1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Luide knak voor, wat kan het zijn?
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 28 augustus 2020 08:42 PM

Ik heb al lange tijd last van een knak geluid voor als ik een scherpe bocht maak naar rechts. En als het linker wiel tijdens het naar rechts draaien over een bobbel of door een kuil gaat. Het vreemde is, dit is niet altijd het geval.

Inmiddels heb ik vervangen de stuurstangen, links zelfs 3 keer want die ik gekocht had via Ebay bleken van een zeer slechte kwaliteit te zijn. De naaf compleet met een nieuwe as vervangen. De fusee kogels. Zelfs laatst nog voor een 2e keer, de fuseekogel onder vervangen voor een andere type. De stabilisatorstang opnieuw afgesteld. De reactie stang vervangen. Deze laatste was hoognodig aan vervanging toe. En de draagarmen zijn ook vervangen. Maar het probleem van dit geluid blijft.

Het gebeurd ook als de auto in de laagste stand staat. Omhoog komt en daarna als deze in de rijstand staat, scherp naar rechts wegrij uit een parkeerplek.

Iemand een suggestie wat het kan zijn?

 

Instagram

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 augustus 2020 09:13 PM
  [ # 1 ]

Misschien alle bouten van het subframe natrekken?

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 28 augustus 2020 09:43 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor deze tip! Niet bij stilgestaan om deze te checken.

Instagram

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 29 augustus 2020 08:19 AM
  [ # 3 ]

Is dat 1 keer tijdens de rit of meerdere malen per rit? Als het 1 keer is dan is het mogelijk de stang uit de veercylinger, die op zijn plaats schiet in een bocht.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 29 augustus 2020 11:46 AM
  [ # 4 ]

Meestal gebeurd het 1x heel soms 2x. Ik heb een reserve veercilinder met stang liggen. Ga deze in zijn geheel vervangen, om het uit te sluiten.

Bedankt voor je advies!

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 31 augustus 2020 12:41 PM
  [ # 5 ]

Heb je de bovenste wieldraagarmen al gecontroleerd? Wielen eraf, druk eraf en controleren op speling in de lagers. Voorste zijn meestal (net zoals onder) de boosdoener, want die vangen de klappen. En indien in orde zeker aan te bevelen om deze weer eens goed in het ver te zetten.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 31 augustus 2020 01:12 PM
  [ # 6 ]

Dat is een goed idee, bedankt voor de info. De bovenste draagarmen heb ik inderdaad nog niet naar gekeken.

Instagram

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 02 september 2020 08:43 PM
  [ # 7 ]

Na enig zoek werk. Bleek de onderste linker draagarm voor weer kapot te zijn gegaan. Deze vervangen voor een reserve. De bovenste draagarm was goed. De bout daarvan ging er soepel uit. Gingen alle bouten maar er zo makkelijk uit:-) Deze opnieuw gesmeerd. Van het subframe ook de bouten gecheckt. En de onderste, die aan de bodemplaat zijn bevestigd. Deze kon ik iets aandraaien. Er zitten 2 bouten per kant. Het viel mij op dat de bout die het dichts bij de motorruimte zit een grote maat heeft. Wie weet of dat zo hoort? Of horen alle 4 de bouten onder het subframe dezelfde maat te hebben? Wat mij logischer lijkt.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 03 september 2020 08:33 AM
  [ # 8 ]

Dat is pech zeg. Hoelang geleden heb je ze (laten) vervangen en wie heeft dat gedaan. Als je het n.l. niet goed doet gaan ze direct kapot of ze hebben een korte levensduur. Bout van de onderste pen ook met het juiste moment vastzetten (staat in de Olyslager).

De onderste bouten van het subframe hebben 2 verschillende maten, dus dat klopt. Deze moet je echt heel vast zetten want er komen enorme krachten op te staan.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 03 september 2020 11:06 AM
  [ # 9 ]

De draagarm had ik zelf vervangen. Het was een oude reserve van mijn vorige GS. Dat die kapot is gegaan verbaasde mij niets. Maar ik heb een goede manier gevonden om deze te herstellen. Dit is een 3 kwart jaar geleden ook gebeurd met de rechter draagarm. Het nylon is het gene wat kapot gaat. Deze vervangen voor polyurethane gietrubber, het is mij zo goed bevallen dat ik ook de kapotte linkerarm ga reviseren.

https://polyestershoppen.nl/polyurethaanhars/pu-gietrubber-shore-a80-465.html

Bedankt voor info over de bouten.

Instagram

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 03 september 2020 08:50 PM
  [ # 10 ]

Het kunststof deel vormt een lager, wat ervoor zorgt dat de draagarm soepel op en neer kan bewegen, zonder speling. De primaire functie is dus die van een lager. Later is aan deze draagarmlager een silentbloc toegevoegd (latere GS en GSA), wat overigens sterk samengedrukt is, waardoor het niet de flexibiliteit heeft van een standaard silentbloc. Dit is gedaan om toch enige demping te krijgen. Dit zorgt ervoor dat je een ophanging hebt waarbij de arm soepel op en neer kan bewegen zonder dat de arm alle kanten heen en weer kan bewegen.

Als je het kunststof deel gaat volgieten met rubber dan ben je de strakke wielophanging kwijt en krijg je min of meer een standaard wielophanging waarbij de draagarm alle kanten op kan bewegen. Weg soepele vering en reactievrije besturing.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 03 september 2020 11:08 PM
  [ # 11 ]

Met jouw mening ben ik het totaal niet mee eens. Dit is geen zacht rubber. En mengverhouding is heel belangrijk om een bepaalde hardheid te krijgen. De beste test is de draagarm in een bankschroef te zetten. En dan met een lange staaf kijken hoe ver er beweging er in is te krijgen. Ik kan uit eigen praktijk ervaring zeggen geen! Er verandert ook helemaal niets aan het principe van het lager. Deze blijft exact hetzelfde. De stalen buizen worden hergebruikt. Alleen het broze kunststof is vervangen. Met de vering en wegligging is er geen verschil merkbaar tussen de kunststof / nylon en de shore A80 gietrubber.

Instagram

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 04 september 2020 12:41 AM
  [ # 12 ]

het gietrubber is er in diverse “shores"te verkrijgen, van gewoon als voor een silentblock tot hard rubber

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 04 september 2020 10:09 AM
  [ # 13 ]

Ook belangrijk om te weten is. Dat de nylon op de fluid blocks er maar voor een gedeelte op zit. Het gietrubber, wat aangebracht is over de volledige breedte van de draagarm. Dit zorgt voor meer stevigheid en een betere krachtverdeling over de gehele draagarm. In plaats bij de nylon van de fluid blocks waar de krachtverdeling alleen op de uiteinden van de draagarm plaatsvindt.

Als er personen zijn die willen weten hoe het gedaan is, kan ik dit uitleggen. Hier is het een en ander aan vooraf gegaan. Wat nu op de auto zit is versie 3, de uiteindelijke versie.

Instagram

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 04 september 2020 10:25 PM
  [ # 14 ]

Ik ben benieuwd of je gietrubber methode goed blijft. Want inderdaad de kunststof bus heeft primair een lager functie. Het zal dus moeten blijken of het gietrubber mooi blijft “lageren” op de metalen buitenwand. De hechting van gietrubber als je geen primer gebruikt is in elk geval slecht op staal, dus dat helpt.
In elk geval heb ik er bij de reparatie van onderste draagarmen van mijn Birotor voor gekozen om kunststof ( HMPE 1000) bussen te draaien, om zo de lager werking te behouden. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231873/P255/#2008220

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 september 2020 06:27 PM
  [ # 15 ]

@Egbert: productielijntje opzetten? Je draaibankje lekker laten snorren? Nu de GS/A smeernippel dagen niet doorgaan heb je vast wel wat tijd over Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook