1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
motor stottert, gaspedaal reageert niet, en diverse storingen
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 07 december 2020 09:03 PM

Dag citroen liefhebbers,

Mijn citroen c3 liet me vandaag in de steek…

Vanmorgen reed ik naar mijn werk en was er eigenlijk niks vreemds aan de hand. de auto heeft smorgens bij lage temperaturen dat als je overschakelt hij even niet goed communiceert met de injectie. Dit heb ik zo’n 5min en dan is het weg en rijd de auto goed.

Na het werk wil ik naar huis toe en startte de auto en draai een sigaretje en tijdens het draaien merkte ik dat de toerenteller wat pingelde waarop ik een keer het pedaal in drukte en merkte dat de auto erg beroerd liep, daarna viel de auto uit.

Een collega heeft hem terplekke met een apparaatje uitgelezen en gaf mij een storingscode p0132


Ik lees ook verhalen dat het de ecu kan zijn omdat ik verschillende problemen ervaarde.

Wie kan mij hier verder mee helpen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 december 2020 12:31 AM
  [ # 1 ]

P0132 wil zeggen dat je eerste Lambda sensor niet goed werkt, te weten dat de temperatuur niet klopt.
Waarschijnlijk is het heater element in de lambda sonde defect, maar het kan ook een kabel probleem zijn.
Waarom de heater ( interne verwarming ) defect: Als je de motor een tijdje laat draaien dan wordt die sonde langzaam warm en gaat hij goede waarden geven aan de ECU.
Ik denk dat je bij het slechte draaien al wat foutmeldingen gekregen hebt, maar die heb je niet uitgelezen, en nu heeft die sonde het helemaal begeven.

Je kunt nu 2 dingen doen: De C3 laten uitlezen met een Citroen Apparaat, die kijken wat “dieper” in de motor als een universele, dan weet je wat beter wat er loos is, of op de bonnefooi de lambda sensor vervangen. Maar als het dan een bekabeling probleem is dan helpt het niet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 08 december 2020 07:28 PM
  [ # 2 ]

ik heb de auto vandaag uitgelezen met de lexia op een laptop en hij geeft aan: Signaal lambdasonde voor katalysator.
ik heb dus die lambdasonde vervangen net maar nog steeds geen succes. zou ik nu alsnog met de lexia de storing moeten wissen of eventueel resetten of kan zoiets niet?
ik heb de lexia mogen lenen dus het is even wat puzzelen hoe het werkt maar inderdaad je kunt er een stuk verder in komen nu.
ik heb tevens ook de storing (0575) storing in werking snelheidsregelaar(RVV) of snelheidsbegrenzer (LVV) Niet gekenmerkt.
ik zou begot niet weten wat dat inhoud.

wat kan ik nu zo doen om te checken?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 december 2020 08:45 PM
  [ # 3 ]

Die P0575 krijg je omdat de motor in de noodloop gaat of de “engine warning light” gaat aan: Het is zo gemaakt dat je dan de cruise control niet kunt gebruiken. Dus een “gevolg” van je andere storing.

Terug naar de P0132: Als je er zeker van bent dat je Lambda sonde die je er in gezet hebt goed is dan blijft de andere optie: De verwarming van je lambda sonde werkt niet. Die werkt met een constante 12 volt op het verwarmingselement en wordt door de Motor Ecu naar “Nul” geschakeld. Je kunt dus controleren of je 12 volt hebt op de H+ draad vanaf de motor: Afhankelijk van het type Lambda sonde is dat pin 3 of 4, die met de “grijze” draad aan de kant van de sensor. Als je daar geen 12 volt hebt zou ik eerst eens alle zekeringen en de bedrading nakijken. Draad los, steker geoxideerd etc.

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 09 december 2020 08:48 PM
  [ # 4 ]

zo… ik heb vandaag geprobeert om de kabels door te meten en moest daardoor de stekkers in de bsi loskoppelen. mijn multimeter gaf geen signaal (piep stand) dus had alles maar weer terug gezet en hoe gek het ook klinkt maar ik starte de auto en hij deed het weer goed maar wel een hoop foutmeldingen omdat de stekkers los waren geweest.

ik heb vervolgens met die lexia de auto opnieuw uitgelezen en ik kan alles wissen maar hij geeft nu dus aan bij het uitlezen dat de injectie (neen) onder het kopje van dialoog. nu wilde ik die anders opnieuw inleren ofzo maar er staan zoveel opties dat ik niet weet welke ik moet pakken.

hoe kan ik achterhalen wat voor injectie ik heb?

de auto rijd nu wel en het motorstoringslampje blijft ook branden en hij geeft meteen emissiestoring en de auto stinkt opzich wel vanuit de motor.

wat zijn mijn optie nu om hem te maken?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 december 2020 09:43 PM
  [ # 5 ]

Dan willen we graag meer weten:
Welk jaar, welke motor. VIN is ook handig.
Er zijn zoveel motoren inde C3 geweest en die hebben misschien zelfs nog verschillende motormanagement systemen en versies gehad.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 10 december 2020 01:13 PM
  [ # 6 ]

Met de vin bedoel je het chassienummer neem ik aan?

De auto is van 2006

Ik zal mijn vrouw even een foto laten maken van het pasje van de auto.

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 10 december 2020 01:39 PM
  [ # 7 ]

Het chassienummer: VF7FCKFVC28661650
bouwjaar eerste toelating: 29-06-2006
Motor inhoud: 1.4i
Motorcode: KFV
Motorvermogen: 54KW

Ik dit de juiste informatie?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 december 2020 06:31 PM
  [ # 8 ]

Ja, dat is prima informatie.
Dan zou je ons ook nog even de historie van je problemen kunnen geven denk ik, want ik vermoed dat voordat je C3 uitviel deze al wat storingen gaf. Bijvoorbeeld slecht lopen voor 5 minuten ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 10 december 2020 07:11 PM
  [ # 9 ]

Nou de auto liep eerst dus erg beroerd en was de lambdasonde niet goed. Ik heb dus alle stekkers uit de bsi getrokken ennweer terug gedaan en daarna met de storingen wissen lijkt het wel of de lexia geen injectie vind. En nu brand het motorstoringslampje en als ik de auto start komt er in het display emissiestoring voorbij.
Ik vermoed door de stekker los en vast gedaan te hebben dat ik hem opnieuw moet programeren zodat de ecu hem weer herkent.

Vandaar die vraag uit mijn vorige post.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 december 2020 07:16 PM
  [ # 10 ]

Nee, je moet vrijwel niets herprogrammeren, als dat moet doet je ecu dat zelf.
Wat ik bedoelde: Wat is er gebeurt voordat de motor stilviel, zie je eerste post. Je zegt dat je motor er een aantal minuten voer deed om goed te lopen: Was je motor-lampje dan aan, bleef dat aan, andere symptomen?
Als je nu “emissiestoring” krijgt dan ziet je ECU dat je verbranding niet goed is: Simplistisch gezegd gaat dat door de ionisatiestroom te meten tijdens de uitlaatslag. Maar dat zegt alleen dat de verbranding slecht was, niet waarom: Kan zijn slecht mengsel ( injector die niet OK is)  verkeerde lambda waarde waardoor de computer het verkeerde mengsel maakt, versleten bougies ( wanneer voor het laatst vervangen, gaan niet eeuwig mee ) of problem meet de bobine .

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 10 december 2020 07:37 PM
  [ # 11 ]

De auto rijd nu opzich goed dus ik zal van het weekend de auto uitlezen en fotos maken en even hier delen.

Op dit moment gaat mijn motorkap niet meer open…
De kabel staat in de uittrek positie en de kap zit vergrendeld dus dat word nog een uitdaging.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 december 2020 07:50 PM
  [ # 12 ]

Er is altijd een omweg om het motorkapslot te openen. Van de C3 ken ik die niet. Meestal is het door de grille.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 december 2020 07:25 AM
  [ # 13 ]
pieter_citroen schreef:

Op dit moment gaat mijn motorkap niet meer open…

Waarom maak je voor dit probleem een apart draadje aan terwijl je hier ook het probleem meldt? Het lijkt mij makkelijker om alles in één draadje te houden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 11 december 2020 11:57 AM
  [ # 14 ]

Dit is nieg mijn alledaagse bezigheid…

Hoe kan ik die andere weg krijgen als dat beter is?

Ik dacht dat het juust fijn is dat je per probleem reacties ontvangt maar daar is jou mening anders over. Maargoed de kap gaat dus nog steeds niet open!

Profiel  
 
pieter_citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 02-02-2020

Gepost: 12 december 2020 09:55 AM
  [ # 15 ]

vandaag de auto weer aan de laptop gehad en nu zijn mijn storingen allemaal eruit.

auto rijd weer goed dus dat is helemaal verholpen!

nu zit ik met mijn motorkap die dus nog niet open wil. ik kan er via de gril niet bij om iets te ontgrendelen. heeft iemand hier ervaringen mee?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook