Luchtinlaattemperatuur en 4% brandstofbesparing: check je mengklep!
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 23 juli 2020 07:46 PM

Hallo allemaal!

Een paar maanden terug plaatste ik onder de titel “Wie weet wat dit ding is bij de luchtinlaat van mijn CX?” de vraag wat dat vacuumgeval was bij het luchtfilter en waarom er geen slang aan zat. Dit bleek een vacuumklep die de luchtinlaattemperatuur regelt te zijn. De losse slang die er in de buurt zat heb ik aangesloten en uit nieuwsgierigheid ben ik met een temperatuursensor in de luchtinlaat voor de carb gaan rijden. De temperatuur varieerde bij ritten met rustig rijden binnendoor tussen de 40 en 50 graden. Op de snelweg liep het snel op naar de 70 graden en dat is het maximum wat de sensor kan meten, dus wie weet hoe oververhit de lucht was . Duidelijk dat de mengklep niet functioneerde..

Ik heb de mengklep eruit gehaald en de boel bleek om het asje vastgerot te zijn, in de voorverwarmstand. Nieuw asje, en een kijkgleufje gemaakt om de klep te kunnen zien werken. De lucht wordt nu mooi gemengd en zit rond de 20 graden. Bij gasgeven wordt de mengklep nog wat richting koud getrokken, precies wat je wilt als je vermogen nodig hebt. Leuk om te ontdekken!

Ik wìst dat dit ook een brandstofbesparing zou moeten opleveren, maar of het merkbaar was was de vraag. Inmiddels qua route en rijomstandigheden een soortgelijke tocht gemaakt door Frankrijk als vorig jaaren keer op keer was het verbruik hoger. Het meest zuinig zelfs 1:14,3. Over de totale afstand van 4000 km met snelweg maar vooral veel binnendoor, ook korte ritjes, kom ik op een gemiddeld verbruik uit van 1:12,1. Dat is ruim 4% zuiniger dan de 1:11,6 die de CX vorig jaar deed.

Conclusie: controleer je mengklep!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 juli 2020 09:12 AM
  [ # 1 ]

Leuk onderzoekje. Geldt dit voor alle CX-en of voor bepaalde types? Een paar fotootjes erbij zou het voor mij wel wat duidelijker maken.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 24 juli 2020 09:15 AM
  [ # 2 ]

Ik neem aan dat het voor alle auto’s geldt. Foto’s plaatsen, is er een simpele instructie hoe dat hier moet?

 

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 juli 2020 09:22 AM
  [ # 3 ]

In het forum-overzicht met alle onderwerpen staat bovenaan ‘over dit forum’. Daar staat een ‘sticky’ over het plaatsen van foto’s. Daar wordt het beter uitgelegd dan ik hier kan doen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook