Mooi dat je de regelaar hebt gevonden.
Potmeter is dacht ik voor het geval je ook een Gasklep positie sensor hebt (heeft een DS niet), om die te kalibreren op de regelaar.
Post even wat inbouw info, of het schema, dan kunnen we daar wel uit opmaken hoe de 2 schakelaars moeten staan
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt Egbert dat je me wilt helpen.
Als bijlage heb ik het schema van de Emmegas DEG-104 toegevoegd waarop de beide schakelaars vermeld staan. (DEG-103).
Ter info, als bijlage twee foto’s van de reeds ingebouwde LPG onderdelen.
Als tank is een 72cm (h=22cm) ringtank ingebouwd waarbij ik de chassis bodem heb verlaagd zodat de trekhaak er nog net onder past.
@Egbert: Je schrijft dat de DS geen sensor heeft voor de stand van de gasklep. Maar bij de IE versies is die er wel. Zou je die kunnen gebruiken als input of is dat een analoog signaal dat niet bruikbaar is? Ik merk namelijk dat bij gas loslaten de auto gaat schokken en zelfs kan afslaan waardoor ik de regelaar wat onzuiniger heb moeten zetten.
Een D-jetronic heeft wel een aantal contacten op de gasklep, maar dat is geen gaspedaalsensor waaruit je de stand van de gasklep kunt aflezen:
Er zit een contact in voor als de gasklep bijna of helemaal dicht staat, om de d-jetronic ecu dat te laten weten en er zit een wisselend contact in dat voor de acceleratie verrijking wordt gebruikt.
Misschien dat je het “stationair” contact kunt gebruiken om LPG computer te laten weten dat het gas dicht is, maar als daarvoor een klassieke gasklepsensor met een potentiometer ( variable weerstand) wordt verwacht dan werkt het niet.
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die sensor detecteert ook hoe snel je het gas inpompt. dat levert naar gelang extra verrijking op. Het is geen constant signaal. Als je het gas stilhoudt in 1 stand meet je niks.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank beiden voor de heldere reactie.
hugomeijerink schreef:Bijgevoegd foto van Emmegas DEG104
De 2 schakelaars moeten in de stand “closed Loop ” staan, dat is de bovenste stand om het schema.
Deze unit maakt verschil in instellingen tussen gewoon rijden en stationair. Dat detecteert hij aan de hand van een potmeter aan je gasklep ( TPS), met de potmeter op de unit stel je in bij welke stand van de TPS je naar de stationair regeling gaat. Maar bij de DS heb je geen TPS. Bij een injectie zou dat wel kunnen want de TPS van een D-Jetronic geeft een apart signaal als de gasklep gesloten is. Ik heb dit bij mij opgelost door aan de carburateur bedieningsstang een microschakelaar te plaatsen die in schakelt als je gas los laat. Maar de meeste mensen doen dit niet en hebben gewoon geen signaal voor de stationair stand en dat gaat bijna altijd goed. Toen bij mij die microswitch niet meer werkte, gaf dat eigenlijk geen problemen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper