Storing P0202 injector circuit cilinder 2
erichorst
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-2013

Gepost: 28 november 2020 04:06 PM

Ik heb bij mijn C5 2.0-16V uit 2004 een storing.

De foutcode was in eerste instantie P0202 en storing op de nokkenas positie sensor.
Ook de garage heeft dit gemeten.

Nu heb ik de injector van cilinder 2 vervangen, de nokkenas sensor vervangen en van injector 3 de ringetjes vervangen om weer een goede afdichting te krijgen.
Gedurende 80 kilometer geen meldingen meer, maar toen…wéér P0202 melding en loopt op dat moment weer op 3 cilinders.

Ik denk nu meer richting de bougie en de bougiekabel, maar is er iemand hier dit dit probleem ook heeft gehad en die kan vertellen wat uiteindelijk de oplossing is geweest?

Ik ga de bougies preventief vervangen en daarna blijft alleen de bobine nog over volgens mij.
De rest van het ontstekingscircuit is dan vervangen. Of mis ik nu iets?

Citroen C5 Break Exclusive 2.0-16v automaat

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1092
Geregistreerd: 30-04-2006

- C5 Break 2.0 16v
- 2CV 2cv6 special
Gepost: 01 december 2020 04:18 PM
  [ # 1 ]

Stop met het preventief vervangen, doe eerst eens goed diagnose. Nu ben je bezig met het fenomeen; throwing parts at the problem, kost veel geld en is waarschijnlijk niet nodig.

Waarmee is de auto uitgelezen de eerste keer, universeel OBD reader of met de Lexia/Diagbox (Dealersoftware)? Uitlezen met de Lexia/Diagbox is het beste, schrijf dan ook eens de volledige omschrijving bij de foutcode op. vandaar kunnen we verder helpen.

Huidig assortiment: 2cv6 special 1986, C5 2.0 16v 2006
De exen: ZX 16v 1997, C5 2.0 16v 2001, 2cv6 1983, C4 1.6 HDI 2005, C2 1.4i 2004,C3 1.6 e-HDI 2012

Profiel  
 
erichorst
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-2013

Gepost: 01 december 2020 06:24 PM
  [ # 2 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook forumregel 10. police

Nee, ik vervang niet blind hoor. De auto is met beide uitgelezen en in beide gevallen kwam de zelfde storing, P0202 injectorcircuit 2 én de melding van de nokkenas sensor. Deze zijn beide vervangen en bij injector 3 hebben we afdichtringetjes vervangen omdat deze slecht waren.
Daarna reed de auto goed voor ca. 80km, weer dezelfde melding, wat dus eigenlijk niet kan.
De injector werkt nu en een aantal kilometer meer loopt de auto nu weer op 4 cilinders, maar de melding staat er nog wel in.

De bougies staan sowieso op de lijst, dus vandaar een (iets) eerdere vervanging. De motor loopt verder prima, dus het kan niet veel zijn. Foutmeldingen zijn er verder geen, buiten de P0202.

Nu de auto weer op 4 cilinders loopt, trekt de motor prima en zie je het verbruik ook weer flink dalen omdat het mengsel niet meer zo rijk gesteld wordt door de ECU.
Als de bougies vervangen zijn, en het probleem komt terug, dan ga ik kijken in hoeverre de bobine nog goed werkt en controleer ik de ontluchtingsklep ook nog.

Als er nog andere suggesties zijn, dan hoor ik het graag natuurlijk.

Citroen C5 Break Exclusive 2.0-16v automaat

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 620
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 02 december 2020 11:44 PM
  [ # 3 ]

je zou de injectoren eens kunnen verwisselen en zien of de fout mee verhuist

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1651
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 03 december 2020 08:35 AM
  [ # 4 ]

Tel je de injectoren op de juiste wijze? Cilinder 1 zit aan de kant van de versnellingsbak. Neem ook even de stekkers van de injectoren stuk voor stuk los om te kijken bij welke injector het probleem nu daadwerkelijk optreedt.
Je kunt de injectoren inderdaad ook eens verhuizen om te zien of de storing mee verhuist.
Controleer ook de druk van de brandstof op de galerij, dit kun je met een bandenspanningsmeter doen op het autoventiel
met het blauwe dopje.

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
erichorst
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-2013

Gepost: 05 december 2020 03:10 PM
  [ # 5 ]

Ja, ik tel van links naar rechts, het is een Franse auto.

Bougies zijn inmiddels ook gewisseld. Twee waren slecht, twee waren goed. Lijkt op half onderhoud in het verleden.
Voor die paar Euro altijd alle vier wisselen. Enfin, de auto heeft een dag goed gelopen, maar toch weer dezelfde melding.

Volgende stap is alle injectoren een voor een stekker los om te kijken waar dat zit.
Maar het kan ook nog de bobine zijn, die wil ook graag de geest geven.
Eerst de injectoren nog testen, waarvan de tweede dus nieuw is. en nr 3 heeft nieuwe o-ringetjes gekregen.

Het vreemde is dat de auto af en toe op 4 loopt en dan weer op 3.

Citroen C5 Break Exclusive 2.0-16v automaat

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1651
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 december 2020 10:03 PM
  [ # 6 ]

Wanneer je van links naar rechts telt, doe je dat dus precies verkeerd om.  Wanneer je voor de motor staat,  bevindt cilinder 1 zich aan de bakzijde, dus rechts.
Op deze manier haal je dus 2 en 3 door elkaar.
Cilinder4 zit aan de distributiezijde.

Lid van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Berline-1970-ONK, Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997,C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007.
Peugeot: 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8501
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 06 december 2020 12:37 AM
  [ # 7 ]

Misschien bedoelde hij vanuit de bestuurder geredeneerd, zoals het hoort?
Maar, voor de duidelijkheid: distributiezijde is nummer 4.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
erichorst
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-2013

Gepost: 06 december 2020 12:30 PM
  [ # 8 ]
GW-tje schreef:

Wanneer je van links naar rechts telt, doe je dat dus precies verkeerd om.  Wanneer je voor de motor staat,  bevindt cilinder 1 zich aan de bakzijde, dus rechts.
Op deze manier haal je dus 2 en 3 door elkaar.
Cilinder4 zit aan de distributiezijde.

Links vanaf bestuurderszijde gezien. Dus als ik voor de motor sta, van rechts naar links.
Dat had ik erbij moeten zetten, sorry.

Citroen C5 Break Exclusive 2.0-16v automaat

Profiel  
 
erichorst
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-2013

Gepost: 06 december 2020 12:33 PM
  [ # 9 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook forumregel 10. police

Ik krijg dinsdag nog een bobine van iemand om te even over te zetten, dan is een snelle test.
Morgen ga ik met de stekkers aan de gang van de injectoren.

Citroen C5 Break Exclusive 2.0-16v automaat

Profiel  
 
erichorst
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-2013

Gepost: 28 december 2020 12:19 PM
  [ # 10 ]

Bobine is inmiddels ook getest, maar ook dat helpt niet.
Hij blijft dezelfde code aangeven.
Inmiddels ook een beurtje geven, dus nieuwe bougies, want ik was toch bezig.

Zo’n beetje alles is uitgesloten, dus alleen de injectoren blijven over.
Ik heb inmiddels injectoren binnen, maar hier ben ik wel een beetje huiverig voor om dit zelf te doen. Wellicht onterecht, maar toch.

Citroen C5 Break Exclusive 2.0-16v automaat

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 04 januari 2021 09:56 PM
  [ # 11 ]

Bij een 206 1.4 heb ik onlangs P0203 gehad (met diagbox uitgelezen). Ik heb de ohmwaarde van 3e en 4e uitgelezen (moet iets van 12ohm zijn) en bleek de 4e (distr kant dus) defect. Ik blijf het vreemd vinden, want had de 3e verwacht. Hoe dan ook, als je P0202 hebt, kijk dan ook voor de zekerheid de 3e even goed na.
Ik heb alleen ervaring met het vervangen van injectors van een 1.4 8v en 1.6 16v. Dat lijkt spannend maar is goed te doen. Geen idee of het bij de 2.0 heel anders zit.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2377
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 januari 2021 12:01 AM
  [ # 12 ]

Ik zou toch denken dat je een bekabeling fout hebt, stekkers van injector 3 en 4 verwisseld, of draad in boom omgewisseld. Dat merk je nauwelijks aan de motorloop, alleen stationair zal hij iets minder zacht lopen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
erichorst
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-2013

Gepost: 08 januari 2021 06:14 PM
  [ # 13 ]

Laatste update,

Weer een injector naar de kl….
Accu stuk
Er komt ergens vocht binnen en de airco is ermee gestopt.

Ik heb het nu opgegeven.
De auto gaat naar de sloop maandag.

Helaas blijkt deze auto een bodemloze put te worden.
Het houdt ergens op.

Citroen C5 Break Exclusive 2.0-16v automaat

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook