1.6 VTI Div. foutcodes(P1336,P1337,P1338) na vervangen kleppendeksel pakking
Nr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-08-2020

Gepost: 27 augustus 2020 11:13 PM

Hallo iedereen,

Ik heb een Citroën C4 1.6 VTI 120 op LPG
De auto reed voorheen prima en zonder enige problemen. Ik had wel al 2 jaar lang Foutmelding: P0343 ( Camshaft position sensor A (B1) - circuit high) maar hier heb ik nooit problemen mee ondervonden.

Gisteren heb ik de kleppendeksel pakking later vervangen door mijn monteur en hierbij ook direct een oliebeurt gedaan. Ik reed de garage in zonder problemen. Maar nadat de kleppendeksel pakking vervangen was en de oliebeurt gedaan was liep de motor niet meer goed stationair, de motor trilt alle kanten op en na enkele seconden begint de koelvin de draaien(noodloop)
Na een OBD2 scan krijg ik heel wat verschillende codes maar na alles een paar keer gewist te hebben kom ik terug op de volgende codes:

P1336
P1337
P1338

Deze codes blijven consistent terugkeren, ook nadat ik de bobines allemaal heb verwisseld blijven de eerder genoemde codes terugkomen. Als het aan de bobines zou liggen, dan zouden de codes (P1337/8) ook veranderen naar mijn weten.

Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe dit opgelost kan worden?

Nogmaals, voordat de pakking werd vervangen en de oliebeurt was gedaan was er dus niks aan de hand.

Ik hoor graag of iemand iets weet.

Bedankt alvast!

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 28 augustus 2020 09:07 AM
  [ # 1 ]

Wellicht al gecontroleerd, geen kabel beschadigd of stekker niet goed aangedrukt? Zeker extra controleren want de fouten waren er eerst niet….

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 augustus 2020 01:12 PM
  [ # 2 ]

Waarschijnlijk heeft het e.e.a. toch te maken met een uitgerekte ketting. waarom dan nu de codes en voorheen niet? Door het verversen van de olie is hoogstwaarschijnlijk ook alle olie uit de hydraulische kettingspanner en het verstelventiel gelopen. Hierdoor staat de ketting nog slapper en klopt de timing niet meer. Dat geeft foutcodes omdat de nokkenaspositie en krukaspositie buiten de vastgestelde waardes komen. Daarnaast kan ook de nokkenasversteller voor gedoe zorgen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 28 augustus 2020 01:43 PM
  [ # 3 ]

zie ook: https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Er worden in het verhaal weliswaar andere foutcodes genoemd, maar die heb je wellicht onwetend gewist..

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 augustus 2020 05:37 PM
  [ # 4 ]

Dan is de eerste vraag: Wat is er bij de oliebeurt allemaal gedaan ?
Bougies vervangen ? Zo ja welk type ( exact!).
Welke olie ? Te dikke ( 5W40 of zo) daar houden deze blokken niet van, moet echt 5W30 of 0W30 in. Het olieverbruik moet je voor lief nemen.
Die error codes geven aan dat je een misfiring hebt op cilinder 1,2 en 3. Dat is niet logisch dat je er 3 tegelijk krijgt !
Ik kan aan het volgende denken:
- Bij het vervangen van de klepdekselpakking moet je de nokkenassensoren loshalen: Misschien verwisseld ? Er was er al 1 niet goed, dat is je
P0343 mededeling, A is de achterste/inlaat. Als je ze dan omwisselt kunnen ze allebei wel een probleem geven.
- Als je de multistekker links achterop de motor hebt losgehaald ( de ronde), en die niet goed vastzet dan krijg je problemen met de valvetronic, en dat zie je in een heel lijstje foutmeldingen.
- De electrische kabel die de bobines aanstuurt heeft in het midden een aftakking met een ring die aan de aarde moet liggen op de middelste bout van het kleideksel: Zit die er nog goed op ?
Waarom: Voordat je hem wegbracht was het OK?
- Omdat je op LPG rijdt zou ik verder in eerste instantie naar de bougies kijken: Ik heb een VTI op LPG en die geeft allerhande foutmeldingen en gaat in de noodloop als de bougies te oud worden, en die halen met moeite de 30.000 km.
Al een paar keer gehad: Bougies vervangen en probleem weg.
Als je ketting het probleem is dan hoor je dat: De motor “klappert” bij het starten, dat is de ketting. Maar mijn ervaring is dat de problemen dan “langzaam” komen en niet zoals nu ” in een keer”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Nr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-08-2020

Gepost: 09 september 2020 02:29 PM
  [ # 5 ]

Iedereen hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Heel raar, maar na het wisselen van de bougies en bobines werkt alles weer goed, ondanks dat de foutcodes op de zelfde cilinders bleven bij het verplaatsen….

Nogmaals bedankt!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook