LED lampjes ipv halogeen in aanhanger een probleem?
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 18 juli 2020 03:42 PM

Hoi!

Ik heb een C5 uit 2005, phase 2, met trekhaak (een officiële trekhaak met unit van PSA)

Ik heb een aanhanger met een oude stekker (7 Polen). De lampjes gaan nogal vaak kapot. (Waarom?). Contacjes zijn ook niet super jofel, dat weet ik. Ik wil ze graag vervangen voor een led alternatief.

Vraag: wat vindt de C5 van led lampjes in een karretje als vervanging van de buislampjes (C5W dacht ik?) en de gewone p21w lampjes? Gaat dat goed of geeft dat problemen? Is het de moeite waard om de ‘canbus’ variant van de led lampjes te kopen? Of… Gewoon blijven bij de oude lampjes?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 18 juli 2020 05:49 PM
  [ # 1 ]

En als we dan toch bezig zijn, wat zijn de ervaringen met led alternatieven in je auto? Dus bijvoorbeeld alternatief voor p21w, p21w5w, H1 (of zit er H7 in?)

Ik weet dat die aftermarket xenon setjes voor veel problemen kunnen zorgen… Is dat ook zo voor led?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 juli 2020 10:45 AM
  [ # 2 ]

Het probleem met de lampjes op je aanhanger zijn de vele trillingen: Dat verkort de levensduur aanzienlijk. Zo’n aanhanger is wel geveerd, maar dat hangt niet zo comfortabel in rubber als een auto.
LED lampen kunnen veel beter tegen trillingen, dus dat is een goede optie: Maar misschien kun je beter complete achterlichtunits met LED’s erin kopen, die zijn er ook al genoeg, ben je meteen van de slechte contacten af?
Je hoeft je geen zorgen te maken over de canbus etc: De “intelligentie” van je C5 kijkt niet naar de aanhanger, dat zit achter een “kastje”.

Voor je C5 zelf: Zogenaamde “canbus” lampjes hebben een extra weerstand die extra stroom verbruikt omdat anders de “intelligentie” in je auto denkt dat je lampjes kapot zijn omdat er te weinig stroom loopt. Ik persoonlijk vindt Canbus led’s dus “het paard achter de wagen” spannen, maar voor je C5 heb je ze wel nodig.
H1’s en H7’s door Led varianten vervangen: Die verbruiken ook veel stroom omdat je veel licht wilt, de LED zelf efficiënter is dan een gloeilamp, maar een LED niet op 12-14 volt werkt: Daar wordt schakel electronica voor gebruikt en die wordt ook warm en gebruikt energie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 19 juli 2020 03:12 PM
  [ # 3 ]

Die complete unit voor de aanhanger is een idee. Er zit ook een dubbele stekker in omdat de draad door het achterklep mechanisme loopt en daardoor ook al behoorlijk ver door is. Dus een custom stekker bij de klep en een 7 polige bij de disselboom. Die pak ik dan ook meteen aan.

Voor de auto zelf gewoon bij de voorgeschreven lampen blijven dus. Geen canbus varianten enzo.

Bedankt voor de tips.

Nog een laatste vraag. In mijn linker koplamp blijft water staan. Ik weet niet waardoor het naar binnen komt. De rubbertjes zitten erop. Laatst uren met de föhn die lamp droog zitten blazen. Eerstvolgende regenbui en hij zit weer vol. En de eerstvolgende warme dag en je zit weer met één zo’n beslagen koplamp. Is dat een bekend euvel? Weet iemand waar het in loopt?

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 19 juli 2020 07:42 PM
  [ # 4 ]

Aangaande de koplampen, zitten de rubber afdichtdoppen nog achter op de unit? Als er een ontbreekt kun je condens problemen krijgen. Heb je de naden van de lampunit zelf al eens gecontroleerd op lekkage? Misschien een slechte lijmverbinding.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 juli 2020 08:02 AM
  [ # 5 ]
Citroensmgz schreef:

H1’s en H7’s door Led varianten vervangen: Die verbruiken ook veel stroom omdat je veel licht wilt, de LED zelf efficiënter is dan een gloeilamp, maar een LED niet op 12-14 volt werkt: Daar wordt schakel electronica voor gebruikt en die wordt ook warm en gebruikt energie.

Ik heb als probeersel H4 dim- en grootlicht in de Jag. De voet van de lamp wordt inderdaad heet, maar dat doet halogeen ook. De vermogensopname is minder dan een kwart van halogeen en wat ik vooral een pluspunt vind is dat het geheel veel koeler blijft. Zelfs na een uur is het koplampglas nog koud.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 20 juli 2020 09:31 AM
  [ # 6 ]

Ik heb H7 LEDS in de C5 en die doen het prima.  Ook geen problemen met de apk.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook