1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
hydractief vs ‘normaal’ hydraulisch
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 30 november 2020 01:22 PM

Hoe zit het met de hydractieve vering van de Xantia; naar ik begrijp zit die standaard op de Exclusive en op de Turbo ct?
En is de hydractief in de normale stand(niet de sportstand) even soepel als een niet hydractieve Xantia?

Er zijn vast wel deskundigen hier! Wink
Groetjes, Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 november 2020 01:50 PM
  [ # 1 ]

Ik heb in de XM hydractive gereden. In de zachte stand was hij heerlijk zacht. Bijna als een DS. Als je dan een bocht snel neemt voel je em hard worden waardoor je heerlijk bochtgedrag hebt. Een seconde of 10 later is ie dan weer zacht!  Dat zo ik in de SM ook wel willen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 30 november 2020 08:43 PM
  [ # 2 ]

Dan neem ik maar aan dat het voor de Xantia ook zo is….

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 01 december 2020 10:48 AM
  [ # 3 ]

Bij het Hydractief-II systeem wordt er ingegrepen als door 7 sensorwaarden wordt aangegeven dat er bepaalde parameters (o.a. snelheid, stuuruitslag) worden overschreden. Die waarden worden verwerkt in een rekeneenheid (ECU) en die schakelt vervolgens de derde veerbol af en beperkt het debiet tussen links en rechts, waardoor de vering en demping stugger worden. Tevens wordt ook de rolbeweging beperkt.
Bij het inschakelen van de sportstand wordt het overschakelbeslismoment vervroegd.
Hier: http://web.archive.org/web/20180325084555/http://xantiaclub.net/hydractive2/ kan je het allemaal nalezen. Het is een pagina van het diepbetreurde oude Xantiaforum, bewaard met de WaybackMachine

Jouw vraag is of er verschil is in normale stand tussen een Xantia met of zonder Hydractief. Theoretisch is de Hydractief Xantia soepeler geveerd, omdat er een derde (comfort)bol op elke as is toegevoegd. Maar of dat verschil maakt? Ik heb er i.i.g. nooit een barst van gemerkt.

Adri

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 december 2020 10:54 AM
  [ # 4 ]

Echt een super verbetering tov hydraulique. Activa vond ik door zn complexiteit weer te ver gaan..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 01 december 2020 04:33 PM
  [ # 5 ]

@ Breeze; dank voor de hele duidelijke uitleg! En whow; wat een mooi systeem!

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 december 2020 05:02 PM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 01 december 2020 05:09 PM
  [ # 7 ]

top!

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
SaiBot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-10-2017

Gepost: 01 december 2020 05:20 PM
  [ # 8 ]

De vering van een gewone wagen is altijd een concessie tussen Comfort en Handelbaarheid. Zeer comfortabel zit lekker maar stuurt als een dweil, zeer Handelbaar stuurt heerlijk maar zit klote. Overdreven gezegd….

Dus voor een gewone wagen heeft de fabriekkant zitten schuiven tussen Comfort en Handelbaarheid. De een iets comfortabeler afgeveerd en de ander kiest voor een wat strakkere wegligging.

De grap van Hydractief is dat er geschakeld kan worden tussen 2 standen. (En ook nog eens automagisch)

Hierdoor kan de ene stand echt goed ‘sportief’ afgesteld worden, en de andere stand extra comfortabel.

Rijden als een ouwe sok, met af en toe een petje op.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 december 2020 07:13 PM
  [ # 9 ]

Ik vond het een prima systeem: Comfortabel bij gewoon gebruik en goede weglegging als het nodig is. Het verschil bij een goed werkende hydractief merk je goed.
Als je het verschil niet kunt merken bij een hydractief: dan is er iets mis met een van de sensoren en gaat het systeem vrijwel spontaan in de sportieve stand: Dat kan gemakkelijk door een probleem met de remsensor, de stuursensor etc.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 december 2020 08:00 PM
  [ # 10 ]

En weet dat veel zelfbenoemde “premium” auto’s instelbare vering hebben, handmatig en/of automatisch, dynamisch en/of passief. Wat de werkelijke reden ook was (veel PSA directies hebben een winst en kosten (=aandeelhouderswaarde)  reden opgegeven, de meest onzinnige was dat de wegen in EU tegenwoordig te goed zijn), hier heeft PSA Citroen echt een enorme technische en marketing steek laten vallen. Voor mij hoeft een wokkel vering niet (behalve 2CV systeem).

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 01 december 2020 08:53 PM
  [ # 11 ]
SaiBot schreef:

Dus voor een gewone wagen heeft de fabriekkant zitten schuiven tussen Comfort en Handelbaarheid. De een iets comfortabeler afgeveerd en de ander kiest voor een wat strakkere wegligging.

Van fabriek-kantzijde werd er inderdaad vaak gezocht naar de beste afstelling. Een mooi voorbeeld vond ik altijd de Rekordlijn. Vanaf de P1 (een dweil) werd er telkens iets uitgeprobeerd, zodat de opvolgende modelen, P2, A t/m E Rekord, afwisselend te stug of te slap waren. Gelukkig kunnen ze nu uithuilen bij PSA.

SaiBot schreef:

De grap van Hydractief is dat er geschakeld kan worden tussen 2 standen. (En ook nog eens automagisch)

Dat moet wel een Citroën zijn.

Adri

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 december 2020 12:55 AM
  [ # 12 ]
Citroensmgz schreef:

Ik vond het een prima systeem: Comfortabel bij gewoon gebruik en goede weglegging als het nodig is. Het verschil bij een goed werkende hydractief merk je goed.
Als je het verschil niet kunt merken bij een hydractief: dan is er iets mis met een van de sensoren en gaat het systeem vrijwel spontaan in de sportieve stand: Dat kan gemakkelijk door een probleem met de remsensor, de stuursensor etc.

Ik heb altijd begrepen dat bij een storing Hydractief tussen sport en comfort gaat hangen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 december 2020 07:53 AM
  [ # 13 ]

Bij een echte storing gaat hij permanent in hard uit veiligheidsredenen: Als je rem aanraakt gaat het systeem ook in “hard”: Om duiken en overhellen te verminderen etc. Het probleem is meer met de sensoren: Dat een sensor verkeerd signaal geeft en hij dan veel te snel op “hard” gaat. Voor maart 1993 , bij hydractief 1 merkte je dat het beste: Die ging echt op hard. Bij hydractief 2 en 3 gaat de computer in de sportieve stand, en dan gaat hij heel snel “hard”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25368
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 december 2020 08:22 AM
  [ # 14 ]

En dan nog de diodes die de elektrokleppen sturen die stuk gingen. Lees een paar jaar terug op dit forum..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 02 december 2020 12:48 PM
  [ # 15 ]

Er zijn begrijp ik 7 sensoren, waar zitten die en zijn die goed zelf te vervangen als je een beetje handig bent?

Al met al behoorlijk wat problemen om voor terug te schrikken of valt het in praktijk mee?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook