Xsara Picasso 2.0 op LPG die hoest bij stationair draaien
Jacob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-12-2020

Gepost: 18 december 2020 08:10 PM

Hallo,

Ik heb het probleem dat mijn Xsara Picasso 2.0 op LPG uit 2004 bij stationair toerental op een gegeven moment onregelmatig gaat draaien, dit gaat van 300 tot 800 toeren en af en toe slaat die dan af.
Wanneer er een beetje gas wordt gehouden dan loopt die goed. (ook al bij 1000 toeren)

Auto heeft hiervoor ongeveer 3 maanden stil gestaan.
Heeft foutcode ‘storing motorregeling’ gegeven op het display.
Bij uitlezen met Lexia kwam foutcode P0170 naar voren.
Foutcode is gewist en nog niet weer terug gekomen.
Beide lambdasondes zijn waardes van meet baar met Lexia.
CO uitstoot is goed.
Probleem doet zich zowel op benzine als LPG voor.

Bij het uitlezen met Lexia tijdens het stationair draaien is te zien dat de ontsteking en de lucht toevoer zijn best doet om het bij te regelen. Deze waardes schommelen dat ook behoorlijk heen en weer.
Wanneer er gewoon gas wordt gegeven zijn alle waardes weer netjes op 1 lijn en loopt de motor ook goed.

Graag hoor ik jullie mening en ervaring van wat hier aan de hand kan zijn.

Groetjes Jacob

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 december 2020 02:07 PM
  [ # 1 ]

Wat je kan proberen: de stekkers van de ECU afhalen en kijken of daar corrosie zit. Dat gebeurt af en toe doordat vocht dmv capillaire werking in de kabelboom omhoogkruipt.
Ook alle slangen nagaan op lekkages, vooral de vacuumslangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jacob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-12-2020

Gepost: 21 januari 2021 12:28 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Het heeft even geduurd maar ik ben in de tussentijd weer wat verder met de Picasso.

@jantje1948 Bedankt voor je reactie. Ik heb alle slangetjes gecontroleerd en niks ernstigs gevonden, ook div. stekkerverbindingen gecontroleerd, maar helaas hier ook niks bijzonders.

Inmiddels zijn de bougies vervangen (maakte weinig verschil) en heb ik het gasklephuis schoongemaakt.

Na het schoonmaken van het gasklephuis was er duidelijk een verbetering, stationair blijft die meestal netjes draaien.
Maar soms komt het euvel weer terug en loopt de motor weer onregelmatig met afslaan tot gevolg.

Tevens krijg ik dan de melding P0341 wat op de nokkenassensor duid. (als ik deze wis komt die niet direct weer terug)

Probleem doet zich voor op zowel LPG als benzine.

Graag jullie mening hierover.


Hieronder nog een aantal links naar video’s van het uitlezen. (gemaakt voor het reinigen van het gasklaphuis)

https://youtu.be/grYKl3HxAWo

https://youtu.be/zpR9ES8dc2w

https://youtu.be/f3t4TVQ0iqk

 

Profiel  
 
bumpy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 13-09-2011

Gepost: 20 augustus 2021 09:09 PM
  [ # 3 ]

Jacob,

Jou auto heeft last van z.g. “backfire”. Dat is het “plofferige” lopen van de motor bij stationair draaien. Ik heb met mijn auto heel veel geëxperimenteerd om het opgelost te krijgen.
Bij mijn auto uiteindelijk opgelost door de originele bougies, Bosch FR8ME te monteren, met een gap van 0,75mm tussen de contacten en een nieuwe bobine rail. Sindsdien rijdt hij fantastisch en loopt zeer rustig, nauwelijks hoorbaar, stationair.

Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook