1.6 VTI long mileage
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 16 oktober 2020 11:23 PM

Amices, waarde Citroenen,

Mijn wederhelft heeft haar zinnen gezet op n C3 Picasso.
Nu neig ik naar n diesel, zij wil liever de benzine.
Zelf ex C5er weet ik wel van de toestanden met de 1.6.
De VTI in de Picasso hoor je weer verdeelde verhalen over.
Greet rijdt 140 km’s, 3 x per week. En natuurlijk de heen-en-weertjes op de andere dagen.
Bij dat soort ritten lijkt het mij toch dat je weinig last krijgt van klevende zuigerveren en meer van die ongein?

Ach, was het nog maar 1975 en ik n jonge God.

Degroeten

Profiel  
 
Gepost: 17 oktober 2020 08:19 AM
  [ # 1 ]

Als het jaarkilometrage meer dan 20.000 is zou ik voor de diesel gaan.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2283
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 oktober 2020 03:38 PM
  [ # 2 ]

Mijn 1.6 VTI staat nu op 317.000, ik heb de laatste 220000 erop gereden. Olieverbruik nog altijd rond de 1 op 3000, een keer distributie ketting vervangen, motorsteun vervangen, verder geen majeure problemen. Rij op LPG, bougies op LPG slijten relatief snel ( 30.000 km max) .
Ik denk dat de 1.4 VTI wel goed werkt in Nederland maar in de bergen of zo een beetje tegen valt.
Diesel of VTI: Daar moet je aan rekenen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 19 oktober 2020 07:41 AM
  [ # 3 ]
Citroensmgz schreef:

een keer distributieketting vervangen

Bij welke km-stand?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2283
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 oktober 2020 08:14 AM
  [ # 4 ]

Ik denk bij ongeveer 110.000 km, eigenlijk preventief gedaan vanwege de “slechte reputatie”, omdat ik vondt dat hij iets tikte bij koude motor en ik storingen had van de nokkenassensoren ( nu weet ik dat dat aan de versleten bougies lag!). . Was nog echt niet nodig denk ik, voortschrijdend inzicht, het ratelen is storend maar er gaat niks meteen kapot. Ik verdenk de 2e eigenaar ervan dikke olie gebruikt te hebben vanwege het olieverbruik dat was geen goede keuze want bij bet ratelen slijten de kettinggeleiders. Staat er nu wel weer aan te komen: Ratelen bij echt koude motor is goed hoorbaar maar we zijn alweer 200.000 km verder.
Heb het ook al eens voor iemand anders gedaan: 1/2 dag werk. Lijkt heel complex, maar is eigenlijk een “cassette” met ketting en geleiders, tool set is noodzakelijk om de nokkenassen vast te zetten en de krukas te blokkeren. Ik zal dit keer ook eens de kettingwielen controleren op slijtage en zonodig vervangen.  Bij 220.000 km de koppeling vervangen ( plaat was nog niet helemaal op, maar het druklager was wel helemaal aan gort, van kunststof… als je dan de plaat heet rijdt gaat je druklager eraan: Schijnt zo de moeten tegenwoordig). Dat was behoorlijk wat meer werk dan die ketting vervangen !.In die tijd had ik er 4 kettingen in kunnen leggen.
Bij 200.000 km waren de remschijven voor aan de ondergrens, de achterremschijven zijn nu (315.000) aan de ondermaat en de blokken ook. Bij 200.000 maar meteen de multiriem vervangen, die begon scheurtjes te krijgen.
Als dat alles is aan extra onderhoud dan valt het voor mij mee: De Berlingo is niet echt licht ( 1.5 ton) en de motor moet er flink aan trekken, bij 120 rijdt je al vlug tegen de 4000 tpm. Het is mijn gebruiksauto: Paar honderd kilo materiaal erin en zo, bergop parkeren ( niet goed voor de koppeling) etc. Ik houdt hem en zal wel zien hoe lang het goed gaat op naar de 400.000.
Het olieverbruik stoort me niet: Liter olie ind e auto liggen en als het signaal komt “olieniveau onvoldoende” kiep ik die er bij en vul m’n liter bus weer uit de grote kan.Dat zijn we niet meer gewend, maar als dat het enige is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook