Draairichting elektrische koelventilator?
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 juli 2020 01:26 PM

Mijn DSuper5 uit 1973 heeft naast de ventilator die aan de waterpomp zit een extra elektrische ventilator. Die deed het jarenlang niet, maar heb ik nieuw leven ingeblazen - een veilig idee met het toenemend aantal hete dagen.

Ik kan die ventilator met een knop op het dashboard aan/uit zetten wanneer het koelwater te heet dreigt te worden.
Mijn vraag is alleen: welke kant moet die ventilator op draaien? In dezelfde richting als de ventilator op de waterpomp - dus vanachter het stuur gezeten met de klok mee? Of moet de extra ventilator juist de andere kant opdraaien…?

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 juli 2020 01:39 PM
  [ # 1 ]

dat hangt er vanaf hoe de fan op de motor gemonteerd is ......

weet niet of het hier mogelijk is de fan gewoon om te draaien .

dont ask tongue rolleye

gewoon laten draaien en voelen of de wind naar de waterpomp blaast !

Originele systeem met relais aan de batterijbak en sensor in de radiator werk toch prima

( als alles electrisch in orde is )


Succes , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juli 2020 01:56 PM
  [ # 2 ]

nee. hij moet er tegenin draaien! dat bevordert de doorstroom!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2020 01:58 PM
  [ # 3 ]

Ja, hij draait tegengesteld aan de vaste fan. Maar aan de stand van de schoepen kun je ook zien hoe hij moet draien. Hij moet naar achteren blazen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 juli 2020 02:05 PM
  [ # 4 ]

Klopt , maar sommige bladen kan je gewoon op twee manieren op de motor monteren .

en dan moet je goed opletten .....

en ook de plus en min aansluiting van deze motor niet omdraaien .......

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2020 02:59 PM
  [ # 5 ]

@Marcel: als je achter het stuur zit draait de vaste fan tegen de wijzers van de klok in. En niet met de klok mee.
Maar het simpelst is natuurlijk de zaak zo aan te sluiten dat de elektrische fan naar achteren blaast. Het beste te testen bij stilstaande motor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 juli 2020 03:31 PM
  [ # 6 ]

@Jantje je hebt helemaal gelijk: vaste fan draait tegen de klok in. Ik laat de elektrische fan de andere kant opdraaien.

Ik geef de voorkeur aan het zelf kunnen regelen omdat ik überhaupt niet weet of de fan automatisch aanslaat. En als ik erachter kom dat dit niét zo is, ben ik te laat.Sad

Dank voor de reacties.

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juli 2020 05:45 PM
  [ # 7 ]

Ik had destijds eerst met een pannetje heet water gecontroleerd of het thermocontact het deed natuurlijk. Verder had ik de - van de fan (het thermocontact zit aan de - kant) verbonden met de draad van het verklikkerlampje voor remblokslijtage. Op die manier kon ik controleren wanneer de fan aanging. Dat was steevast als de wijzer van de temp meter nog maar 1 mm van het rode vakje stond. Nooit een kokende motor gehad, ook niet in de Drome met aanhanger in 2003.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 24 juli 2020 11:18 PM
  [ # 8 ]
wbogaerts schreef:

Klopt , maar sommige bladen kan je gewoon op twee manieren op de motor monteren .

en dan moet je goed opletten
Walter

en dan zul je zien dat het niet uitmaakt in de blaasrichting…....

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 juli 2020 10:56 AM
  [ # 9 ]

Dat niet. Maar het maakt wel uit voor het rendement omdat de bladen een beetje hol zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook