Leidingen materiaal
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 04 augustus 2020 07:06 PM

Gegroet,
ik heb vlak in de buurt een bedrijf die hydrauliek leidingen en appendages verkoopt.
Kan ik daar dus ook veilig mijn retourslang kopen per meter?
Ad.

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 augustus 2020 08:59 PM
  [ # 1 ]

Ja hoor, kan prima. Menig hydrauliek olie is een stuk agressiever dan LHM. Let wel, meeste retourslangen hebben nog steeds stalen vlechtwerk, das niet echt nodig in je auto. Een oud stuk slang meenemen is wel handig denk ik.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 augustus 2020 09:21 PM
  [ # 2 ]

Je hebt verschillende hydrauliek olie: Synthetisch (DOT remolie, LHS e.d: Citroen rood gemarkeerd)  en mineraal (LHM e.d.: Citroen groen gemarkeerd). Als je rubber (leidingen) koopt moet je hier rekening mee houden. Voor een CX moet de leiding bestand zijn tegen minerale olie (LHM). Tip: In de landbouw is LHM veelgebruikt en dus het algemene materiaal ‘prijsbewust’ te verkrijgen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 07 augustus 2020 10:07 PM
  [ # 3 ]

ik bij de winkel geweest en maar ze konden me alleen teflon leiding met staal omwonden aanbevelen omdat lhm te agressief is voor hun rubbere leidingen.
Morgen maar eens naar een landbouw mechanisatie bedrijf.
Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 07 augustus 2020 10:38 PM
  [ # 4 ]

Binnenkant leidingmateriaal moet bij LHM groen uit NBR bestaan, buitenkant mag ook NBR zijn of een andere samenstelling hebben bv. EPDM.
NBR is mmineraalolie bestendig.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 augustus 2020 10:55 PM
  [ # 5 ]

Waarom niet gewoon origineel spul?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 07 augustus 2020 11:06 PM
  [ # 6 ]

En dan kun je er vanuitgaan dat de materiaalsamenstelling is, zoals voorgeschreven.

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 08 augustus 2020 08:30 AM
  [ # 7 ]

ik dacht dat dat makkelijker was omdat die winkel naast het bedrijf ligt die mijn motor een nieuwe ketting geeft, maar zal gewoon bij de citroen garage bestellen, is inderdaad ook makkelijk.
Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
le look le plus cool
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 351
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 13 augustus 2023 11:18 AM
  [ # 8 ]

omdat het onderwerp hier al loopt (ook al is het wat jaren geleden), toch even hierbij gepost: ik zit ook met een LHM lek en ik verdenk de retour leidingen in de octopussen. Niet in de laatste plaats omdat ik daar al eens een reparatie heb uitgevoerd en onlangs, omdat ik Hydrauricage heb toegevoegd en dus de leidingen weer bewogen heb. Uiteraard is inmiddels alle dure spoelolie weggelopen en kan ik dat dus nog een keer gaan aanschaffen Sad

Maar goed, ik zat er dus aan te denken om zelf de octopussen te maken, dan weet ik tenminste wat ik er in hang (ipv heel duur oud rubber). In het verleden deze constructie gevonden en dat gaat m worden (ik heb niet kunnen achterhalen wie deze oplossing eerder gepost heeft, excuus):

alternatieven voor octopus by Frans Taminiau, on Flickr

alternatieven voor octopus by Frans Taminiau, on Flickr

alternatieven voor octopus by Frans Taminiau, on Flickr

Maar bij inspectie van het vooronder in mijn CX turbo 2 (geen ABS)zag ik wel de grote octopus zitten, maar niet de kleine. Daarnaast zag ik wel een metalen cilinder zitten waar slangen op uit komen, maar dat waren geen rubber slangen, maar hardere semi-transparante slangetjes:

het metalen cilindertje:
retour leidingen by Frans Taminiau, on Flickr

Hier zie je duidelijk de grote octopus, maar die kleine is toch niet gereduceerd tot “slechts” te T-splitsing?:
retour leidingen by Frans Taminiau, on Flickr

Iemand enig idee wat hier aan de hand is. Het is allemaal ook lekker egaal zwart geworden zodat leidingen volgen echt lastig is….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 augustus 2023 12:30 PM
  [ # 9 ]

Die dunne plastic leidingen zijn de lekleidingen. Een lekleiding heeft heel weinig druk en voert “gelekte” LHM af uit lekzakken, en andere componenten. Retourleidingen voeren LHM af als retour van bijvoorbeeld de hoogteregelaar als de as moeten zakken, bijvoorbeeld als je de hoogteregeling gebruikt.

LHM is agressiever dan motorolie, als je niet de goede slangen gebruikt worden die op den duur “week” van binnen, of hard.
Als je niet aan LHM slang kunt komen kun je tijdelijke benzineslang gebruiken.
Moderne benzineslang volgens de DIN 73379-3E kun je zelfs permanent gebruiken, die heeft een binnenmantel van FPM ( ook Viton) genoemd.

Voor de rest lijkt het me redelijk origineel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook