Op zoek naar ultiem comfort
Danial
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-07-2020

Gepost: 05 juli 2020 12:20 AM

Hoi allemaal,

Mijn eerste bericht op het forum! Even kort voorstellen dan en waarom deze titel?

Voor een familielid ben ik op zoek naar een extreem comfortabele auto. Deze rijdt nu Volvo en dat gaat de laatste tijd vanwege zeer heftige rugproblemen niet meer. Het probleem is dat de stoelen te hard zijn en bovenal het onderstel veel te stug blijkt. Ik merkte het niet tot ik er op ging letten. In mijn zoektocht naar een oplossing viel ik terug in gedachten naar toen ik heel wat jaren geleden een paar keer meereed in een CX naar Frankrijk. Wat zweefde die auto! Het comfort was fenomenaal. Zodoende wil ik kijken of een Citroën de oplossing kan bieden voor een stuk comfort. Maar welke moeten we hebben? Zodoende heb ik een paar vragen en ik hoop dat jullie me een beetje op weg (letterlijk!) kunnen helpen.

Ik ben benieuwd welke Citroën als meest comfortabel (lees de minste oneffenheden doorgeeft) wordt ervaren. Zijn dit echt de oudere modellen zoals de CX en daarvoor? Of kan bijvoorbeeld een C5 hierbij in de buurt komen?

Nu is mijn oog gevallen op de C5. Ik kom daarbij echter modellen tegen met een knopje ‘sport’ tussen de pijltjestoetsen voor de niveauregeling. Sommige modellen hebben dit weer niet. Weet iemand wat het verschil is? En is de ene zachter geveerd dan de andere?

Graag hoor ik wat ervaringen zodat ik gerichter op zoek kan naar een geschikte kandidaat. Hopelijk kan ik snel mijn bericht vervolgen met een leuke Citroën aanwinst te tonen!

GR.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 05 juli 2020 06:42 AM
  [ # 1 ]

Ik heb een CX en dat rijdt super comfortabel. Maar als je rugklachten hebt is dat naar mijn idee niet de handigste auto om in en uit te klauteren. Dit omdat je toch vrij laag en “weggezakt” zit.
Het is net zoiets als opstaan uit een lekkere fauteuil.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 05 juli 2020 08:04 AM
  [ # 2 ]

Als Hernia-patiënt kan ik je vertellen, dat een andere auto geen oplossing zal bieden. Ik heb een C5 van 2003 gehad, met standaard hydropneumatische vering, dus geen knopjes. Die was zeker comfortabel, maar niet ultiem. Mijn huidige Mercedes E van 2005, met luchtvering, is comfortabeler.
Ëén van de beste auto’s die ik heb gehad voor mijn rug was, jawel, een Volvo. Dat was een 340 van ‘85, later een 360 van ‘87. In beide auto’s had ik geen last.

In 2005 kwam het moment dat ik niet meer kon werken vanwege mijn hernia. Ik heb voor revalideren gekozen i.p.v. opereren.
Na 9 maanden (waarvan de eerste 2 maanden diagnose stellen….) kon ik weer aan het werk. Ook maakte het niet meer zoveel uit met wat voor auto ik onderweg was. Voor die tijd wel.
Maar ik weet wel, een goede stoel doet meer dan comfortabele vering alleen. Maar bovenal, de oorzaak van de rugklachten vinden en die, waar mogelijk, oplossen.

Ik heb in de afgelopen 15 jaar heus nog wel eens last van mijn rug gehad, dat zal ook niet te vermijden zijn. Maar mijn levens-kwaliteit is er met sprongen op vooruit gegaan.

Mochten de rug-problemen niet te verhelpen zijn, dan zit er weinig anders op dan een passende auto te vinden.
Maar nogmaals, een goede stoel is erg belangrijk. Een goed onderstel met een matige stoel helpt niet.
En een C5 is, ondanks de hydropneumatische vering, niet zo’n zwevend tapijt als bv een CX. Maar een CX heeft een erg lage instap, wat niet bevorderlijk is voor iemand met rug-klachten.
Succes met de zoektocht.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 juli 2020 09:31 AM
  [ # 3 ]

Over het knopje “sport” in de C5: Een C5 van 2000 tot 2008 bestaat met Hydractive 3 vering en Hydractive 3+ . De + versie heeft een sport stand omdat deze extra veerbollen heeft die ingeschakeld voor de “comfort” mode. ( Na 2008 zijn er ook C5’s met “metalen” veren.
Je kunt bij een C5 de veerkarakteristiek comfortabel maken door het monteren van “comfort” bollen, d.w.z. veerbollen die een zachtere vering geven. Je levert wel in aan wegligging.  ( Dat kan natuurlijk ook bij een DS, CX of XM).
Er is redelijke concensus onder “zwevers” dat de oudere modellen meer zweven dan de nieuwere: wegligging werd een steeds belangrijker punt ( onder andere door het toegenomen vermogen) en als gevolg werd de vering “stugger” afgesteld.
Een DS rijdt soepel dan en CX en heeft nog “jaren 60” stoelen/bank, en zoals gezegd een CX heeft een relatief lage instap. Een XM veert al wat stugger dan een CX.
Ik zou me eerst een concentreren op de aard van de rugklachten en de invloed van de bestuurdersstoel: Zoek je een stoel met “ondersteuning” ? Je zou ook een stoel op maat kunnen laten maken?  Of is het puur de beweging van de auto die de rugklachten verergerd?
Misschien zou je ook een testrit kunnen maken in een “moderne” Citroen met het “advanced” comfort systeem?

Succes met de zoektocht.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Danial
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-07-2020

Gepost: 05 juli 2020 11:00 AM
  [ # 4 ]

Dank allen tot zover voor de reacties, erg fijn! Ik had eerlijk gezegd eventjes niet gedacht aan de lage instap van de CX… Maar dat is inderdaad een belemmering helaas.

De rugproblemen zijn chronisch dus zodoende de zoektocht naar een passende stoel en auto. De meeste problemen komen door de bewegingen vanuit de auto (drempels, klinkerweggetjes, richels, putdeksels, etc). Dit is wellicht met een comfortabelere auto deels op te lossen. Daarnaast is de stoel van de Volvo net iets te hard. Goede tip om te kijken naar een stoel op maat, daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik denk dat we gewoon beginnen met een proefrit in een C5 om dit eens te gaan ervaren. De verschillen m.b.t. de ‘sportknop’ zijn me nu alvast duidelijk. Gelukkig is er hier veel te vinden over de eventuele aandachtspunten van de C5, die neem ik zeker mee dan.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 05 juli 2020 11:38 AM
  [ # 5 ]

Probeer eens een C4 Picasso, Grand Picasso in Shine uitvoering.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Incubus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-04-2019

- ID/DS DSuper
Gepost: 06 juli 2020 12:20 AM
  [ # 6 ]

Je hebt ook ergonomische autostoelen, van Recaro. Kost wat, maar die kun je meenemen als je een andere auto koopt. In combinatie met een auto met hogere instap lijkt me te overwegen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook