Onderdelen op voorraad leggen?
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 16 juli 2020 09:32 PM

Ik ben benieuwd naar meningen wat betreft zelf (privé) op voorraad leggen van CX onderdelen. Wat voor onderdelen zouden verstandig zijn om op voorraad te leggen?

Toen ik in de winter van 2016/2017 mijn CX onder handen nam was een waterpomp voor de “Douvrin” CX voor een paar tientjes te koop bij automaterialen zaken. Inmiddels zijn ze (vrijwel?) niet meer te koop. Ik heb nu dus spijt dat ik de oude (die nog niet lekte) weg heb gegooid. Nog een voorbeeld: de achter-remschijven van een break zijn schaars en daarom duur. Kort geleden waren de voor-remschijven ook niet meer te koop bij de gangbare automaterialen-webshops. Kennelijk is er weer een batch gemaakt, want sommige aanbieders hebben nu wel weer schijven. Een kachelradiator (modellen na 1978) lijkt ook al wat moeilijker te worden.

Gelukkig hebben we natuurlijk het clubmagazijn. Daar is nog een voorraadje smalspoor wiellagers die je bij de automaterialen webshops niet meer vindt (ik heb het niet over bedrijven gespecialiseerd in CX). Ook de silentblocks in de onderste draagarmen van de vooras heeft het clubmagazijn nog (en natuurlijk veel meer).

Maar wat zijn onderdelen waarvan het verstandig is om ze thuis op de plank te leggen?
Misschien is het wel verwerpelijk om zelf voorraadjes op te bouwen omdat die onderdelen dus niet gebruikt kunnen worden door anderen die deze onderdelen nodig hebben. Ik heb zelf wel de neiging om sommige onderdelen in te slaan als ik “er tegenaan loop”, maar bij het clubmagazijn koop ik doorgaans alleen onderdelen die ook daadwerkelijk op mijn CX nodig zijn (en dus niet om bij mij thuis op de plank te leggen). Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen…

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 juli 2020 10:44 PM
  [ # 1 ]

Ik ga er eigenlijk vanuit dat alles te vinden of te maken is qwa techniek.
Interieur zit je vaak meteen aan nieuw laten maken.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 17 juli 2020 12:10 AM
  [ # 2 ]

Ik heb in het verleden een paar GSA’s gesloopt, en al het goede bewaard.
Ook heb ik onderdelen gekocht die op mijn pad kwamen en goedkoop werden aangeboden.
Bijv. bougies voor minder dan een euro p. st.
Is inmiddels een beste voorraad, waar ik regelmatig plezier van heb.
Het is o zo makkelijk als er iets kapot gaat (recentelijk een hoogteregelaar en een 5 versn. bak) dat je de vervanger op de plank hebt liggen.
Ik heb dingen liggen, vooral klein spul, die in het clubmagazijn niet te vinden zijn.
Het kost wat ruimte, dat dan weer wel.
Maar het feit dat je door kunt bij een reparatie is goud waard.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 juli 2020 12:12 PM
  [ # 3 ]

Maar wat zijn onderdelen waarvan het verstandig is om ze thuis op de plank te leggen?

Tja, dat moet je denk ik voor jezelf bepalen, toch? Onderdelen voor een CX vind je niet op elke straathoek, dus als jij het okay vind om je wagen een tijd ‘defect’ te laten staan totdat je het onderdeel binnen hebt, dan hoef je geen voorraad aan te leggen. Echter, soms moet je zo lang zoeken naar een onderdeel, dan kan het juist raadzaam zijn om ze wel op de plank te leggen.

Ik heb voornamelijk onderdelen liggen waarvan ik weet dat ze eens kapot kunnen gaan, en die ik op vakantie dan ook kan vervangen. Dynamo, startmotor, waterpomp, bobine, bougies, v-snaren, olie, filters, remblokken, etc.: slijtage spul. Daarnaast heb ik een voorraad van onderdelen die schaars zijn en die ik tegenkom voor een leuke prijs: smalspoorlagers, lagers achter, fuseekogel onder en boven, ashoezen, nieuwe aandrijfas, koplampen en meer van zulks.

Misschien is het wel verwerpelijk om zelf voorraadjes op te bouwen omdat die onderdelen dus niet gebruikt kunnen worden door anderen die deze onderdelen nodig hebben.

Waarom? Marktplaats, ebay, leboncoin of een beurs zijn toch voor iedereen toegankelijk? Ik ga die onderdelen toch ook gewoon gebruiken? En ik leg echt geen onderdelen op de plank die niet op mijn auto een plek kunnen/gaan krijgen. Bovendien, ‘voorraadjes aanleggen’ is toch ook wat de club doet of een specialist, waarom is dat dan niet verwerpelijk?

Gelukkig hebben we natuurlijk het clubmagazijn.

Tja. Het magazijn heeft wel veel leuke onderdelen. Maar ik koop er eerlijk gezegd maar weinig. Dat heeft niets te maken met de prijs hoor. De actuele voorraad is niet echt bekend. Ik heb meerdere keren in het verleden gemaild of er een onderdeel is, met als antwoord: “moet je even komen kijken”. Dan rij ik daar een uur voor, om er achter te komen dat ze het onderdeel niet hebben, óf dat de staat ervan onbekend is.

Misschien ben ik wel verwend. Maar ik wil gewoon niet misgrijpen als ik aan het sleutelen ben. Als ik iets nodig heb, wil ik dat snel kunnen kopen óf rustig onderdelen bij elkaar kunnen sprokkelen voordat ik begin.

Bij CX Basis of Tres Beau kan je vinden wat je zoekt. Nee, niet goedkoop. Maar wel nieuw, volgens spec en je hebt het dezelfde dag in huis (als je het haalt bij Beau), of een paar dagen later via de post (CX basis). Kan je weer verder. Bij het magazijn ga je eerst mailen: die vraag wordt vaak een week of later beantwoord. Dan moet je langskomen op een zaterdag dat het magazijn wel open is, om er achter te komen dat het niet is wat je zoekt. Via marktplaats of ebay zie je (vaak) meteen wat het is, en indien niet helder dan is de communicatie snel en een extra foto is snel verstuurd. Vaak heb je je onderdeel sneller en goedkoper. Nadeel is natuurlijk dat via marktplaats niet altijd het onderdeel voorbij komt wat je zoekt.

Ik ben erg blij dat er een aantal specialisten en het clubmagazijn zijn die een grote voorraad onderdelen hebben. Dat geeft het vertrouwen dat indien je het nodig hebt, echt wel ergens iets kan vinden. Maar het is relatief: voor een DS of 2CV kan je veel meer vinden, ook nieuw (soms van bedenkelijke kwaliteit). Als het aanbod CX onderdelen groter was, zou ik absoluut minder op de plank leggen.

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 juli 2020 12:50 PM
  [ # 4 ]
Nielsje schreef:

Misschien is het wel verwerpelijk om zelf voorraadjes op te bouwen omdat die onderdelen dus niet gebruikt kunnen worden door anderen die deze onderdelen nodig hebben.

Waarom? Marktplaats, ebay, leboncoin of een beurs zijn toch voor iedereen toegankelijk? Ik ga die onderdelen toch ook gewoon gebruiken? En ik leg echt geen onderdelen op de plank die niet op mijn auto een plek kunnen/gaan krijgen. Bovendien, ‘voorraadjes aanleggen’ is toch ook wat de club doet of een specialist, waarom is dat dan niet verwerpelijk?

 

Hier moet ik mijzelf corrigeren. Een club of specialist legt ook onderdelen op de plank, maar die zijn natuurlijk wel voor een breder publiek toegankelijk dan m’n eigen onderdelen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 17 juli 2020 09:06 PM
  [ # 5 ]

Ja, ik snap goed wat je bedoelt qua clubmagazijn.
Zelf heb ik o.a. nieuwe fuseekogels liggen, nieuwe achterwiellagers, drukgroep en koppelingsplaat, set contactpunten, condensator, bobine, rotor en verdelerkap, kachelradiator, koolborstels/regelaar voor de generator, benzinepomp, vacuüm doosje op de carburateur, vacuüm vervroeger van de ontsteking en meer van dat soort kleiner grut.
Het zijn dus de wat kleinere delen die slijten of wel eens stuk gaan die ik graag op voorraad leg.
Ik ga bijvoorbeeld geen plaatwerk en ruiten op voorraad leggen omdat ik de ruimte er niet voor heb en omdat ik weet dat het clubmagazijn volop heeft liggen. Als ik ooit een spatbord of motorkap verkreukel is de kans groot dat ik daar wel slaag.
Wat voor mij ook wel een criterium is, is in hoeverre een onderdeel na te maken of te repareren is.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 juli 2020 02:33 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad, plaatwerk etc daar ga ik niet aan beginnen. Ik heb er te weinig ruimte voor en de kans dat ik het ga gebruiken is een stuk minder groot dan de slijtage delen.

Namaken, reproductie, is een leuk onderwerp. Helaas is de markt voor de CX eigenlijk te klein. Toch wordt er hier en daar leuke dingen geklust. De rubber delen die je zelf maakt voor de club zijn een mooi voorbeeld. Bij l’agence CX worden per batch onderdelen gemaakt (fuseekogels, stuurkogels, etc). Erg fijn! Bij Citro Toon kan je een Pallas interieur laten namaken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 24 juli 2020 05:33 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ruimte en heb een trs blok, al het plaatwerk,glas en universele delen van mijn oude turbodiesel bewaard.Ad.

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 04 augustus 2020 09:27 PM
  [ # 8 ]

Ik heb ooit een 2.0 re break gesloopt, en veel van de bruikbare onderdelen liggen op zolder. En daar heb ik al meer dan eens profijt van gehad. Ook toen ik vernam dat de waterpompen schaars werden meteen een nieuwe via ebay uit italie laten komen voor een nog normale prijs van 60 euro. Deze ligt nu klaar voor als mijn waterpomp een keer lek gaat, want ooit gaat ie lek en zolang blijft de oude nog op mijn cx zitten. Mocht ik ooit mijn cx break weg doen komen de onderdelen vrij en gaan naar de cx club of andere liefhebbers, ik zie dus geen kwaad in het bewaren van onderdelen in een prive collectie.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 augustus 2020 10:07 PM
  [ # 9 ]

Ik zit er net zo in als Art. Daarnaast: Ik ben lid van Type clubs voor een centraal magazijn en kennis en kunde. En Ook voor de gezelligheid en gedeelde passie Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 augustus 2020 09:02 AM
  [ # 10 ]

Nu ben ik wel nieuwsgierig, forumlid zwrtw is ook actief bij het CX magazijn: is er een reden waarom je een gesprek start over dit onderwerp? Ik weet eigenlijk niet hoe de (magazijn)clubleden denken over het aanleggen van een eigen voorraad onderdelen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 07 augustus 2020 04:29 PM
  [ # 11 ]

De reden voor dit topic is voor mij om te leren van overwegingen van anderen. Ik ben wel een beetje “control freak”. Het liefst zou ik een compleet CX magazijn voor mijzelf aanleggen waarin ik nooit mis grijp. Maar daar heb ik de ruimte niet voor. Het is natuurlijk geweldig als je wel de ruimte hebt om bijvoorbeeld ook plaatdelen en ruiten te bewaren! Wat voor delen zijn verstandig om in te slaan en op de plank te hebben liggen? Nu zijn via webshops nog uitlaten te koop:voor de zekerheid inslaan? Motor-pakkingset? Of is de kans groot dat dit soort onderdelen voorlopig nog goed verkrijgbaar zullen zijn?

Ik startte dit topic niet vanwege het clubmagazijn, hoewel ik daar natuurlijk ook af en toe zie welke onderdelen schaars worden. Om het bij mijn type CX te houden: een nieuwe Douvrin-waterpomp ligt ook niet meer in het magazijn. De “kleine” radiator zoals die in de 2 liter Douvrins zaten ook niet. Ook op het net zijn deze onderdelen moeilijk of niet meer te vinden, terwijl die waterpomp tot voor kort (d.w.z. ongeveer 3 jaar terug) geen enkel probleem was. Als ik dit eerder had geweten had ik zo’n pomp gekocht en voor de zekerheid op de plank gelegd.

Ik vond het mooi om te lezen van Art dat hij stelde dat onderdelen op de plank leggen geen probleem is omdat die vroeg of laat dan toch weer in omloop komen als iemand z’n CX zou verkopen. Juist met zo’n liefhebbersmerk als Citroën met z’n merk- en typegerelateerde beurzen, treffens en clubs zullen die onderdelen vaak wel goed terecht komen.
 

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 07 augustus 2020 04:42 PM
  [ # 12 ]

Het aller belangrijkste vind ik dat onderdelen hoe onbeduidend, klein of juist heel groot dan ook niet weggegooit meer worden.En of het dan bij iemand thuis ligt of in een magazijn maakt opzich niet zoveel uit. Zo iets komt altijd weer een keer vrij,, hetzij om ruimte te maken of omdat de hobby beeindigd wordt. Zo iemand gooit de spullen die over blijven ook niet weg maar zorgt er voor dat het goed terecht komt. Ook kan je anderen helpen als je bepaalde onderdelen dubbel of in veelvoud hebt liggen.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook