Schakelpook kogel vervanging Citroën GSA, met nieuwe 3D geprinte kogel.
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 01 november 2020 01:34 PM

Bij mijn GSA was de schakelpook kogel versleten, en op meerder plekken gescheurd. En de reserve die ik had liggen waren ook helemaal versleten. Ik heb bij https://vormz.nl/ in Ede een nieuwe laten maken. Prijs daarvan is 10,89 incl btw. Mocht iemand interesse hebben voor een nieuwe, dan kun je bij deze zaak terecht. Hij heeft het 3D ontwerp voor deze kogel gemaakt.
Het enigste wat ik hoefde te doen was de kogel iets gladder maken (licht polijsten) en deze met 2 componenten lijm bevestigen.

Foto - Oude versleten kogel.

Foto - De schakelstang kaal gemaakt.

Foto - De nieuwe nylon kogel, in gesmeerd met siliconen vet

De hoes die over de pook loopt kan men er af halen met een föhn. Ik weet niet of deze kogel ook op de GS past omdat ik geen schakelpook daarvan heb om mee te vergelijken.

Belangrijk is wel dat de 2 nylon lager schalen waar de kogel tussen zit niet versleten zijn!

Afbeelding Bijlagen
Kale_stang_-_small.jpgKogel_nieuw_-_small.jpgOude_kogel_-_small.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Instagram

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 02 november 2020 05:52 PM
  [ # 1 ]

Mooi werk.

Waaraan merkje dat ie versleten was?

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 02 november 2020 07:00 PM
  [ # 2 ]

In de eerste instantie had ik het probleem dat de pook veel te zwaar schakelde. Kwam toen er achter dat er veel speling op de schakelpook was. En in de 5e versnelling was deze ligt aan het dansen. Dat is nu verholpen, met de nieuwe nylon kogel. Uiteindelijk was de oorzaak van het zwaar schakelen, niet de kogel van de schakelpook. Maar bovenop de versnellingsbak waar de hendel uit komt. Zit een ijzeren kogel gewricht. Deze ingevet, en de bak schakelt een heel stuk soepeler. Het smeren daarvan staat overigens in geen van de reparatie / werkplaatshandboeken vermeld.

Instagram

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 15 november 2020 10:31 PM
  [ # 3 ]
punky schreef:

Mooi werk.

Waaraan merkje dat ie versleten was?

Bij mijn GSA valt hij naar beneden als ik achteruit schakel. Zo versleten dus…

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 16 november 2020 07:11 AM
  [ # 4 ]

Mooi projectje en cool om te zien hoe je met 3D printing weer nieuwe parts kan maken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook