3 van de 23
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 08 oktober 2020 08:55 PM
  [ # 31 ]

En het was indertijd grijpvoorraad bij de dealer.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 oktober 2020 09:02 PM
  [ # 32 ]

Da’s waar, maar het is wel irritant als zo’n ding op een ongelukkig moment lawaaie gaat. Maar voorlopig is het wel zo dat ook die stekker niet vrij van aanslag was. Ook niks heel ergs overigens. Ik heb ‘t voor de zekerheid maar schoongemaakt en nu wachten we gewoon eerst eens af of er nog wel een probleem is, want dat is helemaal niet gezegd natuurlijk. De stekker van die lambdasonde was overigens gewoon duidelijk vies. Da’s altijd fijn als ‘t niet van dat vage gedoe is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 09 oktober 2020 08:45 AM
  [ # 33 ]
Penny Lane schreef:

Da’s waar, maar het is wel irritant als zo’n ding op een ongelukkig moment lawaaie gaat.

Maar er is altijd wel een dealer (motorhuis/autopalace ofzo) in de buurt…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 oktober 2020 09:57 AM
  [ # 34 ]

Dealers? Dichtbij? Ja, vroeger, toen Van Dijk nog aan de Europaweg zat. Maar dat is lang geleden… Gelukkig is de plaatselijke Peugeotboer inmiddels een Eurorepar vestiging geworden. Die zit twee straten verderop. Dan hoef ik alleen maar dicht bij huis die bobinerail aan mot te hebben Mr. Green

Anyhoo, ik zal wel zien. Ik kan er bij voldoende verdenking altijd een op voorraad in de kofferbak leggen, wisselen is ook onderweg zo gebeurd.

Nu eerst speakersnoertjes leggen naar de rechter achterdeur. Ik ben inmiddels vanaf de radio netjes langs de antennekabels, langs de A-stijl naar beneden en dan onder de mat strak langs de kabelboom tot in de B-stijl gekomen; zometeen maar eens zien of ik een doorvoerdraadje door de slang naar de deur kan frutten. Dat is nogal een verbeterd ontwerp ten opzichte van de BX vroeger, waardoor dat een eind minder eenvoudig is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 09 oktober 2020 10:08 AM
  [ # 35 ]

Da’s wel heel vroeger. Als iemand 25 jaar niet in Delfzijl is geweest zou ie de locatie van Citroën Van Dijk niet meer kunnen vinden, vrees ik.
Later hadden we nog een Citroën dealer bij de Kustweg. Daar heb ik destijds mijn C5 gekocht. Althans, tijdens een show op de Molenberg.
Maar die ging failliet, helaas. Ik ben de naam van die beste man kwijt, maar hij had wel hart voor Citroën, had zelf o.a. een XM.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 09 oktober 2020 10:29 AM
  [ # 36 ]

OT, maar dan heb je meteen de reden dat hij failliet ging…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 oktober 2020 11:05 AM
  [ # 37 ]

Laughing

Die draden doorvoeren wordt ‘m niet, want… de stiekemerds hebben de deuren op een 16-polige AMP-stekker gezet in de B-stijl. Buiten dat de bekabeling dus in de koets ergens sluiting naar massa maakte (en waarschijnlijk kort achter de radio) en dat nu hersteld is door nieuwe draden aan de ISO-stekker achter de radio en aan die dikke AMP in de B-stijl te zetten, het circuit in de deur moet in principe goed zijn. Mogelijk dat er daar nog een parker van de bekleding of de speaker zelf de bekabeling raakt, dus dat is even opletten, maar dat zou niet zo mogen zijn.

Die AMP-stekker is natuurlijk wel lekker groen van binnen Rolling Eyes Goed gesealed, zou je denken, maar de achterkant van de stekker in de B-stijl is gewoon open en nou ja, die auto heeft in heel 2019 wel 32 kilometer gereden dus dat krijgt vanwege condens etc. wel lekker de kans om te oxideren.

Nu die AMP-stekker nog schoonmaken en de rommel weer in elkaar klussen. Ik heb er voor de speakers uit de Break in gezet, want die waren best tof, en achterin originele C5 JBL’s (meer dan twee waren ook niet voorhanden). Overkill achter de originele RD2 radio, maar wel heel veel beter dan de standaard luidsprekertjes.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 oktober 2020 12:25 PM
  [ # 38 ]

Klaar. Doet het weer. Stekker schoon gemaakt, de boel met CRC 2-26 vol gehoosd (dat ging niet zuinig; laat dat maar een poosje doorwerken), de stekkers weer aan elkaar gefrunnikt (eigenlijk moet je dat niet willen met de deur in de normale stand open, misschien dat het met de vanger los beter gaat) en de hele handel weer in elkaar gezet. Werkt weer prima en klinkt keurig voldoende zo. Het kan altijd meer, beter, harder, lager, gedetailleerder enz. maar volstrekt op de audiofiele manier losgaan op een auto is aan mij niet besteed. Als het aangenaam klinkt is het goed genoeg. Hoewel ik meteen toegeef dat een knappe Pioneer headunit comfortabel beter presteert dan die RD2. Maar goed, die kant kan het altijd nog op.

Nu de wisselaar nog inschakelen, dan kan er te zijner tijd een Yatour achter (bijvoorbeeld). Dat ziet er wel netjes uit, alles fabrieks en een weggemoffelde ‘wisselaar’ voor de modernere media. Maar ik wil me er nog wel even in verdiepen of de interface voor mij goed genoeg is als er een hele bak MP3’s achter die RD2 hangt; je wilt er eigenlijk wel een beetje met fatsoen in kunnen zoeken.

Hoe dan ook weet ik nu zeker dat het hele systeem in de auto zelf nu weer storingsvrij is, dus dat is alvast meegenomen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 oktober 2020 11:48 PM
  [ # 39 ]

En voetenruimteverlichting zit er ook in. Vond ik in de Xantia’s ook erg fijn. Waarom zou je daar nou zo nodig achteraan willen? Nou, er bleken twee keurig aangesloten, doch ongebruikte stekkers rond te hangen achter de A-stijl paneeltjes. Die hebben we dus maar eens aan het werk gezet. Anders dan bij de Xantia zijn de benodigde onderdelen er te kust en te keur omdat de C5 gewoon gangbaar materiaal is op de sloop en de Xantia al niet meer echt. Ook anders dan bij de Xantia is dit een optie die gewoon voorbedraad is. Bij een Xantia waar ‘t niet in zit mag je lekker zelf aan het knutselen. Plug en play is ook wel eens leuk, dus het was een kleine moeite en goedkope lol.

Leuk natuurlijk, maar zolang dat malle ding het vertikt om een langere tijd dan 0 seconden aan te houden om de eco-modus in te schakelen heb je er geen klap aan. ‘t Wordt op een gegeven moment toch tijd om dat ding aan een Lexia te hangen en er dan eens uitgebreid en met ruim genoeg tijd beschikbaar doorheen te neuzen om te zien of iets dat veroorzaakt en zo nee of de tijd die voor het inschakelen van de eco-modus staat om de een of andere reden handmatig naar 0 gezet is (schijnt bij de ph.1 te kunnen). En als dát zo is, zal je zien dat dat gedaan is om een lekstroom/sluikverbruiker te omzeilen. Maar dan moet dat dus gewoon opgelost worden zoals het wél hoort. En daar kun je nu niet eens aan beginnen, want je weet gewoon dat de muitende verbruiker nu netjes afgekoppeld wordt door die eco-modus en je ‘m dus never met meetwerk boven water krijgt stupid En ik heb er eerlijk gezegd toch wel heel vlot al een aardige hekel aan gekregen dat je altijd in totale duisternis in en uit die auto moet stappen. Maar goed. Dat wordt weer een ander avontuur.

Eigenlijk wil ik ook eerst nog wat onderhoudswerk prioriteren, maar zolang dat om allerhande redenen op voldoende tijd spaak blijft lopen en ‘t er vooral om gaat om een paar dingetjes lekker fris op ‘0’ te zetten, houd ik me maar bezig met dit soort kleine dingetjes op te lossen. Dat geeft een beetje binding met de auto en de irritaties die je in het gebruik ook constant merkt verdwijnen dan in ieder geval lekker vlot. Nu er weer op een goeie manier naar een muziekje te luisteren is onderweg en aangezien eenmaal op weg alles het ook verder prima doet ben ik er toch al een stuk lekkerder mee onderweg.

En het is ergens ook wel fijn om nu ook gewoon even door te pakken en alles wat me oplosbaar niet aanstaat meteen klaar te maken en dan zo veel mogelijk alleen nog maar rijden en regulier onderhoud. Lijkt me heerlijk om een poosje ten minste één auto op die manier in de vaart te hebben. Die Xantia Break was daar eigenlijk goed mee bezig, maar toch ben ik tot op het laatst voortdurend met ditjes en datjes bezig geweest. Met een beetje goeie wil kan ik daar nu in één keer vanaf.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 10 oktober 2020 09:11 AM
  [ # 40 ]

Ik heb destijds eens een “high end” Clarion radio in de C5 gehangen, gewoon om eens te kijken wat het verschil zou zijn.
Dat verschil was zeker te horen, zelfs met de originele luidsprekers al.
Toch ben ik de RD2 blijven gebruiken, meer wegens tijdsgebrek. Wel heb ik de 16 cm’s voor en achter vervangen door Helix luidsprekers, aan de tweeters ben ik nooit toe gekomen. Ook had ik een High-Low-converter achter de RD2, waar weer een versterker voor de sub aan zat.
Ging wel grappig, maar het is dus nooit zo geworden als ik wou.

Ik hou wel van een beetje fraaie audio in de auto, maar de tijd ontbreekt me eigenlijk om er weer eens mee aan de gang te gaan.
Ik heb nog een bijna complete installatie liggen, die zou eerst in de Skoda Superb, maar dat werd in 5,5 jaar ook niks. Nu wil ik het wel graag in de Benz hebben, maar ik beloof niks…
In oudere auto’s was het ook gewoon makkelijker te doen. Er zat weinig in, en wat er in zat was simpel. Als ik mijn best deed, kon ik in 1 dag een auto van een installatie voorzien. Met de complexere auto’s van de 21e eeuw is dat wat lastiger…

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 10 oktober 2020 03:06 PM
  [ # 41 ]

Zouden die ecomode en je luidsprekerprobleem niet hetzelfde kunnen zijn?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 oktober 2020 05:48 PM
  [ # 42 ]

Inmiddels niet meer, want dat luidsprekerprobleem is opgelost. De bekabeling is totaan de B-stijl vernieuwd, in de deur getest, de stekker van de deur schoongemaakt en inmiddels werkt de radio volledig naar behoren. Maar die eco-mode toestand blijft gewoon.

De storing uitlaatgas kan overigens best eens iets te maken hebben met de secundaire luchtpomp. Die doet het op zich wel, maar die zou best soms kunnen haperen. Waarom de storing dan verdwijnt door de stekker van de eerste lambdasonde los te maken (met contact af en alles in slaapstand) weet ik niet, maar die storing lijkt keurig op te komen bij de koude start als die pomp zou moeten aanslaan. Het is wel opvallend dat het probleem zich op regenachtige dagen voordoet en met droog weer niet, dus je zou denken dat luchtvochtigheid een deel van het probleem is. Of het dus een pomp is die eerdaags dood gaat of niet, of dat-ie misschien water in het uitlaattraject stort is nog onduidelijk, maar de verdenking is er.

Kortom, ‘t is aan uitlezen toe. Zo’n luchtpomp is ook niet echt goedkoop zag ik, de enige die Winparts bijvoorbeeld momenteel leverbaar heeft kost 535 euro, dus die mag van mij nog wel een paar dagen blijven werken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 oktober 2020 07:50 PM
  [ # 43 ]

Toch nog even visuele inspectie naar vocht, troep in de slangen en zichtbare gekkigheid. Uitlezen etc. is leuk maar dan moet je niet met duidelijk zichtbare problemen aan komen zetten natuurlijk. Nou vond ik de slang van de pomp naar de kop al vreemd liggen, maar ik kon niet duidelijk plaatsen waarom eigenlijk. Bleek dus dat die slang met z’n koppeling op precies zo’n koppeling geduwd zat. Kieren als een malloot natuurlijk en doordat de slang in de verdrukking kwam daar ook open verbinding. Kan nooit echt helpen om ‘t correct te laten werken… Is ook echt zo’n ding wat je niet ziet omdat je niet eens op het idee komt om dat zo aan te leggen Mr. Green

Nou reken ik er eigenlijk niet per sé op dat ik ‘t met het herstellen van een normale aansluiting voor die slang opgelost heb, maar ‘t zal er ook wel niet beroerder van worden. Eén van de twee koppelingen heb ik weggepakt, de slang normaal op z’n plek gelegd, op de koppeling gedrukt en omdat ik dan zeker wil weten dat-ie niet door een of andere beschadiging niet wil blijven zitten heb ik er een slangklemmetje op gezet. Morgen zal het wel weer zeiknat en frisjes zijn, kunnen we in elk geval kijken of ‘t überhaupt wat uitmaakt. Je zou zeggen dat het beter gaat als die pomp z’n lucht naar binnen hoest in plaats van de helft erlangs en er is een theoretische mogelijkheid om condens in die leiding te laten lopen weggenomen, maar het precieze resultaat moet nog blijken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 oktober 2020 07:00 PM
  [ # 44 ]

En ook eerst het elektrisch pad naar die pomp eens geïnspecteerd. Het leek er wel verdacht veel op dat je het aanslaan van dat ding kon zien aan de koplampen. Dat dat ding best stroom trekt is één ding, maar dit was de moeite van een inspectie wel waard. De stekker onderop naast de pomp was inwendig goed schoon en droog, daar geen zorgen. Ik heb ‘m uit voorzorg wel wat hogerop gebonden, want het ding hangt knap lullig op het niveau onderkant bumper in alle mogelijke bagger die zo’n auto van voren te vreten krijgt. Nu hangt-ie in ieder geval net als de pomp zelf beschut achter een dicht deel van de bumper.

Daarna de zekering maar eens opgezocht. Die zit onder de motorkap en was, laten we zeggen, niet heel netjes. De zekeringkast ook niet trouwens. Lekker grauw van de aanslag. En dit was een van de nettere zekeringen…

Dus heb ik daar alle zekeringen en hun aansluitingen maar eens schoongemaakt. Dat ging overal prima (en was nodig) behalve bij de zekering van de aanjager. Die was nog nét niet doorgeslagen; het plastic was al wel lekker crispy geworden. Hij zat ook zo ongeveer vastgesmolten, dus die is er niet heel uitgekomen:

Natuurlijk was de 40A reservezekering al eens gebruikt, dus die heb ik vanwege het gesloten zijn van leveranciers eerst maar uit het reservesetje van I d’r Bertje geplukt. Van de week haal ik wel nieuwe. Op zich is het nuttig om te controleren of vuiligheid in die zekeringkast wel de oorzaak van het heet worden van die zekering was, maar dat moet later een keer. Het is er nu te donker voor. Goeie kans dat ‘t wel dit was overigens. De aanjager doet het verder prima, dat wel.

Het ziet er dik naar uit dat een grapjas onder de kap de boel een keer schoongekärcherd heeft; een groot deel van de troep die in de zekeringkast zat leek veel op zeepresten. Ter hoogte van waar er werkelijk contact is tussen kast en zekering zaten daar mooie bruingebrande plekken in. Dat helpt allemaal niet mee, dus ik vermoed dat er nu her en der wat minder gelazer plaatsvindt. En anders moet de BSM dus vervangen worden omdat-ie kennelijk een keer volgehoosd is Confused

Verder vond ik nog een interessant slijtplekje in de bekabeling van de bobine, dus dat is met een kleine splice in de getroffen ader ook weer opgelost:

Kortom, eindelijk eens een mechanisch en qua roest goeie auto met weinig gelazer, maar of het elektrisch systeem geen blik wormen gaat blijken te zijn moeten we nog even afwachten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 oktober 2020 07:10 PM
  [ # 45 ]

Dat je het aan de koplampen kan zien lijkt me sterk. Slechte contacten zorgen voor een grotere totale weerstand en dus voor een kleinere stroomafname.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
3 van de 23
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook