2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
DS-TT film: inbouw lambda gestuurde LPG regelaar
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2983
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 juni 2025 10:32 PM
  [ # 16 ]

Mooi dat je de regelaar hebt gevonden.
Potmeter is dacht ik voor het geval je ook een Gasklep positie sensor hebt (heeft een DS niet), om die te kalibreren op de regelaar.
Post even wat inbouw info, of het schema, dan kunnen we daar wel uit opmaken hoe de 2 schakelaars moeten staan

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
hugomeijerink
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 16 juni 2025 09:36 AM
  [ # 17 ]

Bedankt Egbert dat je me wilt helpen.
Als bijlage heb ik het schema van de Emmegas DEG-104 toegevoegd waarop de beide schakelaars vermeld staan. (DEG-103).
Ter info, als bijlage twee foto’s van de reeds ingebouwde LPG onderdelen.
Als tank is een 72cm (h=22cm) ringtank ingebouwd waarbij ik de chassis bodem heb verlaagd zodat de trekhaak er nog net onder past.

Profiel  
 
hugomeijerink
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-2016

Gepost: 16 juni 2025 10:22 AM
  [ # 18 ]

Bijgevoegd foto van Emmegas DEG104

Afbeelding Bijlagen
lpg-deg104.jpg20250616_090909.jpg20250616_091235.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 16 juni 2025 01:25 PM
  [ # 19 ]

@Egbert: Je schrijft dat de DS geen sensor heeft voor de stand van de gasklep. Maar bij de IE versies is die er wel. Zou je die kunnen gebruiken als input of is dat een analoog signaal dat niet bruikbaar is? Ik merk namelijk dat bij gas loslaten de auto gaat schokken en zelfs kan afslaan waardoor ik de regelaar wat onzuiniger heb moeten zetten.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3899
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 juni 2025 01:40 PM
  [ # 20 ]

Een D-jetronic heeft wel een aantal contacten op de gasklep, maar dat is geen gaspedaalsensor waaruit je de stand van de gasklep kunt aflezen:
Er zit een contact in voor als de gasklep bijna of helemaal dicht staat, om de d-jetronic ecu dat te laten weten en er zit een wisselend contact in dat voor de acceleratie verrijking wordt gebruikt.
Misschien dat je het “stationair” contact kunt gebruiken om LPG computer te laten weten dat het gas dicht is, maar als daarvoor een klassieke gasklepsensor met een potentiometer ( variable weerstand) wordt verwacht dan werkt het niet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 juni 2025 02:11 PM
  [ # 21 ]

Die sensor detecteert ook hoe snel je het gas inpompt. dat levert naar gelang extra verrijking op. Het is geen constant signaal. Als je het gas stilhoudt in 1 stand meet je niks.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 16 juni 2025 04:18 PM
  [ # 22 ]

Dank beiden voor de heldere reactie.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2983
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 juni 2025 06:01 PM
  [ # 23 ]
hugomeijerink schreef:

Bijgevoegd foto van Emmegas DEG104

De 2 schakelaars moeten in de stand “closed Loop ” staan, dat is de bovenste stand om het schema.

Deze unit maakt verschil in instellingen tussen gewoon rijden en stationair. Dat detecteert hij aan de hand van een potmeter aan je gasklep ( TPS), met de potmeter op de unit stel je in bij welke stand van de TPS je naar de stationair regeling gaat. Maar bij de DS heb je geen TPS. Bij een injectie zou dat wel kunnen want de TPS van een D-Jetronic geeft een apart signaal als de gasklep gesloten is. Ik heb dit bij mij opgelost door aan de carburateur bedieningsstang een microschakelaar te plaatsen die in schakelt als je gas los laat. Maar de meeste mensen doen dit niet en hebben gewoon geen signaal voor de stationair stand en dat gaat bijna altijd goed. Toen bij mij die microswitch niet meer werkte, gaf dat eigenlijk geen problemen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook