Schroeien bij Dynamo met lichten aan
DP.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 16-05-2019

- ID/DS ID20
Gepost: 06 juli 2020 09:49 PM

Sinds vorige week ruik ik een schroeilucht als ik met mijn lichten aan rijd. Blijkt van de dynamo te komen. Zie bijlage.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak is?
Wikkel van de dynamo overleden?
Spanningsregelaar op zijn retour?
Dat er ergens teveel weerstand zit (en daardoor warmte ontwikkeling) lijkt me duidelijk. Met rijden zonder licht (stroomverbruiker) geen probleem.
Ik hoop op een ervaringsdeskundige Wink.

Alvast bedankt!

Afbeelding Bijlagen
IMG_2193.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

she’s ahead of her time

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 07 juli 2020 10:03 AM
  [ # 1 ]

Op de foto ziet de aansluiting er erg roestig uit en dit geeft de weerstand. Door de hitte en vonken wordt het alleen maar erger totdat de boel helemaal doorbrandt.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juli 2020 10:58 AM
  [ # 2 ]

Je kunt ook eens kijken of de snaren wel op spanning zijn. Die moeten best strak.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 07 juli 2020 01:35 PM
  [ # 3 ]

Knap dat je de diag-“nose” (wat een neus) als zover hebt kunnen maken.bravo

Ik adviseer je om een dynamo revisie bedrijf te benaderen.
De Dynamo is aan het overlijden, wellicht is het nu nog goedkoop op te lossen met het vervangen van de diode’s oid.
Als je verder rijdt gaat er meestal meer defect.

Heb goede ervaring met Eduard Ott in Amsterdam Noord

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 07 juli 2020 02:37 PM
  [ # 4 ]

Heb je al gekeken wat de spanning doet als je de lichten (lees: belasting) inschakelt. Het kan je een indicatie geven waar de oorzaak ligt, maar dat de dynamo gereviseerd moet worden is duidelijk. Het lijkt mij een dynamo met externe regelaar, dat is een voordeel.

Als het alleen onder belasting gebeurt lijkt mij dat de wikkelingen nog goed zijn (geen interne sluiting), de stator is dan nog in orde. Als het een driefase dynamo is zou het kunnen dat een (of meer) diodes eruit liggen waardoor de overblijvende fasen alles voor hun kiezen krijgen.

Profiel  
 
DP.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 16-05-2019

- ID/DS ID20
Gepost: 07 juli 2020 09:34 PM
  [ # 5 ]

Helder mensen, bedankt voor de snelle reactie. We gaan morgen eea doormeten. Maar met een voorzichtige conclusie ‘kijk naar de diodes’. Kan ik wat. Zal het boutje ook even ontroesten. Vorig jaar een waterlekkage gehad. Dan krijg je dit gedoe…
Als het lek definitief boven is meld ik me weer

she’s ahead of her time

Profiel  
 
DP.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 16-05-2019

- ID/DS ID20
Gepost: 29 juli 2020 09:24 AM
  [ # 6 ]

Nou mannen,
Nogmaals dank voor het advies. Euvel is inmiddels verholpen. Het bleken heftig gecorrodeerde aansluitingen in de dynamo te zijn.
Ik heb de dynamo gedemonteerd en samen met de spanningsregelaar naar Stokking Diesel in Gouda gebracht. Die hebben het diodeblok los gesoldeerd en alles schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd. Ook alles doorgemeten en gecheckt. Kosten honderd peso’s en alles werkt weer zoals het moet.
Ik verdenk mijn koelwaterlekkage van vorig jaar. Die heeft een beroerde nevel in de motorruimte gelegd destijds denk ik.
Hoe dan ook: opgelost door ambachtelijke old school inzet

she’s ahead of her time

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook