Serie 1 t/m ca. ‘80 opengewerkte ruitensproeierpomp
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 15 juni 2020 10:14 PM

Onlangs vroeg iemand in het magazijn naar een serie 1 ruitensproeierpomp, de plunjerpomp. Ik dacht dat dit ongeveer t/m 1980 in de serie 1 is geleverd. Het bleek dat we nog maar twee gebruikte hadden liggen. Beide even getest en 1 was goed. Die is naar de klant gegaan. De andere bleek stuk. De bovenste slangaansluiting was stuk en hij pompte niet.

De stukke zou weggegooid worden, maar die heb ik dus maar meegenomen om te kijken of ik die kon repareren. Onmogelijk open te krijgen. Dus leek het me nuttig om het pompje open te werken zodat ik voor eventuele volgende defecte pompjes beter kan zien hoe ik ze zou kunnen repareren. Dat we in het magazijn geen pompjes meer hebben geeft aan dat ze vaker stuk gaan. En ik vind het nou juist weer zo’n leuke eigenaardigheid dat Citroën zo’n plunjerpomp toepast i.p.v. een pompje met een “continue” opbrengst.

Helemaal onderin de pomp (de zuigkant die in het tankje zit) hoort nog een soort plastic éénrichtingsklepje. Die is met het gezaag gesneuveld. Eigenlijk bleek deze pomp technisch nog best in orde maar de messing zuiger klemde te veel in de cilinder door oxidatie. De elektromagneet was niet krachtig genoeg om die wrijving te overwinnen.

Ik heb inmiddels ideeën hoe ik een defect pompje weer aan de gang kan krijgen. Dus mocht je een defect pompje hebben, niet weg gooien, maar liever bij het magazijn inleveren!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook