Voorste remklauw GSA verwijderen bestuurderskant.
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 13 september 2020 04:54 PM

De linker remklauw voor is aan het lekken gegaan. De rechter had ik onlangs al vervangen, voor een exemplaar welke ik had gereviseerd. Koste mij 3 dagen om daarvan de 2 bouten los te halen.

De bout van linker remklauw waar men het makkelijkst bij kan, die heb ik los kunnen halen. Door middel van een zelfgemaakte hefboom. Maar de bout onder het subframe is een nieuwe uitdaging. Iemand misschien een handig idee tip of truc, om deze los te halen?

Instagram

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8277
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 13 september 2020 05:36 PM
  [ # 1 ]

Ik heb het niet zo goed meer voor de geest, maar misschien met dopsleutel en een aantal verlengstukken door de uitsparing waar de aandrijfas ook doorheen gaat?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 13 september 2020 06:03 PM
  [ # 2 ]

Probleem voor die bout is er is geen ruimte voor een dopsleutel, alleen een ringsleutel of steeksleutel.

Instagram

Profiel  
 
G-ikX
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 13 september 2020 07:13 PM
  [ # 3 ]

De onderste 2 motorsteunbouten losmaken en dan de motor zoveel als maar mogelijk is naar rechts trekken?

Profiel  
 
GS1970
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 259
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 14 september 2020 12:15 PM
  [ # 4 ]

Ik heb zelf nog niet eerder een remklauw op de auto losgehaald, maar is het een idee om de aandrijfas eronderuit te halen en zo ruimte te creeeren van onder af?

Profiel  
 
MiGS
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 574
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 14 september 2020 01:50 PM
  [ # 5 ]
GS1970 schreef:

...aandrijfas eronderuit ... halen…

zou ik niet doen, losmaken en vooral het goed vastzetten is echt de hel met de kans dat je het niet goed genoeg vast zet en de boel loskomt tijdens het rijden. Of je moet een brug hebben en/of de juiste speciaalgereedschappen, dan kun je een poging wagen.

Begin dit jaar de klauwen bij mbender losgehaald, het is inderdaad best een tijdje pielen met een ringsleutel

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 14 september 2020 04:13 PM
  [ # 6 ]

Het is gelukt. De truc is de verwarmingsbuis te verwijderen. Steeksleutel 17 korter maken. En dan met een stuk hout die voorbij gaat aan de bedrading, op de steeksleutel zetten. En dan met een dead blow hammer er op slaan.

Instagram

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8277
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 14 september 2020 04:52 PM
  [ # 7 ]

Tegenslag wakkert de creativiteit aan! very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 27-03-2011

- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 14 september 2020 05:48 PM
  [ # 8 ]

Speciaal gereedschap, 50 jaar na de introductie: Wie had dat gedacht Wink . Wat daarnaast altijd helpt is “Patience de Provence”. Het laatste is vrij vertaald dat geduld tijdens iedere klus aan een GS/GSA een extra speciaal gereedschapje is. Dus geen geratel maar slagje voor slagje ringsleutelen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
GS1970
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 259
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 15 september 2020 09:29 AM
  [ # 9 ]
MiGS schreef:
GS1970 schreef:

...aandrijfas eronderuit ... halen…

zou ik niet doen, losmaken en vooral het goed vastzetten is echt de hel met de kans dat je het niet goed genoeg vast zet en de boel loskomt tijdens het rijden. Of je moet een brug hebben en/of de juiste speciaalgereedschappen, dan kun je een poging wagen.

Begin dit jaar de klauwen bij mbender losgehaald, het is inderdaad best een tijdje pielen met een ringsleutel

Aandrijfas los en vast heb ik inmiddels al heel wat keren gedaan, en nooit problemen gehad en ook niet echt moeilijk. Bij vastzetten loctite 243 gebruiken en ringsleutel 14 tegen het subframe en aan het wiel hangen. Zit muurvast en nog nooit losgelopen. Inmiddels een routineklusje…

Profiel  
 
GS1970
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 259
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 15 september 2020 09:30 AM
  [ # 10 ]
mexced schreef:

Het is gelukt. De truc is de verwarmingsbuis te verwijderen. Steeksleutel 17 korter maken. En dan met een stuk hout die voorbij gaat aan de bedrading, op de steeksleutel zetten. En dan met een dead blow hammer er op slaan.

Prachtig!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook