Riem waterpomp XM 2.5TD vervangen
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 11 juli 2020 11:08 PM

De riem van de waterpomp wordt minder, ik ga deze binnenkort vervangen. Nu zit ik te twijfelen, spanner en spanrol meteen ook vervangen of niet? De riem kost 5 euro, de spanrol 150 en de waterpomp 70. Dus ik had zo iets van hmmm, en nu, nieuwe riem erom en dan straks de rst vervangen omdat de nieuwe riem waarschijnlijk strakker staat?

Of de gok maar nemen en we zien wel, met het risico dat ik straks alsnog alles mag vervangen, dubbel werk zogezegd.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Voor de niet ingewijden in de 2.5TD, deze heeft een aparte riem die alleen de waterpomp aandrijft, de waterpomp wordt dus niet aangedreven door de multiriem die de HD pomp, de airco compressor en de dynamo aandrijft.

Ik weet niet of de waterpomp ooit vervangen is, in ieder geval de laatste 120.000 km niet.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 juli 2020 11:11 PM
  [ # 1 ]

Vandaag aan het klussen geweest, nieuwe waterpomp geplaatst, zo te zien zat de originele er nog in na 325000 km. Die gaan dus best lang mee. Hij draaide nog mooi en er zat eigenlijk geen speling op. Toch maar een nieuwe geplaatst want ik kon er nu bij.

Nieuwe spanrol gemonteerd, ook deze vertoonde weinig speling en draaide ook nog wel goed. Er zat nu een fabricaat INA op, ook weer een INA geplaatst (ja, eigenlijk had ik een SKF gekocht, ik kreeg een SKF doos en op de doos stond “Made or purchased bij SKF” lekker dus, je denkt dat je een SKF koopt en je krijgt een INA, hij zag er ook iets anders uit en het leek alsof ik de riem veel strakker moest spannen, het wiel stond (leek het tenminste) veel verder richting de riem en er zat een steunbeugel vast op het frame wat bij de oude een los gemonteerd klemmetje was. Wat deze beugel moet steunen weet ik niet want er was niks te steunen op die plek. De steun stond namelijk de andere kant op als het klemmetje stond.

Nieuwe riem gemonteerd, wat getwijfeld over de spanning, mede doordat ik de spanrol veel verder leek aan te kunnen spannen, ik heb hem zo gespannen dat ik de riem makkelijk een kwart slag kon draaien. Leek me zo wel ok.De nieuwe riem was bijna een centimeter korter dan de oude, rekken die riemen zo ver uit? De oude riem was helemaal poreus, allemaal scheurtjes in de ribbels, verder wel heel. Zou die er ook al 20 jaar inzitten? Wel raar dat ik een kortere riem verder lijk te kunnen spannen, blijkbaar zit er meer verschil in beide spanners maar ik had geen zin om hem er weer af te halen om te vergelijken.

Op zich was het best wel een klus, er moest nogal wat los en veel boutjes en klemmen op lastig bereikbare plekken, ben er toch wel acht uur mee zoet geweest. Of dat wat over mijn handigheid of de moeilijkheid van de klus zegt… jullie mogen zelf oordelen.

Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen met wat tips voor de liefhebbers. Ik vraag me af wie er nog een 2.5TD rijdt trouwens, volgens mij worden die zeldzaam.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook