1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Eerste GS(A): Verkocht!
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 29 november 2020 09:33 AM

Hey allemaal,

terug van lang weg geweest. Na meer dan 12 jaar heb ik nog steeds mijn ouwe trouwe Dyane. Die word nu sinds gisteren vergezeld door een GSA van 1985.

Zijn een paar kleine technische mankementjes aan, maar niets waar ik me meteen zorgen over maak.

Alleen heb ik ff een vraagje over de vering: het LHM reservoir lekt een klein beetje aan de bovenkant, is dat gewoon een kwestie van een pakking of is de kans groot dat die hele blok waar de leidingen uitkomen aan vervanging toe is? (daar sijpelt het stilletjes onderuit)
Ook over het niveau ben ik niet zeker, de ‘peilpadestoel’ staat helemaal bovenaan het glaasje, als ik hem dan op de hoogte stand zet blijf die nog steed boven staan. kan het gebeuren dat die komt vast te zitten of zit er gewoon te veel LHM op? (als ik langs de vulstop kijk staat het niveau toch zeker zo’n 5-6cm lager dan de opening)

Plan is hem pas na de winter op de baan te brengen, dus heb nog wel even tijd om het één en ander aan te pakken.

Grtz, J.

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 29 november 2020 10:01 AM
  [ # 1 ]

Als het sijpelt is het lek. Het paddenstoeltje kan kleven. Ik zou de hele voorraadtrommel er uithalen en reinigen. Dan kun je meteen kijken waar het lekt en dat repareren. Nieuwe LHM er in en de remleidingen doorspoelen tot er nieuwe LHM uitkomt. Mooi klusje, kun je in de lente lekvrij rijden.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 november 2020 07:51 PM
  [ # 2 ]

Misschien zit er teveel LHM in en dat daardoor het paddenstoeltje in hoogste stand hoog blijft, zou ook lekkage kunnen verklaren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 29 november 2020 07:52 PM
  [ # 3 ]
Jeroen Simons schreef:

Als het sijpelt is het lek. Het paddenstoeltje kan kleven. Ik zou de hele voorraadtrommel er uithalen en reinigen. Dan kun je meteen kijken waar het lekt en dat repareren. Nieuwe LHM er in en de remleidingen doorspoelen tot er nieuwe LHM uitkomt. Mooi klusje, kun je in de lente lekvrij rijden.

Kan je dat gewoon reinigen met remmenreiniger oid? of moet je daar een ander soort/speciaal product voor gebruiken?
Tis m’n eerste hydro-Citroën dus ken er (nog)niet veel van Wink

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 november 2020 07:55 PM
  [ # 4 ]

Wasbenzine en daarna goed drogen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 29 november 2020 07:55 PM
  [ # 5 ]
Egbert schreef:

Misschien zit er teveel LHM in en dat daardoor het paddenstoeltje in hoogste stand hoog blijft, zou ook lekkage kunnen verklaren.

ja dat was ik ook aan het denken, maar naar mijn inziens zit er toch niet echt “veel” in. 5 a 6cm onder de vulstop zoals hiervoor al gezegd maar ik weet natuurlijk niet hoe het niveau normaal zou moeten zijn.

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 november 2020 08:04 PM
  [ # 6 ]

Ik weet niet hoe hoog de LHM moet staan. Maar ik denk dat bij auto in hoogste stand het vat niet voller dan halverwege hoeft.
Je kan de hele plastic unit voorzichtig een beetje omhoog trekken ( nadat je die verende beugel los gemaakt hebt) om te kijken wanneer de paddenstoel gaat dalen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 november 2020 08:19 PM
  [ # 7 ]

In de hoogste stand moet het ORANJE parapluutje tussen de twee rode merktekens staan. Waarschijnlijk zit het voorraadvat te vol. Maar….voordat je verder gaat sleutelen, voorzie jezelf van goede documentatie. Dat voorkomt fouten en eventuele schade. De GSA is niet zomaar een auto, deze heeft best wat eigenaardigheden. De Kluwer vraagbaak en het Kluwer autohandboek GS-GSA zijn daarbij perfecte hulpmiddelen. De originele Citroën GSA werkplaatshandboeken zijn helemaal goud. Er staan momenteel 2 sets werkplaatsboeken op Marktplaats te koop. Doe jezelf een plezier en schaf ze aan.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 november 2020 08:32 PM
  [ # 8 ]

WPH is op diverse plaatsen te dwonloaden.
O.a: https://www.dropbox.com/sh/p4wt2655woa2ohy/AAAwQTKPlgXrU1MSDk-30KfJa

of beter:
http://www.ckc.dk/cgi/catlist?modl=GY&showall=yes&xlang=eng

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 29 november 2020 08:44 PM
  [ # 9 ]
dirkvdmei schreef:

In de hoogste stand moet het ORANJE parapluutje tussen de twee rode merktekens staan. Waarschijnlijk zit het voorraadvat te vol. Maar….voordat je verder gaat sleutelen, voorzie jezelf van goede documentatie. Dat voorkomt fouten en eventuele schade. De GSA is niet zomaar een auto, deze heeft best wat eigenaardigheden. De Kluwer vraagbaak en het Kluwer autohandboek GS-GSA zijn daarbij perfecte hulpmiddelen. De originele Citroën GSA werkplaatshandboeken zijn helemaal goud. Er staan momenteel 2 sets werkplaatsboeken op Marktplaats te koop. Doe jezelf een plezier en schaf ze aan.

Ja ben al aan het zoeken geweest voor een goed werkplaatshandboek (heb er voor al mn wagens)
Meestal zoek je zoiets op de beurzen, maarja die gaan helaas nog niet door voorlopig

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 november 2020 08:46 PM
  [ # 10 ]

De originele set werkplaatsboeken bestaat uit 2 mappen, zoals gezegd op marktplaats.nl

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 30 november 2020 05:42 PM
  [ # 11 ]

Is het voorraadvat alleen maar vettig aan de bovenzijde of is er echt een lek? Het punt is n.l. dat het voorraadvat bijna onvermijdelijk een beetje vet is aan de bovenkant. Bovenop zit n.l. een klein slangetje simpelweg erop gedrukt, wat van het verdeelpunt komt waarmee je de voorwielvering drukloos kunt maken.
Door ouderdom en uitharden dicht het slangetje niet meer mooi af, en sijpelt er een beetje LHM op het vat. Weliswaar loopt er in dit slangetje in principe geen LHM, maar er lekt altijd wel iets uit het verdeelstukje. Het zou kunnen zijn dat het verdeelstukje niet helemaal goed dicht gedraaid is, waardoor er wat extra LHM weglekt. Het gaat om het verdeelstukje wat rechtsboven aan de voorzijde op het subframe zit.

Het niveau van de LHM meet je door de auto in de hoogste stand te zetten en dan hoort het parapluutje tussen de 2 streepjes te staan.

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 30 november 2020 07:56 PM
  [ # 12 ]

Heb gisteren de ventielblok eens losgemaakt en wat opgetild om alles goed af te kuisen, en het stangetje wat straffer te buigen dat het wat harder drukt. Daarna naar de winterstalling gereden en was niet vettig/nat dus daar is het mss al mee opgelost. Meer werk zal pas voor de kerstvakantie worden denk ik.

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 03 december 2020 11:01 AM
  [ # 13 ]

Het niveau van de LHM in het vat is zo bedacht dat je uiteraard onder alle omstandigheden voldoende, alleen moet het ook niet teveel zijn. Als het systeem drukloos wordt zal de LHM terugstromen in het vat, en dan moet het niet gaan overstromen. Juist de situatie die je hebt als je de auto wegzet. Het wegzakken van de druk kan wel meer dan een week duren. Dus ik zou even opletten of het nu niet te hoog komt. Je kan testen of het systeem drukloos is door even een voorveerbol te bewegen. Bij drukloos systeem kun je hem zo heen en weer bewegen.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 05 december 2020 12:53 AM
  [ # 14 ]

Om te beginnen: Je remmen werken volledig hydraulisch! Let dus op dat je dit goed uitvoert, zonder hydrauliek géén remmen. Als je na een aantal dagen stilstand de koppeling intrapt om te starten heb je ook geen remmen en rol je het parkeervak uit… Smile

Als je de tank verwijderd en schoonmaakt kun je hem daarna met de juiste hoeveelheid vullen, heb je meteen verse olie, wel zo lekker. Schoonmaken doe ik door hem leeg te gieten en daarna met papier van zo’n grote rol schoon te vegen. Onderin zit een witte kunststof cirkel, pas op dat je deze niet breekt, hij ligt er los in en werkt als een soort vuilafscheider. 

Als je met geopende drukschroef en stilstaande motor een aantal keer in de hoogste en laagste stand zet komt de auto uiteindelijk op de grond te staan. Hij is dan nog niet perse drukloos maar oliewissel kun je dan wel doen.

Als je de bout(ontlastschroef) op de drukregelaar boven de motor iets los draait hoor je eventjes een sissend geluidje, dat is de druk uit de voorraadbol die wegloopt. Als je nu de motor start stroomt de olie door de pomp terug naar het vat.
Na afloop van de oliewissel moet je de aanzuigslang van de pomp, een dikke zwarte slang die naar de voorbumber loopt, zelf vullen. Soms pakt de pomp het daarna zelf op, soms moet je dat vullen nog eens doen.
Als de pomp goed pompt kun je de ontlastschroef weer vast draaien.

Een paar dagen van tevoren even de ontluchtingsnippels achter inspuiten met kruipolie, dan gaan ze makkelijk los.
Remmen ontluchten gaat net anders, wel makkelijker. Met draaiende motor moet je dit doen. Een balkje hout klemmen tussen voorstoel en rempedaal, en dan aan de (rijrichting) rechter remklauw voor zit een nippel. Je kunt er slecht bij, soms is het handig om het kachelhuis even eruit te halen.
Bij de achterwielen moet je zorgen dat de auto in de hoogste stand staat en let op! zorg dat hij ondersteund is door assteunen. De vering en achterremmen zijn gekoppeld, als je te snel olie uit de achterwiel nippels laat stromen zakt de auto naar beneden, daarom altijd motor laten draaien zodat de pomp de auto omhoog houd. De olie stroomt rustig uit de nippel en je ziet vanzelf een mooie verse kleur in een transparante slang.

De hydrauliek ontlucht zichzelf maar na oliewissel laat ik hem altijd een paar keer naar de hoogste stand gaan.

Niveau van de vlotter ongeveer halverwege in de hoogste stand. De metalen ring in de vlotter is het schakelcontact voor het controlelampje, de oranje ring is de niveau indicatie.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 december 2020 09:36 AM
  [ # 15 ]

Prachtige werkbeschrijving.
Kleine aanvulling:
Maak ook het nylon gaas filter los en schoon met wasbenzine

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook