1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Airco koelt niet, er komt hete lucht uit de roosters. Xsara Picasso Diesel
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 12 augustus 2020 05:32 PM

Vanmiddag bij de garage geweest. Er komt zeer warme lucht uit de ventilatieroosters, fijn met dat warme weer!

Het vreemde is dat er hete lucht komt, verwarmd door de motor en dan wordt er weer omgeschakeld naar buitenlucht.

De aircopomp slaat aan, ik zag de druk veranderen op de aangesloten meter in de garage maar slaat vrijwel meteen weer uit.

Een extra punt is dat de motortemperatuur ook niet wordt aangegeven (er brandt maar één blokje), temperatuurmeter stuk? Kan dit verband hebben? Ik las in het boekje dat de airco niet werkt als de motortemperatuur te hoog is.

Klep van de verwarming blijft niet hangen.

Ze willen maandag nu eerst de airco leeg laten lopen en dan weer vullen, op gewicht brengen.

Het betreft een Xsara Picasso diesel 1.6 HDI uit 2008

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 12 augustus 2020 06:56 PM
  [ # 1 ]

Als dat boekje de handleiding is dan eerst maar eens kijken of die temperatuur wel juist is en blijft.
Anders even op druk brengen. Indien te laag een lekkage. In vele gevallen de condensor.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 12 augustus 2020 07:47 PM
  [ # 2 ]

Een xsara uit 2008 ?????
Bedoel je niet gewoon een C4

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 12 augustus 2020 08:29 PM
  [ # 3 ]

Nee echt waar 2008 en volgens mij waren ze er in 2009 ook nog.

Geproduceerd tot in 2011 lees ik net:-)

Erg blij mee tot nog toe. Behalve de bekende rotte Xsara Picasso onderdorpels, dat vind ik dan weer niet zo netjes.

Profiel  
 
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 12 augustus 2020 08:42 PM
  [ # 4 ]
Bull Frog Bleu schreef:

Als dat boekje de handleiding is dan eerst maar eens kijken of die temperatuur wel juist is en blijft.
Anders even op druk brengen. Indien te laag een lekkage. In vele gevallen de condensor.

Dat boekje is het instructieboekje van de auto. Die motor temperatuur die wordt aangegeven is natuurlijk niet de juiste, de motor komt echt wel op temperatuur zeker met dit weer. Daar zit dus een storing in. Gewoonlijk zijn alle blokjes aan behalve de rode.
Wat ik mij afvraag en dat is ook mijn vraag: zou de airco uitgeschakeld kunnen worden omdat de temperatuurmeting van de motor defect is?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 12 augustus 2020 10:49 PM
  [ # 5 ]

Goh , zolang geproduceerd,... wist ik niet Smile

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 augustus 2020 11:49 PM
  [ # 6 ]

Ja, correct: Als de motortemperatuur te hoog wordt en de oranje waarschuwingslamp aan gaat dan wordt je airco uitgeschakeld. Dan moet de temperatuur meter wel al tegen het rood aan staan.
Je kunt dat makkelijk op de OBD2 uitlezen, maar ook met een Diagbox ( Citroen tool) . Ik zou toch eerst maar eens kijken wat de echte watertemperatuur is voordat je de airco leegmaakt en opnieuw vult.  Moet je ook kijken wat die airco druk betekend: Als die te hoog wordt schakelt de airco weer uit, maar dat zou kunnen als er te veel “gas” inzit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 13 augustus 2020 11:49 AM
  [ # 7 ]

Als er te veel gas in zit, betekent dat dan dat er tekort vloeistof in het airco systeem zit? Het lijkt mij toch dat er niet zo maar vloeistof kan verdwijnen?
Ik zal maandag de auto eerst uit laten lezen.

Er lijken drie problemen door elkaar heen te lopen:

De airco schakelt aan maar meteen ook weer uit.

Met volop draaiende ventilator (gaat automatisch volop aan met dit weer) komt er rijwind binnen maar op een ander moment wordt de kachel bijgezet en komt er bloedhete lucht de auto binnen.

De temperatuur van de motor wordt niet aangegeven.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 augustus 2020 12:07 PM
  [ # 8 ]
MarcoS schreef:

Als er te veel gas in zit, betekent dat dan dat er tekort vloeistof in het airco systeem zit?

In een aircosysteem zit koudemiddel, een deel van de cyclus is dat gasvormig, het andere deel vloeibaar.

In de condensor, in de neus van de auto, wordt het gas gecondenseerd naar vloeistof, in de verdamper, in het interieur, wordt het weer gasvormig.

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/airco/airco-in-de-auto

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 augustus 2020 12:59 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat de sensor van het koelwater niet goed meer is. Vandaar dat de temperatuurmeter het niet goed doet. De airco wordt hier waarschijnlijk indirect ook door aangestuurd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 13 augustus 2020 01:27 PM
  [ # 10 ]

Ik heb met mijn eerdere xsara picasso ook een dergelijk probleem gehad. De oorzaak was de buitentemp sensor onder de rechter buitenspiegel. Na vervanging van de sensor was het opgelost.
De aanleiding was dat de temp aanduiding op het display niet goed weergegeven werd. En met bewegen van de spiegel wisselde.

Profiel  
 
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 17 augustus 2020 06:16 PM
  [ # 11 ]

Vanochtend toen ik de auto naar de garage bracht kreeg ik een melding; storing in het motor management, stop, motortemperatuur te hoog (o.i.d). Tegelijkertijd ging de motortemperatuurmeting ook weer aan, het rode blokje brandde nu ook. Met de kachel in de hoogste stand en de ventilator aan, ben ik toen doorgereden naar de garage, ik was al vlakbij.

Auto uitgelezen; Temperatuursensor defect, nieuwe besteld die is er morgen.

Koelventilator draait niet, liet zich ook niet aansturen met de computer.

Het verhaal dat de airco niet bijschakelde door een te hoge temperatuur lijkt dus wel te kloppen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 augustus 2020 07:14 PM
  [ # 12 ]

Als de fan het niet doet zal de airco ook niet werken als de motor nog niet te heet is. Airco aan=fan aan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 24 augustus 2020 10:09 PM
  [ # 13 ]

Motor van de Fan is defect. Volgens de garage is er alleen een nieuwe verkrijgbaar, via de onderdelenlijn hebben ze zaterdag al de verkeerde binnen gehad. Nieuwe is 450,- euro.

Kleinstra in Nagele gaat morgen voor mij kijken, daar zit er misschien nog één in een auto.

Bart Ebben heeft geen gebruikte op voorraad.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 augustus 2020 11:36 PM
  [ # 14 ]

Probeer eens bij Maresia in Kaatsheuvel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 augustus 2020 07:45 AM
  [ # 15 ]

https://www.autosnuverink.nl/

https://www.devosautodemontage.nl/nl

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook