1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Berlingo 2001, blower werkt niet meer…
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 02 november 2020 01:54 PM

Hallo,

Ik heb sinds kort (weer) een Berlingo uit begin 2001, waar ik verder naar volle tevredenheid mee rond rijdt.

Toen ik de auto kocht (1,5 maand geleden) was de kachelweerstand kapot (blower werkte alleen op de hoogste stand), omdat ik de weerstand niet meteen kon vinden heb ik dat even gelaten voor wat het is. Een paar dagen geleden stopte de blower er helemaal mee.

Vanmorgen een nieuwe weerstand gekocht (die was sowieso kapot) en gemonteerd. Zoals wel verwacht, geen resultaat. Ik heb de blower gedemonteerd en deze getest door er rechtstreeks 12v op te zetten. De blower zelf werkt goed.

Terug naar de auto. De zekering is goed (mits de zekeringentabel uit het instructieboekje klopt). Bij de weerstand en de blower heb ik geen spanning, dat wist ik al. Net de middenconsole uit elkaar gehaald zodat ik bij de schakelaar kon, maar ook daar meet ik nergens spanning.

Ik zie dat dit probleem vaker voorkomt, maar ik heb nog nergens een oplossing gevonden. Weet iemand hoe de blower precies zijn voeding krijgt? Het lijkt alsof dit niet rechtstreeks vanaf de zekering gebeurd, immers.

Alvast bedankt voor de tips Smile

 

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 november 2020 07:54 PM
  [ # 1 ]

Nou, join the club…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/238779/

Als het ongeveer hetzelfde werkt als bij de Xantia zou het nog kunnen zitten in de climate ecu…
Maar voorlopig staat het even stil… geen oplossing gevonden tot op heden

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 02 november 2020 08:44 PM
  [ # 2 ]

Het lijkt erop dat dat een ander probleem is. Mijn Berlingo heeft ook geen airco of clima ofzo. Echt nog ouderwets wat dat betreft.

 

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 04 november 2020 08:12 PM
  [ # 3 ]

Ik ga in ieder geval maar eens achter een werkplaats handboek aan, op z’n minst wat schema’s kunnen inzien is wel handig natuurlijk. Misschien kom ik dan op een idee voor een al dan niet provisorische reparatie Smile Ik heb de auto niet dagelijks nodig en ik rijdt niet zoveel, maar in deze tijd van het jaar wil je toch niet zonder ontwaseming zitten..

 

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 08 november 2020 05:44 PM
  [ # 4 ]

De blower werkt weer!

Ik heb uiteindelijk een Haynes werkplaatsboek kunnen vinden, en met het schema uit dat boek ben ik gaan meten.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat er weerstand zat tussen de uitgaande op de zekeringkast (F16 dus) en de +12v van de kachelmotor.

Ik kon het traject niet helemaal volgen (het is erg lastig om ruimte te maken achter het dashboard, om de kabelboom goed te kunnen zien) maar ik vond links tegen het kachelhuis een stekker. Ik ben toen gaan meten tussen de +12v van de kachelmotor en de rode draad die uit het kachelhuis kwam en op die stekker zat. En daar had ik geen weerstand, kortom: Dat was dezelfde draad!
Toen ben ik weer gaan meten tussen dat punt en de uitgaande van F16, en daar had ik weerstand.

Ik vermoed dat ergens op het traject vanaf de zekeringkast naar de kachelmotor nog een relais zit, en dat zal waarschijnlijk stuk zijn. Ik heb dat relais echter niet kunnen vinden. Uiteindelijk heb ik nu een draad vanaf de inkomende F16 (zekeringkast dus) dmv een stekkertje en een zwevende zekering naar de rode draad bij eerder genoemde stekker gelegd, en nu werkt de blower weer. Ik moet hem alleen handmatig aan en uit zetten, want de contact schakeling is er tussenuit. Daarom vermoed ik ook dat er origineel nog een relais tussen zit dat de contact schakeling regelt, dit zie ik echter niet terug in de schema’s.

Kortom: Wordt nog vervolgd, maar dit heeft hier in ieder geval een voorlopige oplossing geboden. Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan Smile

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 november 2020 05:55 PM
  [ # 5 ]

Of er ergens een relais tussen zit kun je ook in het schema van haynes zien. Het zou goed kunnen dat dat in de BSM zit, het geheel waar ook de zekeringen onder de motorkap in zitten. Dat moet je ook in het schema kunnen zien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 08 november 2020 06:07 PM
  [ # 6 ]

Het quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan. police

Dat zou inderdaad te zien moeten zijn, maar helaas. Volgens het schema zou de “groep” F16 vanaf het contact voeding moeten krijgen, maar deze heeft altijd 12v.

Het schema klopt in zoverre dat alles inderdaad massa geschakeld is, en dat de +12v via de kachelmotor naar de weerstand en schakelaar gaat. Dat klinkt een beetje onlogisch, maar we zullen het maar de franse slag noemen Razz
.
Overigens, zie bijlage. Deze geeft dan aan dat het F20 is, maar dat moet dus F16 zijn. F20 is van de verlichting.


Anders gesteld: Is het dan zo dat die BSM functioneert als relais? Of zitten er relais in, waarvan er dan nu eentje kapot zou kunnen/moeten zijn? Het is niet lastig om hem alsnog contact geschakeld te maken, maar als ik hem weer origineel werkend kan krijgen is dat natuurlijk beter Smile Uiteindelijk werkt alles nu wel zoals normaal (dus gewoon via de schakelaar en weerstand) maar je kunt de blower nu dus aanzetten zonder contact.

Afbeelding Bijlagen
schema_blower1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 november 2020 08:04 PM
  [ # 7 ]

Als het via een relais in de BSM zou gaan zou dat in het schema in nr. 3, engine fusebox moeten zitten. Maar dat zit al vóór de zekering. De zekering krijgt spanning, die zit na de BSM en na het contactslot. Het ziet er naar uit dat de draad ergens onderbroken is tussen de zekering en de blower. Want daar zit verder niets, volgens dit schema tenminste….

Edit: er zitten vaak relais in de BSM, maar hier volgens dit schema niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 08 november 2020 08:25 PM
  [ # 8 ]

Het quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan. police

Precies. Nou ben ik jaren automonteur geweest, en heb ik bij franse auto’s wel vaker gezien dat de schema’s toch niet helemaal kloppen met de werkelijkheid. Wat dat betreft kijk ik er niet van op.

Ik denk dus dat het eigenlijk zo zit:
Accu—> engine fusebox?—-> F16—-> relais—-> blower.

Nu is het: F16 invoer—> zwevende zekering—-> blower. Er is dus een stap die mist, want origineel is de blower natuurlijk contact geschakeld. De uiteindelijke oorzaak van dit probleem kan dus prima een kapot relais zijn, het is me alleen niet duidelijk waar dat relais dan precies zit Smile

 

Profiel  
 
Gepost: 09 november 2020 10:15 AM
  [ # 9 ]

Is het geen idee om even een geschakelde draad van je contactslot te zoeken (van de radio of zo) en deze een relais te laten schakelen in jouw nieuwe stukje draadboom? Gaat de aanjager weer uit zodra je het contact afzet.

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 09 november 2020 01:40 PM
  [ # 10 ]

Dat gaf ik inderdaad al aan, het is niet moeilijk om deze oplossing ook weer contact geschakeld te maken. Maar ik ben dus benieuwd naar de originele werking, omdat deze niet klopt met wat het schema aangeeft. Na de zekeringkast zit waarschijnlijk nog ergens een relais. De vraag is nu, waar precies?

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 november 2020 03:09 PM
  [ # 11 ]

In het schema wat je geplaatst hebt zit er GEEN relais tussen de zekering (aangegeven als F20) en de blower.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 09 november 2020 04:22 PM
  [ # 12 ]

Zo ver was ik zelf ook, maar zoals ik al aangeef komt het wel vaker voor bij franse auto’s dat de schema’s niet geheel kloppen met de werkelijkheid. Immers, volgens het schema zou F16 zonder contact geen stroom hebben. Ik meet 12v op F16, ongeacht of het contact aan staat of niet. Dan moet er verderop in het traject nog een relais zitten om de schakeling te regelen, anders zou de blower altijd werken zonder contact, en ook aan blijven staan als je het contact uit zet. Dat klopt natuurlijk niet.

De vraag is nu simpelweg: Wie heeft hier vaker aan gewerkt, en weet waar dit relais dan zou moeten zitten? Dan kan ik e.e.a weer origineel aansluiten. Dat is toch altijd beter?

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 november 2020 06:02 PM
  [ # 13 ]

Mijn ervaring is dat Citroen redelijk precies is met de elektrische schema’s maar de Hayes zo nooit allemaal kan hebben. In de Hayes vindt je meestal UK schema’s , rechts stuur, en jij hebt een links stuur. Dat scheelt al vaak een slok op een borrel
Daarnaast zijn de schema’s voor de verschillende uitvoeringen van 1 model ook vaak behoorlijk verschillend.
De enige mogelijkheid is het je Vin en/of organisatie nummer in de service.citroen het juiste schema vinden. Er zijn helaas geen “generieke” schema’s meer bij moderne auto’s: Met dank aan cad/cam ontwerp en productie-systemen die voor vrijwel iedere auto een boom op maat kunnen maken kan dat tegenwoordig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
MartinP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 22-11-2017

Gepost: 24 november 2020 09:53 AM
  [ # 14 ]

Via de servicebox kan ik ook geen schema verkrijgen, “geen documenten” staat er dan. Ik laat het maar voor wat het nu is, vind het eigenlijk wel prima zo.

 

Profiel  
 
louis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-11-2020

Gepost: 24 november 2020 09:24 PM
  [ # 15 ]

hello mijn is louis ben uit belgie , kijk eens goed op dat plan nummer 78 dat zijn resistors daar zal het wel aan liggen, dw8 heeft geen relais   voor besturing van de verwarming

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook