1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Handrem-ESP-ABS- en noem het maar op storing van mijn C4 Grand Picasso E6B THP.
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 20 september 2020 05:40 PM

Afgelopen vrijdag had ik ineens een hele felle alarm piep.
Diverse storingen in het navigatie scherm.
OA ook dat mijn zij-schuifdeur een storing had, IK HEB HELEMAAL GEEN SCHUIFDEUREN.
Het is geen KANGOO!!
Zowat allen waarschuwings lampjes op het dashboard gingen branden.
Daarna kon ik niet verder dan de 3de versnelling schakelen met de flippers.
De auto stil gezet, motor af en even gewacht.
Na 10 minuten weer gestart, het zelfde liedje.
Dan maar strompelend naar huis.
Na 100m rijden waren de meldingen weg en alles deed het weer zoals het hoort.
Behalve de cruisecontrol die wil niet inschakelen.

Zijn hier C4 Grand Picasso bezitters die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Wat kan de oorzaak zijn?

groet Piet Bos.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 september 2020 07:37 PM
  [ # 1 ]

Kan zijn dat er een ABS sensor het aan het begeven is of de remschakelaar.
Als je het wilt weten moet je hem (laten) uitlezen, omdat je C4 in de noodloop is gegaan staan er mededelingen in de “log”. Het probleem is altijd als je een serie foutmeldingen krijgt: at was de eerste: de oorzaak, de rest is vaak gevolg.
Bijvoorbeeld: Als je een ABS sensor fout hebt dan zegt eerst je ESP dat hij eruit gaat, daarna schakelt de ABS af, daarna de elektrische handrem. en dan de versnellingsbak ( als je een “electronisch gestuurde” bak hebt. Dan volgt dus ook de motor, en gaat in de noodloop, en dat allemaal omdat ze mogelijk niet de goede informatie krijgen en dan maar “afschakelen” voor de veiligheid.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 20 september 2020 09:35 PM
  [ # 2 ]

Het vervelende is dat nu de klachten verdwenen zijn er ook niets meer in het log staat.
Dus blijft het tasten in het duister en met de vakantie voor de deur word ik er niet geruster op.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 september 2020 09:54 PM
  [ # 3 ]

Hoe uitgelezen: Met een Citroen tool: ( Diagbox) ? Of een OBD lezer ?  Of bedoel je de “log” die in het info scherm staat ? Die is inderdaad weg na een herstart, maar dat is niet de echte log.
Hoe oud is je accu ?  Auto-electronica is gevoelig voor een goede accu spanning, tegenwoordig veel meer dan vroeger.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 20 september 2020 09:55 PM
  [ # 4 ]

Nee de auto gaat morgen aan de Lexia.
Ik bedoel het log in het info scherm.
De accu is 6 maanden oud.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 21 september 2020 09:46 AM
  [ # 5 ]

Ik heb dat ook gehad, was een draadbreuk in het circuit van de abs sensor, alles in de war, draad gerepareerd en storing was weg.
Kan zo maar zijn wat Citroensmgz zegt.

Ben benieuwd wat de uitkomst van het uitlezen is.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 21 september 2020 09:55 AM
  [ # 6 ]

Kwam dat er bij jou uit dmv het uitlezen Rene?

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 21 september 2020 10:00 AM
  [ # 7 ]

Ja abs sensor rechtsachter, maar die was goed, de draadbreuk zat in die draad net boven de brandstoftank.

Deze draden zitten vanaf fabriek getwist in elkaar en na verloop van tijd, door het schuren over elkaar heen is de draad gebroken, de doorslag was een plens water op de snelweg die de draad deed breken en gelijk een kerstboom van lampjes tevoorschijn kwamen.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 september 2020 10:45 AM
  [ # 8 ]
bozzie schreef:

Afgelopen vrijdag had ik ineens een hele felle alarm piep.
Diverse storingen in het navigatie scherm.
OA ook dat mijn zij-schuifdeur een storing had, IK HEB HELEMAAL GEEN SCHUIFDEUREN.
Het is geen KANGOO!!

Ha, ha je auto lijkt Grover wel als hij Kermit een tandborstel wil verkopen (“Grover ik heb helemaal geen tanden)”.

Ik heb ook al heel lang dat probleem, uiteraard een van de ABS-sensoren. Is het meestal RA die de problemen geeft? Kun je een beetje bij de bekabeling komen die over de tank loopt?

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 21 september 2020 11:26 AM
  [ # 9 ]

Ik weet niet of RA altijd het probleem geeft, wel bij mij, bekabeling is wel bij te komen, maar gaat over de brandstoftank heen, bij mij was de breuk net 2 centimeter voor de tank, anders had de tank gedemonteerd moeten worden.

Wat ook kan zijn is de bedrading net achter de accu, daar kan ook een breuk zitten, dit komt ook vaker voor bij de C4 Picasso, daar zit een draadboom waar ook de kabels getwist zitten wat op den duur ook een breuk geeft, deze heb ik als eerste bekeken maar die waren nog helemaal goed bij mij.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 september 2020 12:43 PM
  [ # 10 ]

De draad hoeft niet eens helemaal “gebroken” te zijn om problemen te geven: Als je “af en toe” een onderbreking hebt dan krijg je ook een kerstboom: De “nieuwe” ABS sensoren zijn 2-draads Hall sensoren met ingebouwde electronica. De aansluiting van de draden is niet willekeurig. Ik heb bij een defecte RA ABS sensor de nieuwe sensor aan de draad van de oude gezet, geen zin om de tank er uit te halen. Eerst natuurlijk verkeerd om, er maar eens even ingedoken en toen goed aangesloten.
Die “nieuwe” sensoren zijn wel veel minder gevoelig voor vervuiling van de tandschijf etc. en hebben een beter signaal bij lagere toerentallen: Het systeem is nu in theorie nauwkeurig genoeg om te zien of je een lekke band hebt door de verschillen tussen de wielen te meten, dat kon met de “oude” zeker niet en de ESP is zeker ook verbeterd. 
Hoe herken je ze: De uiteinden zijn “plat”. De “oude” ABS sensoren ( BX, Xantia, Xsara, Xm, sommige C5’s etc) zijn rond.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 september 2020 12:59 PM
  [ # 11 ]

Bij mijn C4 begon het ook met af en toe storing, maar nu is al vanaf dat je het contact aanzet. Dus vermoed ik dan ook definitieve draadbreuk. Alleen zo lastig zoeken waar in de bedrading, vandaar dat ik het er tot nu bij heb laten zitten.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 21 september 2020 01:22 PM
  [ # 12 ]
Rene Hoekstra schreef:

Ben benieuwd wat de uitkomst van het uitlezen is.

ABS sensor links voor kwam er uit de test.
Storingen zijn gereset.
Auto gaat vrijdag naar de garage.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 september 2020 01:25 PM
  [ # 13 ]
GS1970 schreef:

Bij mijn C4 begon het ook met af en toe storing, maar nu is al vanaf dat je het contact aanzet. Dus vermoed ik dan ook definitieve draadbreuk. Alleen zo lastig zoeken waar in de bedrading, vandaar dat ik het er tot nu bij heb laten zitten.

Als je hem uitleest weet je welke sensor. Dan kun je de bedrading nalopen. Maar ik vermoed dat je sensor gewoon kapot is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bozzie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 16-07-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Ambiance 2009
Gepost: 21 september 2020 01:27 PM
  [ # 14 ]
GS1970 schreef:

Ha, ha je auto lijkt Grover wel als hij Kermit een tandborstel wil verkopen (“Grover ik heb helemaal geen tanden)”.

LOL

GS1970 schreef:

Ik heb ook al heel lang dat probleem, uiteraard een van de ABS-sensoren. Is het meestal RA die de problemen geeft? Kun je een beetje bij de bekabeling komen die over de tank loopt?

Ik ga er zelf niet aan sleutelen ik heb in mijn leven genoeg aan auto’s gewerkt.
Auto gaat vrijdag naar de garage.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 september 2020 01:33 PM
  [ # 15 ]

Goed plan, kijken ze meteen na of het dan OK is, wissen de fouten etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook