2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Ontstekingsvervroeging vacuumdingetje lek = plof uitlaat en afslaan?
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 14 juli 2020 12:57 PM
  [ # 16 ]
geulwijk schreef:

Dat gaatje in het vacuumpompje zit er bij mij ook, aan de zijde waar onderdruk moet ontstaan. Ik snap niet waarom. Ik denk dat ik ‘m eens ga openprutsen om te kijken hoe het precies zit en of zo’n membraan op de één of andere manier kan worden vervangen of gerepareerd. Misschien bestaat er een soort zeer plakbereidzaam vloeibaar siliconen ofzo.

Dat gaatje zit erin als zogeheten compensatiegaatje. Het zorgt ervoor dat er altijd een minime luchtstroom richting carburateur is waardoor brandstof en olie niet in de vacuumcapsule ophopen. T.o.v. de luchtstroom in ed carburateur stelt het niets voor, maar voor het testen moet je even je vinger erop houden.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 15 juli 2020 07:05 PM
  [ # 17 ]
F.SvM schreef:

Uitdeuken zonder demonteren een optie…
(Spuiten zal zoals ik hoor, wel nodig zijn)

VgF

Ik weet niet of je er vanaf de binnenkant bij komt..

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 15 juli 2020 07:11 PM
  [ # 18 ]

Verdorie…

Nadat de motor weer perfect stationair bleef draaien, nu alweer een paarhonderd kilometer, loopt ie nu van het ene op het andere moment, tijdens de laatste kms van een langere rit, weer slecht stationair. Uiteraard meteen alle vacuumslangen en dergelijke bekeken. Alles okee. Bougies aangedraaid, stekkertjes los en vast, geen resultaat. Carburateur bekeken, zitten tussen die twee inlaten twee messing schroefgevalletjes, zijn dat de sproeiers? Die zaten beide los. Aha dacht ik. Vastgedraaid en gestart. Helaas..

Hoe kan het motortje nou toch weer van het ene op het andere moment weer zo slecht stationair lopen? Wat een pech deze vakantie..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 juli 2020 09:17 PM
  [ # 19 ]

Dat wel/niet slecht lopen kan natuurlijk door een boel dingen veroorzaakt worden maar mijn eerste gedachte gaat toch uit naar een probleem met het carburatiesysteem. Valse lucht zou zomaar kunnen, een vlotter die niet helemaal lekker is, of toch wat vuil. Het kan allemaal.

Wat betreft pech en vakantie: ik weet niet hoe lang je al met ouwe wagens op vakantie gaat, maar ik doe dat nu 25 jaar. Ik heb daar stalen zenuwen van gekregen, en dat is nodig want vaak gaat er iets mis. Zelfs met een moderne auto die ik kocht omdat ik eens zonder gezeik naar Spanje wilde ging aldaar het laadsysteem in de stress. Inmiddels heb ik, na 10 jaar als gediplomeerde autotechnicus in een garage te hebben gewerkt aan klassieke citroëns, en in totaal 25 jaar hobbymatig gesleutel aan die wagens, het merk de rug toegekeerd en een tweetal mercedessen gekocht. Een tot in de puntjes onderhouden 100% originele 190c uit 1964 en een wat minder frisse (want uit Frankrijk gehaalde) w124 cabriolet uit 1995. Met de 190 “heckflosse” kreeg ik vorig jaar gezeur met lucht in de koppeling, natuurlijk bij 30 graden op een berg in Oostenrijk, en met de W124 cabrio ga ik volgende week op pad. Ik hou rekening met “gedoe”. Accepteer het maar zou ik je willen zeggen en al klinkt dat niet erg optimistisch, het is juist bedoeld om rust te brengen. Je gaat met een ouwe bak op pad en zelfs als je ALLES tot in de puntjes in orde (laat?) maken, nog steeds kan er wat stuk. Klote. Het is niet anders. Met m’n SM stond ik op zaterdagmiddag op een bloedheet Corsica: Dynamo stuk. Op de sloop een BX dynamo gaan scoren, en pasgemaakt voor die SM. En zo kan ik denk ik een heel boek schrijven. De moraal is: geef niet op, met een oud lijk op pad is leuk. Het geeft avontuur, het maakt je vindingrijk en je leert mensen kennen en komt op plekken waar je anders nooooooit gekomen zou zijn!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 15 juli 2020 11:04 PM
  [ # 20 ]

Ik rij nu ook al meer dan 20 jaar in een oude citroen.
Het enige wat me eigenlijk liet staan was een losgelopen/gebroken drijfstang.
Voor de rest wel eens een dingetje maar niks om je zorgen over te maken.
Maar net wat yuri zegt…
Een oude auto kan vervelend doen.
Maar het leverd altijd wel gespreksstof op.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 16 juli 2020 12:30 AM
  [ # 21 ]

Solenoïde op de carburateur voor stationair mengsel stuk of snoertje ervan los geschoten? Vuiltje in de stationair sproeier kan natuurlijk ook.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 16 juli 2020 09:29 AM
  [ # 22 ]

Ik ben 14 jaar lang met twee verschillende XMs op vakantie geweest en heb altijd vanalles meegemaakt. Ik wilde op een gegeven moment geen gedoe meer en heb een moderne V#lv# S80 gekocht. Naast de softwarestoringen van zo’n moderne auto (ik haat software, alles wat op software draait is onbetrouwbaar), nooit problemen. Maar toen er na 5 jaar deze CX bij kwam, realiseerde ik me dat een moderne auto geen karakter en vooral geen ziel heeft. Problemen onderweg vind ik geen bezwaar, zolang ze maar opgelost kunnen worden met logisch nadenken. De XMs kon ik op een gegeven moment met mijn ogen dicht uit elkaar halen, maar de CX ken ik nog niet zo goed.

Dus nu slecht stationair. Luchtinlaatkap los van de carb geschroefd. Twee sproeiertjes los, vastgedraaid. Geen succes. Solenoid, als die geen spanning krijgt, sluit hij dan toch permanent alle brandstof af? Ik dacht trouwens dat die solenoid de brandstoftoevoer afsluit als je het gas loslaat. Kan ik de solenoid testen door hem eruit te halen, reageert die op contact aan en uit ofzo? Doormeten? Wanneer staat er spanning op?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 juli 2020 10:20 AM
  [ # 23 ]
zwrtw schreef:

Vuiltje in de stationair sproeier kan natuurlijk ook.

Ha! ook wel eens gehad. Heerlijk op de camping de hele carbu uit elkaar halen en schoonmaken. Biertje erbij, top.

geulwijk schreef:

(ik haat software, alles wat op software draait is onbetrouwbaar)

Dit soort uitspraken vind ik dermate kort door de bocht en storend dat ik er weinig voor voel je te helpen. Ga lekker leven in 1960.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 16 juli 2020 11:00 AM
  [ # 24 ]

Ik wil niemand beledigen maar dit is gewoon mijn ervaring met alle moderne apparaten. Hoef jij je computer nooit opnieuw op te starten? Zou jij jezelf op een raket durven laten afschieten naar de maan, gestuurd door een app op je telefoon? Nee, geef mij dan inderdaad maar de jaren ‘60 techniek.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 juli 2020 11:37 AM
  [ # 25 ]

Die solenoid sluit alleen de stationairsproeier af als je het contact uitzet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 16 juli 2020 12:14 PM
  [ # 26 ]

Vier sproeiertjes eruit, doorgeblazen over de longen, starten, lopen, choke er al vrij snel helemaal vanaf, draait stationair weer als vanouds! Dus toch een vuiltje ofzo. Dat verklaart natuurlijk ook het plotse optreden van het probleem. Straks meteen weer de lavendelvelden in om te filmen. Wauw, bedankt allen voor het meedenken!

Stationairsolenoid kun je testen door de stekker eraf te trekken, motor stopt dan. Logisch eigenlijk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 juli 2020 03:12 PM
  [ # 27 ]
geulwijk schreef:

Ik wil niemand beledigen maar dit is gewoon mijn ervaring met alle moderne apparaten. Hoef jij je computer nooit opnieuw op te starten? Zou jij jezelf op een raket durven laten afschieten naar de maan, gestuurd door een app op je telefoon? Nee, geef mij dan inderdaad maar de jaren ‘60 techniek.

Even lekker door, off-topic: lig je ook liever in een ziekenhuis wat louter draait op jaren ‘60 techniek? Wink Ik hou van ouwe meuk hoor, maar er zijn echt grenzen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 juli 2020 03:13 PM
  [ # 28 ]
geulwijk schreef:

Vier sproeiertjes eruit, doorgeblazen over de longen, starten, lopen, choke er al vrij snel helemaal vanaf, draait stationair weer als vanouds! Dus toch een vuiltje ofzo. Dat verklaart natuurlijk ook het plotse optreden van het probleem. Straks meteen weer de lavendelvelden in om te filmen. Wauw, bedankt allen voor het meedenken!

Als dit nou weer gebeurd dan moet je echt even gaan kijken of er een goed filter in de toevoerleiding zit en of er geen losse deeltjes van een vergaan luchtfilter mee naar binnen worden gezogen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 16 juli 2020 05:23 PM
  [ # 29 ]

Na het over de longen doorblazen/-zuigen van die verstuivers heb ik me toch een brandstofsmaak als ik een hikje of boertje laat.. ik ben blij dat ik ben gestopt met roken! Vergaan lucht-/brandstoffilter, goede tip. Brfilter is aardig bruin, standaard elk jaar na de winter maar vervangen voortaan, ik zie nu het belang ervan in. En ja, als mijn leven van een machine afhankelijk was, dan liever eentje met analoge techniek. Software stelt mij nou eenmaal dagelijks weer teleur, zowel in mijn privéleven als op mijn werk. Weet je bijvoorbeeld waarom de NS nog steeds slecht presteert op de HSL?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 juli 2020 08:34 AM
  [ # 30 ]
geulwijk schreef:

Hoef jij je computer nooit opnieuw op te starten?

Nee. Maar ik weet wat ik kies.

geulwijk schreef:

Zou jij jezelf op een raket durven laten afschieten naar de maan, gestuurd door een app op je telefoon?

Ja. De kans op hardwarefalen is gering maar groter dan een softwareprobleem.

Maar goed, als je tegen het gebruik van computers bent dan zit je ook niet op dit forum. Toch?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook