hoogte regeling komt pas na ca 1 min na starten in beweging
BartvdS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2020

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 AUTO. EURO IV
Gepost: 27 september 2020 04:18 PM

Goedendag mede Forumleden,

Ik ben nieuw in dit Forum en wil jullie graag het volgende probleem voorleggen:

De hoogte regeling van mijn C6 V6 (2006)komt na het starten pas na ca 1 a 2 minuten omhoog.
Gedurende die tijd (direct vanaf openen voordeur) hoor ik wel de oliepomp draaien, een licht ratelend geluid.

Wat mogelijk hiermee samenhangt is dat na het parkeren van de auto deze af en toe maximaal ca 1 dag lang op rijden niveau blijft staan, maar meestal zakt hij ofwel direct dan wel na korte tijd omlaag.

Dit betekent dat ik elke dag voorafgaand aan de eerste rit moet beginnen met minimaal 1a2 minuten stilstaan en olie pompen om omhoog te komen, voordat ik kan gaan rijden.

Intussen is door de garage de oliepomp gecontroleerd, zijn de sensoren waar nodig vervangen en is de centrale veerbol vervangen,alles helaas zonder resultaat.

Heeft iemand nog suggesties wat hier aan de hand kan zijn?

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 27 september 2020 08:16 PM
  [ # 1 ]

volgens mij heeft en C6 een klep die sluit waardoor de auto niet verder zakt.
Waarschijnlijk is de klep niet goed, waardoor het systeem zijn druk verliest.
Dan klopt het dat het even duurt voordat alles weer op druk is.

Normaal is instappen starten en weg rijden en niet zoals bv een DS omhoog pompen.

Profiel  
 
BartvdS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2020

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 AUTO. EURO IV
Gepost: 27 september 2020 08:26 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je snelle reactie! Zo een klep lijkt inderdaad logisch om in het systeem te hebben.
De vraag is nu alleen wat er dan niet goed werkt:
1 de klep zelf (lekkage?)
2 het aansturings mechanisme van de klep (vervuild of slijtage ?)
3 de software die het aansturingsmechanisme in gang zet ?
Is dit te zien mbv de controle mbv de analyse stekker of moeten ze de zaak eerst demonteren ?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 september 2020 10:18 PM
  [ # 3 ]

Bij een C6 (en een C5) zitten de “hoogteregelaars” in het “bloc hydraulique”, d.w.z. het kleppenhuis op de pomp.
Als die kleppen “lekken” zakt ie relatief snel, maar normaliter moet hij toch echt wel een dag of meer hoog blijven.
Daarnaast: Je moet als je de deuren opent de pomp al horen lopen: Die wacht niet tot je de motor start. Als je C6 niet omhoog komt met een geopende deur dan moet je met de diagnose software op zoek naar de oorzaak.
Die elektrische pomp heeft wel een relatief klein debiet, dus als je C6 ingezakt is kan het wel een halve minuut duren voor hij weer omhoog is, maar langer ook niet. Kun je makkelijk proberen door hem in de laagste stand te zetten en dan te kijken hoe lang het duurt om de rijstand te bereiken.
Je hebt nog niet gezegd hoeveel kilometers je C6 er al op heeft zitten.
LDS hoogte al eens laten controleren?
Ik denk niet dat het in de software zit maar dat het (helaas) slijtage is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
BartvdS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2020

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 AUTO. EURO IV
Gepost: 28 september 2020 12:58 AM
  [ # 4 ]

Citroensmgz dank voor je reply. Mijn C6 heeft er inmiddels al 292000 km opzitten. Ik ga morgen direct de test met de geopende deur vanuit de laagste stand doen.
Als ik de deur open hoor ik inderdaad de pomp.
Wat is LDS hoogte?

Profiel  
 
BartvdS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-09-2020

- C6 (2005-2012) 3.0 V6 AUTO. EURO IV
Gepost: 28 september 2020 04:58 PM
  [ # 5 ]

De test verliep niet goed. Nadat ik de auto op de laagste stand had gezet (met draaiende motor anders werkt het niet) heb ik de motor afgezet en ben ik uit de auto gestapt en heb de deur dichtgedaan. Daarna de deur weer geopend maar toen er gebeurde niets. Pas nadat ik de auto weer had gestart ging hij omhoog.

Wat mij ook nog opviel was dat de auto direct na stoppen van de motor vrij snel een kort stukje onmlaag zakte.
Met draaiende motor kon ik zonder problemen vrij vlot de 4 hoogtestanden varieren: laag normaal tussen en hoog

Ik krijg steeds meer het gevoel dat er na langere stilstand van ca 1 a 2 dagen sprake is van een leeggelopen voorraad vat of iets dergelijks dat eerst volgepompt moet worden voordat de bollen van de hoogtestandreglaars aan de beurt komen. Alle tests kort na een eerste start geven geen problemen, pas na een langere stilstandtijd van 1 a 2 dagen treedt dit fenomeen van “eesrt iets moeten volpompen” op.

Ik hoop dat deze waarnemingen iets helpen om het probleem te lokaliseren.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 september 2020 06:46 PM
  [ # 6 ]

Kijk eens naar de LDS hoogte, zoals citroensmgz ook al aangeeft. Want luchtbellen zou ook deze symptomen kunnen opleveren, is mij denkbaar. Laagste stand en dan in het vaatje kijken of het niveau goed is. Let op: op de gok bijvullen leidt tot schade, het niveau komt nogal nauw. De dop niet te vast draaien want dat leidt tot vacuum. Zie ook de volgende reactie van Jantje.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 september 2020 06:57 PM
  [ # 7 ]

Aangezien de TS niet wist wat LDS-hoogte is toch maar wat aanvullende informatie:
LDS is de vloeistof voor het veersysteem en de stuurbekrachtiging.
Het reservoir zit aan de passagierskant in de motorruimte.
Waarschijnlijk onder de afdekkap en vóór het koelvloeistofreservoir.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
koenra
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 Hdi Exclusive
Gepost: 28 september 2020 10:16 PM
  [ # 8 ]

Misschien een beetje flauwe reactie: “de garage” heeft dingen gedaan die niet hebben geholpen, de reacties zijn wisselend en het gedrag van de auto is niet duidelijk. Maak een afspraak met Johan Oldenhage en je krijgt een duidelijke diagnose. Dat is beter dan zelf blijven hannissen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2020 08:14 AM
  [ # 9 ]

Als er ergens interne lekkage in het systeem zit lopen de “op hoogte bollen” en voorraadbol uiteindelijk leeg. dan duurt het heel lang voordat er weer 120 bar in het systeem zit zodat de auto stijgt. dat is na 3 ton niet gek. Ook kan het helpen om nieuwe LDS in het systeem te doen.
Al gezegd is Oldenhage een goede partij om eens langs te gaan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook