1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Repeterende trilling boven ~85 km/uur
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 15 juni 2020 08:26 PM

Geachte forum leden,

Nu mijn citroen DS 23 pallas met handgeschakelde 5-bak nagenoeg af is, bemerk ik bij snelheden boven de 85 km per uur een repeterende trilling in de auto. De trilling keert om de 1 a 2 seconden terug en houd dan ongeveer 3 seconden aan.  Dus 3 seconden trilling door de hele auto, te voelen aan het stuur, dan 1 tot 2 seconden niets en dan weer 3 seconden trilling enzovoort.
De trilling zit er in sinds ik voor 2 nieuwe retro 185R15 banden en achter 2 retro 165R15 banden heb liggen. Banden zijn door firma Sanders vervangen, gebalanceerd en uitgelijnd. 
Aan de linker aandrijfas heb ik de 2 trillingsdempers volgens het whb afgesteld (55,5 mm vanaf de vetnippel).
De aandrijfassen voor zijn nog de originele, maar de tripoides zijn vernieuwd, naast alle rubbers aan de assen.
Achterassen zijn ook nog origineel en in orde.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 juni 2020 09:49 PM
  [ # 1 ]

Heb je die trillingsdempers geplaatst na het monteren van nieuwe banden ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 15 juni 2020 11:41 PM
  [ # 2 ]

Bedankt Citroen23 voor je reactie.

Nee, de dempers zaten al aan de as maar teveel in het midden. Heb ze nadat de nieuwe banden erop zaten volgens de instructies van het het whb op de juiste plaats gezet. Maar dit heb ik gedaan nadat alle banden vernieuwd waren. Heeft echter niet geholpen om de trilling te verwijderen.
Overigens had ik deze trilling niet toen er achter nog de oude banden van ik meen 185R15 op lagen. Die zijn namelijk vervangen nadat de voor banden vervangen waren en omdat de auto hobbelde omdat er in de linker achterband een bult zat.

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 juni 2020 12:20 AM
  [ # 3 ]

Als het pas gekomen is NA het vervangen van de banden en de tripoides zijn 100% dan zou ik de (voor)wielen laten balanceren AAN de auto. Ik heb nog even gedacht aan gescheurde lassen van de bevestigings bussen, t.b.v. de draagarmen,maar aangezien het pas begon na vervangen van de banden sluit ik dat uit.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 juni 2020 12:57 AM
  [ # 4 ]

Hebben de tripoides de bijbehorende kogels en zitten die in de goede baan?
Even voor de duidelijkheid: het was nog niet aan de hand toen voor alles gedaan was en begon na het monteren van nieuwe achterbanden? Dan zou ik toch aan de achterwielen denken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 16 juni 2020 08:03 PM
  [ # 5 ]

Bedankt ciroen23 en jantje1948 voor jullie adviezen ik ga met beide aan de gang en zal de resultaten laten weten.

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 17 juni 2020 01:01 PM
  [ # 6 ]

Zo’n ritmische trilling klinkt mij toch als een niet-ronde band of niet (goed) gebalanceerd wiel in de oren.
Door kleine verschillen in diameter en afstand ontstaat de 5 seconde periodiciteit, waarbij de trillingen van de ene band die van de andere beurtelings versterken dan wel dempen.
Een snelle (en goedkope) test: verwissel de achterwielen met elkaar.
Of verwissel ze een-voor-een met de reserveband.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 17 juni 2020 01:01 PM
  [ # 7 ]

Dubbel post. Negeer deze maar.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 juni 2020 01:57 PM
  [ # 8 ]

Je voelt de trillingen het meest in het stuur en nauwelijks in de carrosserie: Bij onbalans zou je het ook in de carrosserie moeten merken, zeker als je achterwielen onbalans hebben, dat voel je niet echt in het stuur.
Je zegt 2 seconden wel, 3 seconden niet?  Kan het zijn dat je voorraadbol leeg is, dan slaat je pomp elke paar seconden aan en omdat je vrijwel geen drukreserve heb voel je die drukpulsen ( schommelt als het goed is tussen 140 en 160 bar ) in je stuurbekrachtiging ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 17 juni 2020 09:42 PM
  [ # 9 ]

Bedankt Nitecoko en citroensmgz voor jullie adviezen.

Het idee om de achterbanden om te wisselen heb ik direct uitgevoerd omdat dat inderdaad snel kan. Echter helaas zonder het gewenste resultaat. Vibratie is nog het zelfde. Reserveband heeft een andere afmeting en is bijzonder oud en lang niet gebalanceerd. Dus dat lijkt me niet te testen.

Mbt opmerking van citroensmgz, ik voel de trilling ook in de bodemplaat. Ik meen dat het niet de hogedrukpomp is, want die kan ik horen aanslaan tijdens het rijden. Deze pompt normaal om de ongeveer 45 seconden. Dus dat idee sluit ik vooralsnog uit.
Ik ga ook nog proberen om de voorwielen te verwisselen om dat ook uit te sluiten.

Garage Sanders kan helaas niet banden balanceren aan de auto. Ze hebben geen scooterrijder meer. Mogelijk kan ik terecht bij Euromast in Nijmegen. Die zouden nog wel aan de auto kunnen balanceren.
Wel opperde garage Sanders om andere velgen uit te proberen.

Vraag me ook nog af of het aan de maat van de achterbanden kan liggen. Er lag altijd zowel voor als achter 185R15 op. Nu ligt voor 185R15 en achter 165R15.

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
jarbekkers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 10-08-2017

Gepost: 17 juni 2020 09:49 PM
  [ # 10 ]

Ook nog even een vraag aan jantje1948…de tripoides hebben inderdaad de bijbehorende (nieuwe) kogels. Maar wat bedoel je met “zitten die in de goede baan.

Heb vandaag nog eens goed naar de achterbanden gekeken of daar een afwijking in zit, maar na op verschillende manieren de banden te laten draaien naast een rechte lat, zowel op het loopvlak als op de wangen. Echter niets gevonden.

Citroen DS 23 pallas 1973

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 17 juni 2020 10:20 PM
  [ # 11 ]

Hoi,

Eergisteren 2 nieuwe aandrijfassen gemonteerd in een Peugeot Expert III vanwege trilling in het stuur; resultaat was nagenoeg hetzelfde, bijna geen verandering. Wat bleek: de korte linker aandrijfas duwde op een bepaal punt telkens de versnellingsbak weg, weer een nieuwe aandrijfas besteld en probleem opgelost! Er was dus iets mis met de tripoide…

Mss kan je hier iets mee? Ben je echt 100% zeker dat de tripoides goed zijn?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 18 juni 2020 12:25 AM
  [ # 12 ]

is de versnellingsbak wel goed uitgelijnd ten opzichte van de carosserie? De brug boven de remklauwen heeft stelplaatjes bij de langsliggers. Het zelfde geldt voor de uitlijning van de motorsteunen
, ook goed gesteld?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juni 2020 11:11 AM
  [ # 13 ]

Daarmee bedoel ik dat elke kogel op zijn oorspronkelijke plaats in het tripoidehuis moet zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 18 juni 2020 12:44 PM
  [ # 14 ]

Er is geen reden waarom 165R15 meer zou trillen dan 185R15, ook een 165 moet trillingsvrij kunnen rollen.

Een 165R15 heeft een omtrek van ca 1960 mm, een 185R15 van ca. 2040 mm. Het kleine wiel draait dus sneller. Als je je voor- en achterwiel beide met het ventiel op dezelfde plek zet (bijvoorbeeld “boven”) en je gaat rijden zullen de ventielen na ruim 25 meter weer gezamenlijk boven staan.
Bij 40 km/u rijd je die 25 meter in ongeveer 4,7 seconden. Dat maakt het denkelijk dat jouw resonantie wordt veroorzaakt door de banden.

Je zou ook nog voor en achter kunnen wisselen. Je kunt prima (tijdelijk) met 165 op de vooras rijden om te testen, al zou ik er niet met 140+ mee naar Zuid Frankrijk gaan.
Of: wielen lenen van een andere DS.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Dries69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-2019

Gepost: 18 juni 2020 09:51 PM
  [ # 15 ]

Om de puzzel mogelijk ingewikkelder te maken: ik heb een vergelijkebare situatie. Dan bij 120 km/uur. Ander banden voor, balanceren voor en achter, hielp niets. Andere voorassen hielp met het dempen van het effect, maar de oorzaak is nog niet weggenomen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook