Opgerekte distributieketting C4 GP 2016
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 05 augustus 2020 02:23 PM

In december een supermooie C4 gekocht met maar 40.000 op de teller. Als een klein kind zo blij en trots als een pauw. Nu zeven maanden later begon de de motor bij koude start rammelend te draaien en hield dat ruim een minuut vol. Diagnose: uitgerekte distributie ketting! Nieuwe ketting,spanner en tandwielen erin en weer gaan. Dag later weer bokken en stoten bij koude start, nu bijna anderhalve minuut voordat de motor rustig begon te draaien. Diagnose: roestvorming op kleppen/zuigers. Deze worden momenteel gereinigd. Dit alles bij 40.000 KM. Kan ik dit bij 80.000 KM weer verwachten? Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb deze gekocht om ik overal had gelezen dat deze problemen met de tip motor over waren na 2012.

UPDATE 5-8-20: Garage is er nog niet uit. Na bovenstaande werkzaamheden blijft motor niet lekker lopen. Zij denken nu aan de software voor het motormanagement. Auto nu week bij dealer Sad. Gaan geval bespreken met Citroen NL.

UPDATE 8-8-20
: Alle software is up to date. Geen gerommel en gebonk meer bij start.

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 05 augustus 2020 03:26 PM
  [ # 1 ]

Dit is helaas een euvel waar alle direct ingespoten motoren last van hebben en is ook niet te voorkomen. De roetvorming op de inlaatklep is een terugkerend iets omdat de brandstof direct in de cilinder wordt gespoten en daardoor de klep niet schoonspoelt. (Interne)EGR verergerd dit. De kettingrek is redelijk onder controle, mits tijdig en goed onderhoud wordt uitgevoerd met !goede! olie.

Die roetvorming tref je trouwens bij alle merken aan die direct ingespoten motoren gebruiken, dus niet alleen bij PSA producten. Laat je ook niets wijsmaken dat het na een bepaald jaartal beter is want dit is niet waar! Wordt vaak als verkooptruc gebruikt.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 05 augustus 2020 03:37 PM
  [ # 2 ]

De moeite van het lezen waard omtrent THP’s .....
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep6dt-thp

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 augustus 2020 03:56 PM
  [ # 3 ]

Ik neem aan dat je een 1.6 THP van 155 ph hebt ? Uit welk jaar Het lijkt erop dat de problemen met de roetvorming erger worden van veel korte ritten. Een ketting die al na 40.000 rammelt is wel erg snel, maar iedere 100.000 km vervangen is geen uitzondering. En ja, verkeerde olie is ook niet goed.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 05 augustus 2020 09:20 PM
  [ # 4 ]
2cvMaarten schreef:

Dit is helaas een euvel waar alle direct ingespoten motoren last van hebben en is ook niet te voorkomen. De roetvorming op de inlaatklep is een terugkerend iets omdat de brandstof direct in de cilinder wordt gespoten en daardoor de klep niet schoonspoelt. (Interne)EGR verergerd dit. De kettingrek is redelijk onder controle, mits tijdig en goed onderhoud wordt uitgevoerd met !goede! olie.

Die roetvorming tref je trouwens bij alle merken aan die direct ingespoten motoren gebruiken, dus niet alleen bij PSA producten. Laat je ook niets wijsmaken dat het na een bepaald jaartal beter is want dit is niet waar! Wordt vaak als verkooptruc gebruikt.

Bedankt voor je reactie 2cvMaarten.
ja…die verkooptruc heb ik nu leren kennen. Ik gebruik Champion OEM Specific DW30 MS-BHDI als motorolie. Ik heb sinds aanschaf (5000 KM) ongeveer 1 liter toegevoegd.

Vraagje: wat is er eerder…de opgerekte ketting waardoor roetvorming optreedt of roetvorming waardoor ketting oprekt?
andere woorden: kan ik behalve het gebruik van goede olie andere dingen doen om dure ingrepen in de toekomst te voorkomen of uit te stellen?
Citroensmgz zegt verderop in een reactie dat iedere ton vervangen geen uitzondering is…..dat vind ik erg snel voor een onderhoudsarme (vrije) ketting…

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 05 augustus 2020 09:21 PM
  [ # 5 ]

Bedankt Menno! in favorieten opgeslagen ga het dit weekend op mijn gemak lezen.

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 05 augustus 2020 09:29 PM
  [ # 6 ]
Citroensmgz schreef:

Ik neem aan dat je een 1.6 THP van 155 ph hebt ? Uit welk jaar Het lijkt erop dat de problemen met de roetvorming erger worden van veel korte ritten. Een ketting die al na 40.000 rammelt is wel erg snel, maar iedere 100.000 km vervangen is geen uitzondering. En ja, verkeerde olie is ook niet goed.

Bedankt voor je reactie Citroensmgz.

c4 GP 1.6 e-THP Intensive juli 2016 165 PK

vorige (1ste) eigenaar heeft inderdaad weinig gereden en vooral kleine afstanden (vrouw/kinderen/school/sport/etc). Waarschijnlijk ook rustig gereden en de motor niet echt uitgedaagd. Olieverbruik lijkt vooralsnog mee te vallen (1 liter op 5000 KM) ik hoor hier ook andere verhalen over. Ik gebruik op voorschrift van de dealer Champion OEM Specific OW30 MS-BHDI (aseac2?)

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 augustus 2020 09:42 PM
  [ # 7 ]
Johanlandis schreef:

Vorige (1ste) eigenaar heeft inderdaad weinig gereden en vooral kleine afstanden.

Funest voor een THP, die moet je met regelmaat op z’n sodemieter geven mits goed opgewarmd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 05 augustus 2020 09:54 PM
  [ # 8 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]

Smile

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 augustus 2020 10:03 PM
  [ # 9 ]

Even een tip voor het gebruik van dit forum, gebruik de knop “Plaats reactie” i.p.v. “Quote”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 augustus 2020 10:08 PM
  [ # 10 ]

Je olie heeft de juiste spec, hoewel het approval form op 5 mei 2020 afgelopen is. ( Daar zou ik geen punt van maken).
Als je blok 1 liter op 5000 km olie verbruikt is het in prima staat wat dat betreft. Zeker als je OW30 gebruikt, want die is koud iets dunner dan de ook toegestane 5W30. Maar je wilt eigenlijk weten wat de voorgaande eigenaar gebruikte.

Als je alleen “rondjes rond de kerk” rijdt dan vervuild een motor intern veel, want er wordt niks “warm genoeg” en brand schoon. Iedere week een ritje op de snelweg met 100 km/uur ( liever meer) van 20-30 minuten helpt want dan pas wordt de motor echt goed warm.  Op z’n sodemieter geven hoeft nou ook niet weer.

Er is geen technische link tussen de vervuiling en de rek van de ketting: Ze hebben allebei een andere technische oorzaak, maar die “rondjes om de kerk” zijn ook slecht voor de ketting: Bij een koude start spant de spanner niet echt goed, maar moet een veer het werk doen met meer slijtage als gevolg. Die ketting is nooit bedoeld als “levenslang”, het vervangen van de ketting is “voorzien” zonder de motor uit de auto te halen en relatief simpel: Je blokkeert de krukas en de nokkenassen in een bepaalde positie, haalt de tandwielen van de krukas en nokkenassen etui en vervangt een combinatie van ketting en geleiders. Maar na 40.000 km vindt ik kras, de meeste stories die je leest gaan over “premature” vervanging bij rond de 100.000 km. Met name de eerste series Mini met deze motoren hadden daar last van.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 06 augustus 2020 08:19 AM
  [ # 11 ]

dankjewel Citroensmgz voor je uitgebreide reactie. Ik ben a-technisch maar je legt mij prima uit wat er aan de hand is en hoe ik daar mee om moet gaan, dankjewel. Je schrijft dat de ‘aproval form’ voor dit type olie is afgelopen op 5 mei, wat bedoel je daar precies mee? en bedoel je verderop dat ik ook de 5W30 mag/kan pakken?

ik hoop van harte dat ik de volgende 100.000 KM mag genieten van ene storingsvrije motor, ik zal dan een lichtere traan laten als de ketting vervangen moet worden. Ik dacht altijd dat een ketting langer meeging dan een riem, nu hoor en lees ik vaak dat een riem sterker is dan een ketting en dat meeste fabrikanten hiervoor kiezen (bv. riem van bmw gaat ruim 200 ton mee voordat hij vervangen moet worden.

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 augustus 2020 08:52 AM
  [ # 12 ]

Een boel fabrikanten, onder andere Citroën is dan ook weer terug gegaan naar een riem in plaats van een ketting.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 augustus 2020 09:39 AM
  [ # 13 ]

De laatste tien jaar zijn fabrikanten hoofdzakelijk bezig om bij het ontwerp de CO omlaag te krijgen vanwege de boetes etc en daarnaast kosten te besparen. PSA heeft daarnaast een grote inhaalslag moeten maken op motorgebied. Dus worden er nieuwe constructies uitgeprobeerd. De “ketting” van de EP motor is heel “licht” uitgevoerd, 50 jaar geleden zouden ze zo’n ketting net zwaar genoeg vinden om een oliepomp aan te drijven. Bij de EB motoren heeft men zich door Continental laten overtuigen dat het ook met een “natte riem” kan, die heeft ook z’n kinderziektes gekend, helaas.
Veel plezier met de C4GP !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 06 augustus 2020 10:22 AM
  [ # 14 ]

Niet in 2016 Fastfred Wink

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
Johanlandis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-08-2020

Gepost: 06 augustus 2020 10:24 AM
  [ # 15 ]

Dankjewel Citroensmgz,

eerdere ervaringen met Citroen: 2cv, visa, evasion

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook