1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
uitlaatspruitstuk verwijderen
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 27 augustus 2020 10:46 AM

Momenteel ben ik de motor van een DS 19 aan het ontmantelen. Tot nu toe gaat dat voorspoedig, maar het uitlaatspruitstuk is onwillig.
De moeren van de tapeinden gingen prima los, maar het spruitstuk komt niet los. Ik heb de indruk dat de tapeinden vanwege roestvorming de boosdoener zijn. Nu heb ik al gepoogd deze te lossen, maar ook daar zit geen beweging in. Kans op afknappen wordt wel erg groot. Wat te doen in deze. Ik heb al ruim twee weken lang de zaak in de kruipolie staan en dat heeft bij twee uitlaatpoorten wat ruimte gegeven, maar de twee resterende geven nog geen krimp.

teveel citroenen

Profiel  
 
tomatoes4all
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 20-03-2019

Gepost: 27 augustus 2020 11:53 AM
  [ # 1 ]

Probeer een ander soort kruipolie die je zelf maakt: 50% aceton en 50% Dexron (of andere automatische versnellingsbakolie), zelf gebruik ik wel eens LHM in plaats van Dexron.
Even schudden en de aceton kruipt gelijk overal tussen en neemt dan de olie mee; beter dan WD40 of iedere andere kruipolie.

De volgende stap is warmstoken; hier is dat niet zo gemakkelijk, omdat RHD ook de stuurstang tussen de veerbol en het uitlaatspruitstuk heeft en je daar dus erg slecht bij kunt.

Success, groet, Erik

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2020 01:51 PM
  [ # 2 ]

Als de draadeinden lang genoeg zijn kan je er 2 moeren opdraaien tegen elkaar in, en daarmee de draadeinden eruit draaien.

Verder inderdaad de gasbrander erop en voorzichtig met een bandenlichter wrikken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 27 augustus 2020 08:53 PM
  [ # 3 ]

Met twee moeren de tapeinden los draaien levert niets op. Er komt dan veel spanning op en dan knapt naar alle waarschijnlijkheid het tapeind met alle ellende van dien.  Ik overweeg maar koudemiddel te kopen en dan zien wat dit gaat opleveren eventueel in combinatie met heet stoken.

teveel citroenen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2020 08:20 AM
  [ # 4 ]

Tsja… Als die tapeinden toch gaar zijn wil je ze toch uit je kop halen. Als het afbreekt las je er een moer op en dan draai je de boel zo los.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 28 augustus 2020 08:36 AM
  [ # 5 ]

ik doe het liever met beleid en eerst het spruitstuk lossen en dan de tapeinden.

teveel citroenen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2020 09:04 AM
  [ # 6 ]

BTW: is het een enkel of een dubbel spruitstuk? En misschien een domme vraag maar heb je alle 8 moeren losgemaakt?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JvHeel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 22-05-2014

Gepost: 28 augustus 2020 10:45 AM
  [ # 7 ]

Tec 7 is ook een roest oplosser en 10x beter dan WD40.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 augustus 2020 12:03 PM
  [ # 8 ]

Het gebruik van een échte kruipolie is essentieel om te beginnen. Eerst zoveel mogelijk losse roest verwijderen en dan rijkelijk inspuiten met een echte kruipolie zoals IMAL of Tec 7 bv. Vooral goed laten inwerken, een paar uur, en dan nogmaals inspuiten, weer laten inwerken en kijken of de boel los wil komen. Helpt dat niet?

Dan heetstoken. Tot het roodgloeiend is. Gloeit het goed dan de goed passende sleutel er op (waar mogelijk liefst een zeskant dopsleutel!) en de nog gloeiende moer losdraaien. Dat gloeien is echt belangrijk anders heeft het geen zin!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 28 augustus 2020 01:25 PM
  [ # 9 ]

Ik gebruik altijd “Liquid Wrench”. De beste in mijn beleving.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 28 augustus 2020 03:38 PM
  [ # 10 ]

Inderdaad echte kruipolie, voor mij is dat dan de groene bus MoS2 van crc, en daarover rustyco reactor. Ik stook het eigenlijk eerst warm en laat het afkoelen, om de roest te breken.
Bestaan ook goede alles in een bussen, lubrischock van technolit, minder roestoplossend als de reactor maar wel ook met grafiet en met koeleffect.
Waar koop je dat? In een goede winkel, goede producten koop je niet in de Wibra, Dasty daargelaten natuurlijk.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 28 augustus 2020 03:53 PM
  [ # 11 ]

Bogaard: Ik heb alle acht moeren er al af dus dat geen probleem meer. Het spruitstuk is een geheel. Ik heb de indruk dat twee op een volgende flensen geen probleem zijn de twee achterste flensen vormen een probleem. ik heb nu een bus ’ freeze and release” van loctite gekocht. Eens zien wat dat op gaat leveren. Veel kracht op het spruitstuk zetten met een bandenlepel of koevoet, daar ben ik voorzichtig mee. Het is tenslotte gietijzer. Op breuk in het spruitstuk zit ik niet te wachten, maar uiteindelijk zijn ” dode dingen niet de baas”.

teveel citroenen

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 augustus 2020 04:55 PM
  [ # 12 ]

Tikken, kruipolie. Tikken, kruipolie. Totdat het tapeind of het spruitstuk loskomt. Met voldoende geduld en zachtheid kan dit lukken en zal er iets loskomen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 30 augustus 2020 06:19 PM
  [ # 13 ]
wim schreef:

Bogaard: Ik heb alle acht moeren er al af dus dat geen probleem meer. Het spruitstuk is een geheel. Ik heb de indruk dat twee op een volgende flensen geen probleem zijn de twee achterste flensen vormen een probleem. ik heb nu een bus ’ freeze and release” van loctite gekocht. Eens zien wat dat op gaat leveren. Veel kracht op het spruitstuk zetten met een bandenlepel of koevoet, daar ben ik voorzichtig mee. Het is tenslotte gietijzer. Op breuk in het spruitstuk zit ik niet te wachten, maar uiteindelijk zijn ” dode dingen niet de baas”.

Heb je de kop en spruitstuk nog op de motor? of als set al op de werkbank… Spruitstuk is breekbaar!
Geeft soms wat beter zicht als je alles op de werkbank kunt zetten.

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 augustus 2020 08:43 AM
  [ # 14 ]

precies: het enkele spruitstuk is teer. daar kan je niet zomaar bandenlichters op zetten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 31 augustus 2020 10:24 PM
  [ # 15 ]

Ik heb de motor los staan, dus geen kop op de werkbank. De motor vraagt geen revisie, maar wil o.a. de remplateaus reinigen en afstellen en ook de distributieketting checken.  Inmiddels wel van drie uitlaatpoorten een tapeind los. ” Freeze and release”, kruipolie en ook al de brander er bij gehad. Met een dubbele moer zijn deze drie tapeinden losgekomen. Ook peuter ik de pakkingen er tussenuit, met de gedachte dat dan ruimte ontstaat en dat dan het spruitstuk ook richting motor getikt kan worden. Met hopelijk uiteindelijk een los spruitstuk. Van één uitlaatpoort is er nu geen beweging in de tapeinden te krijgen. Het enige is dat het draad van de moeren kapot gaan. Heb al een partijtje m7-moeren er letterlijk door gedraaid. De tapeinden hebben nog een redelijke lengte. Ik overweeg een tapeindverwijderaar aan te schaffen, maar geen idee of dat zal helpen. Iemand hier ervaring mee?

teveel citroenen

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook