1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Visa blok op ami 8 bak ontkoppeld niet
Btbthomasb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-2017

- 2CV Arndt verbreed
- BX TRS
- CX GTI turbo
Gepost: 06 juni 2020 06:48 PM

Hallo,

Vorige jaren met mijn eend gereden in de zomer maanden, toen nergens problemen mee gehad.
In de winter heb ik mijn stuurhuis vervangen omdat deze op was (verbreding set op de eend)

Na terugplaatsen motor en bak op chassis bleek de motor vast te zitten omdat er een busje miste.
Dit probleem bleef echter het zelfde en het busje had geen nut.

Via via gehoord dat we extra ringen tussen de bak en motor moesten plaatsen zodat de motor weer kan draaien.

Daarna begon de ellende:
Eerst 4 ringen van +-6mm geplaatst, daarna kon dus de koppeling niet ontkoppelen.
Bij ringen van 3mm bleef het probleem.

Daarom besloten om de gaffel (hefboom) in te slijpen, te buigen en daarna weer te lassen zodat deze ongeveer 15 mm verder ‘uit’ stond.

Nu wil de koppelingsplaat nog steeds niet ver genoeg van het vliegwiel af.

Stellen doet niet genoeg helaas.
Koppelingset is ongeveer 1000 km oud.

iemand enig idee???

Citroën CX GTI turbo I, 2cv6, Dyane 6, AK250, AMI 8 & BX.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 juni 2020 10:52 PM
  [ # 1 ]

Heb je nog meer vervangen dan alleen je stuurhuis?
Nieuwe koppeling?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 07 juni 2020 12:09 AM
  [ # 2 ]

koppelingsplaat verkeerd om?

Profiel  
 
Btbthomasb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-2017

- 2CV Arndt verbreed
- BX TRS
- CX GTI turbo
Gepost: 07 juni 2020 02:13 PM
  [ # 3 ]

de koppelingsplaat zit wel goed gemonteerd, verder hebben we niks vervangen op de keringen tussen cilinderbus en de basis van het blok na.

Citroën CX GTI turbo I, 2cv6, Dyane 6, AK250, AMI 8 & BX.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 07 juni 2020 02:40 PM
  [ # 4 ]

Toch vreemd dat het eerst wel werkt, je niks veranderd (aan de koppeling dan) en dat het dan niet meer werkt, het had dus zonder aanpassingen moeten werken.
Heb wel een fraaie uitleg gevonden, met foto’s (en verschil dun en dik vliegwiel)
http://origin.2cv.nl/publicaties/bouman/koppeling.html

Profiel  
 
Btbthomasb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-2017

- 2CV Arndt verbreed
- BX TRS
- CX GTI turbo
Gepost: 07 juni 2020 02:46 PM
  [ # 5 ]

Vreemd is het zeker inderdaad, ik heb inderdaad het dunne vliegwiel met een afgedraaide starterkrans.

Citroën CX GTI turbo I, 2cv6, Dyane 6, AK250, AMI 8 & BX.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juni 2020 04:03 PM
  [ # 6 ]

Er mist een busje waarvan je zegt dat het niets doet. In een citroen zitten nooit busjes die niets doen. Ik heb het idee dat het gaat om 1 van de 2 centreerbusjes tussen motor en bak waardoor de motor en bak niet meer goed op elkaar uitgelijnd zijn. Dan komt de koppeling niet vrij.

Je hebt blijkbaar motor en bak niet als één geheel er uit gehaald. Waarom niet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 07 juni 2020 06:02 PM
  [ # 7 ]

Ik zit hier van alles te bedenken.
De al geoppperde plaat verkeerd om
Inderdaad bak niet uitgelijnd
Koppelings gaffel verkeerd om gemonteerd
Druklager verkeerd om
Maar voor mij valt dat onder mijn algemene auto kennis,ik weet simpelweg te weinig van een 2cv om er echt een zinnig antwoord op te kunnen verzinnen.
Enigste waar ik bij blijf, als het werkt en je verandert niets zou het nog steeds moeten werken, schijnbaar is er dus toch iets veranderd.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 juni 2020 06:21 PM
  [ # 8 ]

Eens met Jantje, busjes zitten er niet voor niets. Hoe zit je Visa blok op de bak van de Ami8? Is daar iets mis? Voor de volgende keer: Je kunt een stuurhuis ook vervangen zonder demontage van motor en bak. De linkse draagarm verwijderen, alles losmaken en dan kun je hem rechts eruit trekken.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 juni 2020 08:05 PM
  [ # 9 ]

Je hebt dus een Visa blok en een Ami 8 bak. In een eend chassis.

Ik begrijp niet goed hoe de motor vast zat en een busje daar geen invloed op had: Vliegwiel geblokkeerd door een bout, of geklemd? Welk busje bedoel je ? Een centreerbus tussen bak en blok ?

Over de koppeling en de drukgroep: Heb je een drukgroep met diafragma of met “veren? Zeker bij een diafragma geld: De “slag” is maar een paar millimeter en een diafragma veer is heel gevoelig voor de juiste afstelling: Je druklager moet een paar tiende millimeter van de diafragma zitten om vrij te lopen en als je de koppeling bediend druk je de diafragma veer “om” zodat de koppeling vrij komt. Dat komt op de millimeter nauwkeurig. Als je dus al een keer 3 en 6 mm tussenschijven tussen het blok en de bak hebt geplaatst zit je druklager 3 en 6 mm vrij,, zoveel slag heb je niet met een koppelingshevel. Dat had je waarschijnlijk als gemerkt omdat je de hevel gemodificeerd hebt, met 15 mm ( waar precies). Ik denk dat je onderschat hebt hoe precies dit komt. Voor een drukgroep met veren geld globaal hetzelfde.
Ik denk dat je er goed aan doet om eens exact te kijken waar het probleem zit: Kan je drukgroep wel goed bewegen, kan je druklager ver genoeg bewegen? Je moet met de hand aan de hevel kunnen voelen wanneer je druklager aan zit en dan verder drukkend moet je weerstand voelen als je de diafragma veer indrukt. Met de hand moet je erg veel kracht uitoefenen om te ontkoppelen, maar dan heb je wel gevoel in wat je doet. Als je er niet uit komt denk ik dat je de hele boel weer moet demonteren.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Btbthomasb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-2017

- 2CV Arndt verbreed
- BX TRS
- CX GTI turbo
Gepost: 07 juni 2020 09:53 PM
  [ # 10 ]

Heb de motor en bak er als een geheel uitgehaald,daarna uit elkaar gehaald. Voor zover wij weten zat er toen maar 1 bus tussen en hebben dus na de 1e montage nadat de motor vast zat, na zoeken de 2e bus ook geplaatst.

Toen zat de motor dus vast, toen zijn we gaan uitproberen met extra ringen en die gaffel.
naar ons idee was de afstand in 1e instantie dus te kort waardoor die klemde(al met 2 bussen)

Bedankt voor de reacties verder, ga morgen maar weer eens verder op onderzoek uit.

Citroën CX GTI turbo I, 2cv6, Dyane 6, AK250, AMI 8 & BX.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 juni 2020 10:03 PM
  [ # 11 ]

OK, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk welke bussen je bedoeld en waarom de motor ineens vast zat, of bedoel je soms dat de motor niet wilde draaien omdat de koppeling niet vrij komt? Soms helpt een foto ons.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 07 juni 2020 11:41 PM
  [ # 12 ]

snap het verhaal ook niet helemaal. Wat bedoel je met vast zat?
Alles deed het, je haalt en bak los. Weer in elkaar en doet het niet? Wat niet precies?

Als je geen afstand bussen er tussen had, hoeven die er niet ineens wel tussen!
Dat verander niet.

Zat de koppelingskabel wel goed? want die heb je los moeten stellen om eraf te krijgen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 juni 2020 01:08 AM
  [ # 13 ]

Het is me soieso een raadsel waarom hij de motor en de bak gescheiden heeft.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Btbthomasb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-2017

- 2CV Arndt verbreed
- BX TRS
- CX GTI turbo
Gepost: 08 juni 2020 10:36 AM
  [ # 14 ]

Hallo,

Ten eerste bedankt voor alle gegeven informatie!

Even ter verduidelijking:
We hebben de bak en de motor gescheiden omdat de moter zelf ook uit elkaar moest omdat deze lekte, dit hebben we op onze werkbank gedaan.
Dat is ook meteen de rede dat alles van het chassis afgehaald is, omdat we dat makkelijker vonden om meerdere redenen.

met de bussen bedoel ik die soort afstandhouders die je in de bak drukt, waar de 4 draadeinden van het motorblok doorheen gaan, deze bussen zorgen voor een kleine afstand tussen deze 2.

Zoals ik zei zat de motor vast, dit betekende dat hij niet wou draaien. (zat waarschijnlijk dus klem)

voor ons is het ook een raadsel waarom het na het stuurhuis vervangen enzo het blok ineens niet meer kon draaien.

Citroën CX GTI turbo I, 2cv6, Dyane 6, AK250, AMI 8 & BX.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 juni 2020 11:14 AM
  [ # 15 ]

Volgende vraag: Je hebt de motor gedemonteerd en weer gemonteerd omdat hij olie lekte. Alleen keerringen vervangen of heb je de motorhelften los gehad en weer aan elkaar gezet met vloeibare pakking ?
Daarna wilde hij niet meer ronddraaien. Nu weer wel? Wat heb je dan gedaan dat het wel weer draait?
Sorry, maar ik kan de chronologie van je verhaal niet echt volgen, dus terug naar het begin van de problemen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook