2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Nieuw dak in de break, klep gezocht.
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 01 november 2020 05:24 PM
  [ # 16 ]

V.w.b. andere / stalen / schuifdaken: Ik heb in 2008 of 2009 een Break-dak gekocht met een stalen Hollandia schuifdak er in, waarvoor alleen de voorste sectie (1/3e) van het imperiaal was opgeofferd. Het was beslist een zeer professionele installatie; zo zit er in lengterichting een profilering in het originele Break-dak tot bijna helemaal vooraan, waarschijnlijk ook ter versteviging, en dit was ter plaatse van het schuifdak héél erg netjes vlakgemaakt.

Helaas was de stalen dakrand eigenlijk al te ver heen, en het idee was om het middendeel met daarin het schuifdak in een ander Break-dak te transplanteren. Zie hier:

Bij nader inzien bleek de waterbak van het schuifdak ook behoorlijk ver heen,  en waren sommige rubbers hard of missend, etc. etc. Verder heb je op elke hoek van die waterbak een slangpilaar om het lekwater mee af te voeren, en het netjes wegwerken van die slangen in de slanke A-, B- of C-stijlen van een break is eigenlijk niet te doen, dus komen ze over de hele lengte van de dakrand naar de D-stijl. Eigenlijk geen fraaie oplossing. Ik ben toen wel begonnen met reparatie en revisie, heb ook nog wel een nieuwe waterbak gemaakt maar uiteindelijk viel de gang er uit en heb ik het project opzij gezet. Mocht er iemand belangstelling hebben voor deze spullen….

Daarnaast heb ik een aantal jaren geleden inderdaad ergens een break gezien met zo’n zelfde Tudor-Webasto-Riviera vouwdak als ik nu heb gemonteerd. Ik had al ruime ervaring met zowel de Tudor als de Twingo vouwdaken, en het fijne ervan is dat ze een veel grotere opening geven dan een stalen schuifdak, en geen waterbak hebben dus ook geen binnen(hoofd-)ruimte kosten. Door de grotere lengte moeten dan wel de voorste 2 van de 3 imperiaalsecties worden opgeheven. Het Tudor-Webasto dak is net iets kleiner dan het bekende Twingo-dak, maar past daarom wel tussen de imperiaalrails aan de zijkant. Vind ik wel zo netjes staan.

Toen, na de Citron Pressé van 2018, mijn rally-DS met Tudor vouwdak overleed en gesloopt werd had ik dus opeens weer een Tudor-dakje en begon het weer te kriebelen. En toen ik dit voorjaar eens goed naar de hoeken van het oude dak keek was duidelijk dat ik nu toch echt iets moest doen. En zo is het gekomen…

De aansluiting op het dakvlak is lastig, vooral aan de achterkant, door de eerder genoemde profilering. De kitter heeft dat heel netjes afgedicht, maar er onstaan (net als bij het stalen schuifdak) wel twee “lagunes” van een paar mm diep onder het achterste imperiaaldeel: regenwater wat daar in valt kan nergens heen. Een aandachtspuntje, maar ik zag geen goede oplossing.

Over de stevigheid van het dak heb ik geen zorgen: het Tudor vouwdak omvat een behoorlijk stevig stalen frame dat nu het dak steunt. Verder heb ik er nog maar 10 km mee gereden op de A7 (100 km/u) en ik moet toegeven: het geluidsniveau valt me toch een beetje tegen. In de rally-DS was dit dak nagenoeg stil, d.w.z. niet merkbaar luider dan een standaard dak, maar op de break ruist het behoorlijk. Mogelijk komt dit door de plaatsing (iets verder naar voren dan op de Berline), of door wind om de imperiaal-rails en de afgekorte balkjes, aangepaste hoekstukken etc. Misschien kan ik nog wat aan de afstelling en het afspannen van de zijkabels doen, en misschien moet de voorste dwars-imperiaalrail er weer op, met het “gedraaide hertshoorn” dat juist bedoeld schijnt om fluiten e.d. tegen te gaan.

Enfin, eerst maar weer eens een knappe klep er op. Ik heb inmiddels een paar lijntjes naar goede kleppen, dus dat gaat uiteindelijk zeker lukken.

En inderdaad, zoals IDealist al helemaal correct uitlegde: die “stalen buizen-strapontin_constructie” is het omlaaggeklapte bagagerek dat normaliter klem staat tussen de rugleuning van de achterbank en (de verlaging in) het dak. Ik heb de zitjes van de strapontins er op vastgemaakt als hoofdsteunen voor de achterpassagiers.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook