De veteraan blijft doorgaan
farao69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Gepost: 16 september 2020 04:03 PM

Vanochtend is onze GP 1.8i 16v op lpg uit 2008 en met 296.000km alweer vlekkeloos door de keuring (apk in nl) gegaan, zonder 1 opmerking!
Dit is en blijft de sterkste en beste wagen die we ooit gehad hebben. En het blijft een feest om er in alle comfort en rust lange afstanden mee te rijden.
Wat mij betreft draaien we er nog eens 300k km mee.
Vraag blijft natuurlijk wanneer je welke onderdelen preventief gaat vervangen.
Dr zit nog heel wat origineel aan de wagen, zoals schokdempers, uitlaat, koppeling, ontstekingsblok, el. gasklep, starter, airco-compressor, rubbers, lagers, enz.
En een hele boel is vervangen zoals distributieriem, waterpomp, thermostaat, koelers, alternator, remmen, batterij, lpg-verdamper, en nog wat prul en frul.
Maar wat moet je toch op tijd op pensioen sturen om toch eens niet op de pechstrook te eindigen…?
Heeft er nog iemand ervaring met deze blok of auto met écht veel kilometers?
Alle suggesties zijn welkom!

Profiel  

martekie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 20 september 2020 02:27 PM
  [ # 1 ]

ik zou aan een auto van deze leeftijd niets meer preventief laten vervangen dan strikt nodig. Je kunt namelijk over uitlaten, koppelingen, druklagers, lagers, schokdempers etcetera geen zinnig woord zeggen. Zo kreeg mijn xsara reeds bij drie jaar oud en 130k een nieuwe achterdemper maar had wel bij 350k nog dezelfde schokdempers, en was de complete uitlaat van mijn 10 jaar oude c5 bij 400.000 nog origineel. Bepaalde onderdelen zoals distributieriem filters en bougies verdienen natuurlijk wel periodiek onderhoud. Maar verder gewoon rijden en wachten tot er (n)iets kapot gaat. LPG sepecifieke onderdelen zou ik niet weten. Wiellagers idem, die kunnen bij veel rechtuit rijden (snelweg) een half miljoen kilometers of meer mee, of als je pech hebt loopt er een bij 100k al stuk. Maar dat ga je vanzelf horen dan.

Profiel  

Jeroen Simons
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 330

- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 september 2020 05:10 PM
  [ # 2 ]

Onderhoud blijven uitvoeren is preventief genoeg, zoals koelvloeistof, remvloeistof, motorolie en filters volgens het fabrieksschema vervangen en af en toe wat invetten en een luisterend oor. Met een aanvulling (tip) die niet in “het boekje”  staat: de accu testen in de herfst en indien zwak vervangen voor de winter voorkomt panne als het koud is (in de pech statistieken scoort de accu in de winter hoog). Maar dat is mijn blik. Gemoedsrust kan ook anders vragen: mijn vader zaliger verving vroeger zijn Citroens preventief in zijn geheel bij 100.000 km. Met zijn Visa 11 (waar ik het onderhoud van uitvoerde) reed hij zorgeloos meer dan 300.000 km. Zonder problemen Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook