Chassis richten of vervangen?
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 31 mei 2020 09:26 PM

Deze week een schade Dyane gekocht. Dak en motorkap volledig ingestort. Auto is goed onderhouden en er is veel aan vervangen. De perfecte basis voor de ombouw naar een mehari. Vanavond even goed onder de auto gekeken naar chassis en het blijkt dat door de muur die op de auto is gevallen toch ook het chassis voor een beetje doorgezakt is. Het chassis is verder is zeer goede, onderhouden staan, en de auto rijdt ook goed.!
Uiteraard klopt het chassisnr met de auto. Nu vraag ik mij af. Wat kan ik beter doen nadat ik
De koets en motor heb verwijderd:
- chassis naar schadehersteller brengen en laten richten?
- nieuw gegalvaniseerd chassis kopen?
Heb uiteraard al op het forum gezocht naar koM helaas geen actuele informatie tegen (alleen uit 2005)
Ik ken geen goede schadebedrijven die dit voor oldtimers doen, en dus weten wat ze doen tegen een passende prijs. Dus tips welkom.
.. heb nog geen foto kunnen maken. Kan uiteraard morgen wel als dat handig is.
Graag jullie hulp..
Met vriendelijke gezonde groet,
Herman posthumus, groningen

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 31 mei 2020 10:00 PM
  [ # 1 ]

Eerst langs de RDW met de complete Dyane om de auto te laten schouwen voor ombouw.
Daarna kan je nog beslissen of je een nieuw chassis neemt of dat je deze laat richten en repareren.

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 31 mei 2020 10:19 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie. Dat is ook de eerste stap. Ik Heb al contact gezocht met Rdw. Wil graag weten of ze ook langs kunnen komen.
Dat keuren komt zeker goed. Maar ben op nieuwsgierig of er meer citrofielen zijn die de keuze hadden voor reparatie of vervanging van chassis.
Het is dus niet geheel doorgezakt maar zie (op het oog) de rechtervoorpoot iets doorgezakt op 1 punt.
Uiteraard neem ik geen risico qua veiligheid, en gaat het ook niet om de paar honderd euro verschil van reparatie vs vervanging.
Is een chassis goed te richten? Dat is eigenlijk de basisvraag..(en tips voor noord-Nederland zijn welkom).
Vr gezonde groet,
Herman

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 31 mei 2020 10:56 PM
  [ # 3 ]

Ik heb een keer chassis van mehari recht gemaakt. Die had gevlogen ofzo. Geen roest, niets.
Zat ook scheur in en was goed krom. Maar wel duidelijk op een plek en achter vooras.
Dus bovenplaat eraf reacht gemaakt. verstevigd van binnen en plaat er weer op. NIet te zien na afloop.
Hangt echt van de schade af.
Maar als niet rot is krijg je alles goed. Eerst alle puntlassen los boren. Recht maken gewoon zelf meten etc
en dan weer lassen.

Over andere chassis is al veel geschreven.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 31 mei 2020 11:33 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor uw snelle reactie. Ga het idd bekijken. Volgorde: eerst rdw, dan demontage en idd meten van chassis.
Kijken wat mogelijk is. Advies voor goed adres hiervoor is welkom.  Lassen lukt zelf, maar richten is een vak apart,
Met vriendelijke gezonde groet, Herman

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 01 juni 2020 09:53 AM
  [ # 5 ]

Ik ken iemand met een richtbank en veel ervaring, ook nog in groningen(omgeving Middelstum)
Als hij de klus ziet zitten laat ik je het weten.
De RDW komt bij je langs als je daar 100 € extra voor wilt betalen.

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 01 juni 2020 12:36 PM
  [ # 6 ]

Hoi Nanko,
Dank voor je reactie! Erg fijn! Dat is idd in de buurt.
Volgende week heb ik contact met Rdw en heb ik hopelijk snel een afspraak.
Idd liefst bij mij thuis. Anders moet ik een auto met trekhaak huren en iemand met be regelen.
Is iets duurder maar minder werk voor mij, en daarna
kan ik het laten zien.
Bij demontage kan ik chassis wel compleet op een kar vervoeren. Dat gaat lukken.
Ik stuur je wel een pm als het zover is, en uiteraard deel ik het ook op dit forum zodat meer mensen er iets aan hebben.
Met vriendelijke gezonde groet,
Herman

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 28 augustus 2020 10:27 PM
  [ # 7 ]

Nu is het 28 augustus. Ben twee keer bij de rdw geweest. Vandaag met nieuwe body. Demonteren gaat eenvoudig, en binnen een paar week idd de huidige body volledig verwijderd. Chassis is inderdaad aan 1 kant verbogen, en moet worden gericht.  Roest zit er niet op, dus lijkt haast wel een gegalvaniseerd chassis. Kan ik die het beste laten richten met de draagarmen, motor en banden er nog op, of moet ik alles demonteren?

Gr Herman

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 28 augustus 2020 11:23 PM
  [ # 8 ]

Dat zou je kunnen vragen aan degen die gaat richten. Die kan je vertellen hoe hij het wil hebben.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook