1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vaak afslaan, nu op 3 poten lopen.
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8398
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 10 september 2020 07:18 PM

De C3 van een collega z’n vrouw heeft al geruime tijd kuren. Het betreft een 1.1i van 2008.
Regelmatig ermee stoppen bij stoppen voor een stoplicht of rotonde. Uitlezen met mijn lexia lukte niet. Hij zag wel het VIN, maar vervolgens “geen communicatie” met wat dan ook. Ook niet bij het ingedrukt houden van de stekker wat iemand hier me een keer aanraadde.
Het is nu verergerd in die zin dat hij op 3 poten loopt. Ze hebben de auto een jaar, onderhoudshistorie niet bekend.
Ik zit zelf te denken aan een bougie of de ontstekingsmodule, maar houd niet van “throwing parts at the problem”.
Het mooist is natuurlijk kijken of de dealer hem wel uitgelezen krijgt, maar ddie is 2 km hiervandaan.
Als we daarheen rijden, hoe groot is dan het risico dat de kat het niet overleeft?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
G-ikX
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 11 september 2020 07:19 PM
  [ # 1 ]

Kan ook een haperende injector zijn, dit komt wel eens vaker voor bij C3.
Bij een ritje van maar 2 kilometer lijkt het risico mij niet groot dat daardoor de kat gaat sneuvelen…

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8398
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 11 september 2020 07:47 PM
  [ # 2 ]

Ok, dank je. Want om nu maar onderdelen naar het probleem te gaan gooien….
Wel vreemd, allerlei andere auto’s probleemloos uitgelezen met mijn diagbox, deze week nog, dus daar zal het niet aan liggen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8398
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 17 september 2020 12:47 AM
  [ # 3 ]

Vanwege het niet uit kunnen lezen op de gok de bobinerail vervangen. Probleem opgelost.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1644
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 september 2020 08:37 AM
  [ # 4 ]

Bij dit soort karretjes, zonder hydropneumatique en bijzondere specifieke geheimen, kun je de OBD2 ook prima uitlezen met een ELM327 van een paar euro.

Met een appje, bijvoorbeeld Torque-Lite, op je telefoon kun je de storingen dan uitlezen.
Wel bij een storing even Google gebruiken om te controleren of het storingsnummer
niet specifiek voor PSA is en dus een andere betekenis kan hebben.

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8398
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 17 september 2020 10:15 AM
  [ # 5 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 20 november 2020 08:39 AM
  [ # 6 ]

Hallo Jantje,

Wij hebben ongeveer hetzelfde met onze C3 1.1l uit 2006.
Ik heb hier gisteren een post over geplaatst en helaas nog geen reacties op gehad.
Ook geen communicatie mogelijk met de Lexia, maar met een andere OBD lezer wel gelukt.
De storing is P1327.
Deze gereset en kwam direct weer terug. Ook na het plaatsen van een nieuwe bobinerail blijft de storing niet weg.
Tevens de bougies gewisseld zonder resultaat.
De injetorrail gedemonteerd en de injector gereinigd en getest. Injectoren hebben allemaal hetzelfde ohm-age en reageren goed op een spannings/ stroom pulse. Gaan direct open en sluiten weer direct. Tevens de injectoren gereinigd en het inspuitbeeld bij een druk van 3 bar is bij alle injectoren hetzelfde. Tevens de luchtklep gereinigd, maar ook geen resultaat. Het enige wat mij nog is opgevallen tijdens het uitlezen van de auto is dat het accu lampje na enige tijd gaat knipperen. De gemeten accu spanning is op dat moment 11,8 Volt. Tijdens stationair is deze 13,8 Volt. Ik weet niet of een slecht accu ook deze storing en klachten kan veroorzaken.
Ik denk dat ik vandaag alle aansluitingen nog maar een keertje ga loshalen en inspuiten met contact spray. Tevens kijken of ik een draadbreuk zou kunnen ontdekken. Meer kan ik ook niet verzinnen.
Ik hoop dat er nog liefhebbers zijn kunnen helpen met tips en trucs.

Groeten.
Ton

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1090
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 november 2020 09:12 AM
  [ # 7 ]

Als ik zo zie dat je accu maar een spanning van 11,8V heeft is dat geen goede waarde. Laat je accu eens doormeten dan weet je al een stuk meer. Een accu moet eigenlijk in ruststand minimaal 12,4V aangeven, tijdens het laden mag deze waarde in jouw auto wel iets hoger zijn. Een accu die ‘op’ is kan ook rare fouten genereren, dus meten = weten! Als je dit uitgesloten hebt kun je verder met de diagnose.

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2336
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 november 2020 09:58 AM
  [ # 8 ]

Ton:
Over die P1327 en de accu:
Als je 11.8 volt OP de accu meet dan is je accu slecht en zou je ook je dynamo moeten laten nameten.
Een volle accu moet rond de 12.6 volt aangeven, onder de 12.2 volt zit je al in de gevaren zone.
1: Laad je accu eens op met een acculader: Als hij na een paar uur opladen niet boven de 12.5 volt komt is hij RIP, vervangen dus.
2. Je laadspanning met een goede accu moet minstens 14.4 volt bedragen: Als dat 13.8 blijft dan is of je dynamo niet goed of je bekabeling niet goed meer, zodat je dynamo denkt dat de accu vol is.
Het heeft minder zin de laadspanning te meten met een defecte accu, dan krijg je allerlei rare effecten.
“Moderne” auto electronica kan slecht tegen een slechte accu, helaas: De tijd dat je een motor kon laten lopen op de laatste zucht van een accu is al 30 jaar of meer voorbij.

Over die P1372: Dat is blijkbaar een specifieke code voor de Injectie van een TU en geeft aan dat de ontsteking uit phase is: Ik weet het dat is vaag maar het wil zeggen dat de signalen die de ontsteking krijgt niet goed zijn. Kan liggen aan een defecte sensor ( nokkenas of krukas) of een probleem met de bedrading, d.w.z. dat je storing op de bedrading krijgt.
Ik zou eerst je accu probleem oplossen en dan verder kijken: De fout wissen en kijken of die terug komt: Zo ja, dan de dagbox eraan, want anders kun je niet in de Sagem S2000 ECU van de motor kijken.
Als je bougies of bobines niet goed zijn dan krijg je emissie storingen, en gaat je motor in de “noodloop” en schakelt misschien zelfs een cilinder uit. Dat zijn echt andere foutmeldingen. “Throwing parts at the problem” kun je goed vertalen met “in de blinde weg” iets doen helaas.

Success,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 20 november 2020 10:06 AM
  [ # 9 ]

Hallo,

Ik heb zojuist de bobine weer losgehaald en foto’s gemaakt van de bougies.
Van cilinder 1 ziet het er allemaal netjes uit, maar de gang van 3 en 4 zien er vervuild uit. Kan dit ook problemen geven? Foto van cilinder 4 zit bijgevoegd.

Groeten.
Ton

Afbeelding Bijlagen
bougie_42.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2336
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 november 2020 10:18 AM
  [ # 10 ]

Ik zie geen vuil op het witte porselein van de bougie en als er ook geen vuil zit in de onderkant van de bobine dan kan de vonk niet overspringen. Het komt wel eens voor dat die bobine schacht halfvol met olie staat, dat geeft problemen.
Waarom kijk je niet eerst naar de Accu, zoals 2CvMaarten ook al aangeeft en waar ik het helemaal mee eens ben ? Als wij iets suggereren dan mag je dat best serieus nemen, zeker als je klaagt dat er niet binnen 1 dag iemand antwoord !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 20 november 2020 10:32 AM
  [ # 11 ]

Hallo Citroensmgz,

Toen de vorige post over de accu binnenkwam was ik mijn bevindingen over de bougie aan het plaatsen. Deze hebben elkaar gekruist denk ik. Natuurlijk ga ik de accu nav de tip laten checken, maar ik was al begonnen met het checken van de bedrading. Toen ontdekte ik de vervuiling.
Sorry dat het lijkt dat ik klaag dat ik niet binnen 1 dag antwoord krijg, maar dat doe ik dus niet.
Omdat ik op het forum ging zoeken zag ik de post van Jantje voorbij komen. Hierop heb ik gereageerd omdat dat overeen kwam met wat ik ervaar met de C3. Ik ben juist blij als er een reactie komt en ervaringen uitwisselen is goed toch?

Groeten.

Ton.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1090
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 november 2020 05:13 PM
  [ # 12 ]

Hallo Ton,

Ik denk dat zoals je zegt een en ander elkaar heeft gekruist. Daardoor Komt het over alsof je vanalles aan het vervangen bent. Maakt ook niet uit, alle bijdrages helpen natuurlijk! Voor een goede diagnose is het belangrijk een volgorde van diagnose stellen te doorlopen, in dit geval begint dat met de accu.

Laat weten wat eruit komt en van daaruit gaan we verder.

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8398
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 20 november 2020 06:10 PM
  [ # 13 ]

Als de accuspanning zakt tot 11,8 volt door alleen maar een OBD scanner er aan te hangen kun je wel stellen dat de accu dood is. tenzij hij niet goed opgeladen wordt. Ik zou dus smgz zijn advies opvolgen en beginnen met hem een nacht aan een lader te hangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
toku
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 06-03-2005

Gepost: 20 november 2020 07:17 PM
  [ # 14 ]

Hallo allen,

Vanmiddag de accu vervangen door een nieuwe. Storing gereset. Echter zonder resultaat. De storing P1327 komt direct weer terug en de auto loopt nog steeds onregelmatig. Zou het een goed plan zijn om de nokkenas en krukas sensoren schoon te maken. Zo ja waar zou ik deze kunnen vinden? Heb stiekem al gekeken, maar omdat het daglicht weg was is het zoeken moeilijker. Morgen gaan we weer verder.
Tot zover bedankt voor het meedenken.
Fijn weekend.

Ton

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8398
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 20 november 2020 08:36 PM
  [ # 15 ]

Ik betwijfel of er een nokkenas sensor inzit, maar dat is makkelijk vast te stellen als het licht is.
Voor de overige sensoren: http://www.catcar.info/citroen/?lang=en&l=c3Q9PTgwfHxzdHM9PXsiMTAiOiJNb2RlbCIsIjIwIjoiQzMiLCI0MCI6IkJvZHk6IHdpdGhvdXQgcGFyYW1ldGVycyBcLyBFbmdpbmU6IDEuMSBpIChUVTFKUCkiLCI1MCI6Im1lY2hhbmljYWwiLCI3MCI6ImFpciBhbmQgZnVlbCBzdXBwbHkiLCI4MCI6IklOSiBDQUxDVUxBVE9SIFNFTlNPUiJ9fHxjb2RlPT0xQ0E4fHxib2R5PT18fGVuZ2luZT09QjBGNlB8fGNhdF9pZD09RkNUMDAwMXx8c3ViR3JwX2lkPT1GQ1QwMDEwfHxyZWZkb2NzPT0wMjMwMDIxNDQxMDF8fHJlZmRvYz09MDIzMDAyMTQ0MTAxfHxzdWJHcnBOYW1lPT1JTkogQ0FMQ1VMQVRPUiBTRU5TT1J8fHN1cHBsaWVyPT0=

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook