Proefrit DS 7 Crossback E-Tense 4x4
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 22 juni 2020 11:49 PM

Begin dit jaar keek ik al eens rond i.v.m. een nieuwe wagen. Gezien het feit dat we zonnepanelen liggen hebben en het me verstandig leek je eigen lokaal opgewekte energie zelf op te gebruiken in een (deels) elektrisch voertuig ging onze interesse daar naar uit. Vooral omdat we in België een nogal forse vergoeding (in ons geval ong. 450 euro/jaar) betalen voor het gebruik van het net. Prosumententaks noemen ze dat en enkel te betalen met een terugdraaiende kwh-teller (oude analoge of nieuwe digitale teller) maar met de mogelijkheid om deze niet te moeten betalen met de nieuwe digitale teller).  Daarom leek me een EV of een hybride een must. Je moet dan je energie natuurlijk zoveel mogelijk opgebruiken (wagen laden) op het moment dat je P.V. aan het opwekken is. Doordat ik sedert kort gepensioneerd ben en de wagen dus vaak overdag kan laden lijkt het me een haalbare en een goede zaak.
In eerste instantie dacht ik aan een Ds 3 Crossback E-Tense tot ik plots mijn oog liet vallen op een Ds 7 Crossback E-Tense 4x4 waarvan er nu een aantal demowagens bij dealers vrijkomen.
Het gaat hem om een Grand Chic uitvoering en vrijwel full-option in de kleur Gris Perle met grijs Rivoli interieur en km-stand ong.3200 km. Nieuwprijs in België dik 64000 euro en nu 53900 euro (sorry Nederlanders, het is hier nu eenmaal beetje voordeliger Wink, misschien wel het enige wat hier beter is in dit voor het overige apenland Confused).
Bovendien betaal je op dit type wagens geen euro inverkeerstelling en evenmin verkeersbelasting en krijg je mogelijk een 20% goedkopere verzekering vanwege milieuvriendelijk voertuig.
Een nieuwe 3 Crossback E-Tense Grand Chic met toeters en bellen komt hier algauw op een +43000 euro, een 10000 euro verschil met een Ds 7 Crossback E-Tense wat toch een heel ander klasse is ook al heeft deze dan al een 3000-tal km’s gereden. En dus gingen we maar eens 24u proefrijden.
Eerste gewaarwording is dat het vertrekken vlekkeloos zacht en geruisloos verloopt, indrukwekkend is ook de stilte aan boord terwijl de snelheid heel heel vlotjes oploopt alsof het niets moeite kost.
De samenwerking van de motoren gebeurd nauwelijks merkbaar en het is maar als je het gaspedaal eens vloert dat je de motor zijn (overigens niet onaardige) stem op de achtergrond hoort verheffen. Trouwens merk je dan pas dat er ook een 8-traps automaat aanwezig is.
Het gaat op dat moment dan ook meer als goed vooruit en je hebt dan Gti prestaties, dus absoluut een heel fraai aandrijfgeheel. Het verbruik heb ik een beetje proberen in het oog te houden maar het is maar over een langere periode dat je daar echt precieze cijfers kan beschikken,
Een rit van 45 km waarbij vertrokken werd met een 100% geladen batterij in hybride modus op deels snelweg (85%) aan 125km/u en deels gezapig stadsverkeer (15%) leverde een verbruik van 2,8 liter/100km en een batterij die nog ong 50% vol was (dus ong 6.5 kwh).
Daarna hebben we de batterij verder leeg gereden (er blijft wel altijd een reserve aanwezig) om eens te kijken wat het verbruik zou zijn in dergelijke situatie en dat viel me al bij al niet tegen. Een afstand van ong. 80 km in nog steeds hybride modus onder dezelfde omstandigheden (85% snelweg aan max 125 km/u en 15% landwegen aan ong. 70 km/u) maar dus batterij op 0% gaf volgens de boordcomputer een verbruik van 5,2 liter/100km. Dit is echter geen definitief cijfer hé eerder een indicatie dat het wel zuinig kan en we hebben wel een energiebewuste rijstijl gebruikt. Ik denk dat je met een dynamische rijstijl makkelijk aan 7 tot 8 liter/100km kan geraken, die energiebewuste rijstijl past hem echter als een handschoen door het overwegend zen-karakter van de Ds7 Crossback in het algemeen en al zeker van de E-Tense versie. 
De besturing is direct en licht (mij ietsje te tenzij in de sportstand) en het veercomfort is prima in de comfortstand (Active Scan Suspension) en nog héél behoorlijk in alle andere standen, het wordt nooit stug.
De rijhulpsystemen werken nagenoeg perfect, zo is de lane keep assist niet opdringerig door zijn vrij zachte werking. Dodehoek bewaking doet het prima, werkt ook in op de sturing mocht je toch je inhaalmaneuver doorzetten (heb ik maar niet getest). Verkeersbordenherkenning leek me in de meeste situaties behoorlijk te werken maar ik zou er geen geld op inzetten dat het feilloos is.
Blijkbaar doet de Driver Attention Monitoring het ook wel want ik kreeg een 2 maal onder mijn voeten dat ik beter mocht opletten (met 1 hand aan het rijden en te veel aan ‘t uitleggen denk ik tongue wink).
De Ds Connected Pilot met ACC heb ik niet uitgetest maar naar verluid zou dit prima werken en bij de betere in zijn soort zijn, ik gebruikte het ooit al eens op de Ds 3 Crossback testwagen en daar ging het in alle geval prima. Nightvision heb ik evenmin uitgeprobeerd omdat ik niet in het donker gaan rijden ben en kan dus evenmin over de adaptieve Led-verlichting wat vertellen, had ik misschien beter toch effe gaan testen.
De Focal hifi is wel helemaal in orde en absoluut beter als de in mijn ogen niet eens zo onaardig klinkende standaard installatie, dus een optie waar ik als hifi-fanaat behoorlijk blij van wordt.
De zetels zijn vorstelijk en ik had weinig moeite een goede zitpositie te vinden, het zijn verwarmde, masserende en geventileerde exemplaren. Bij die ventilatiemogelijkheid had ik iets van een hoog gadget gevoel, maar dit is echt een heel leuke optie en het werkt prima.
So far so good, maar er valt ook wat negatiefs te vertellen? Natuurlijk, welke idioot heeft een aantal bedieningstoetsen verstopt links onder achter het stuur? Waarom gaat de frontcamera maar aan als je eerst de achteruit geselecteerd hebt en niet bij detectie van de voorste parkeersensoren?
En ook al werkt het aanraakscherm al heel wat behoorlijker toch zit er nog steeds een beetje vertraging op en vooral het opstarten gaat mijn inziens niet echt snel waarbij je maar beter geduldig kan zijn omdat je commando’s dan nog een grotere vertraging hebben. Maar goed er is mee te leven en al zeker als je een PSA adept bent, dan ben je het al wat gewoon want het is een familiekwaaltje (in mijn 308 Gti touwens nog erger…).
En er zal trouwens nog wel wat aan te merken zijn hier en daar maar dat is het geval voor iedere wagen, één zonder negatieve aspecten bestaat er niet. Tenminste ik ben hem nog niet tegen gekomen…..
Ook de Ds 3 Crossback E-Tense komt nog in aanmerking en hebben we eveneens 24u proefgereden, verslagje volgt nog maar ik kan alvast zeggen dat ook die heel verrassend goed rijdt. 
Het wordt dus hoe ook een moeilijke keuze!

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 23 juni 2020 12:05 AM
  [ # 1 ]

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook