3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Horten, stoten, startprobleem Citroën CX 22TRS ‘87
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 december 2020 09:42 AM
  [ # 31 ]

Staat de ontsteking nog wel op tijd ? brandstoffilter verstopt ? carburateur in orde ? luchtfilter schoon ? Wat al voorgesteld was : laat een ander eens remmenschijfreiniger in de carb spuiten spuiten terwijl jij start. Pakt hij nu wel goed op ? dan is het een brandstof probleem. en ja, loopt hij maar op drie poten dan houd hij ook in -> alle bougiekabels ff testen met een nieuwe of schone bougie.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
DonRico
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 04 januari 2021 02:00 PM
  [ # 32 ]

Bedankt voor al jullie reacties tot dusver, dit helpt mij zeer Smile. Hetgeen bleek makkelijker opgelost dan gedacht! De accu opgeladen en er gingen weer lampjes branden op het dashboard. Even starten en gaan… of nee toch niet. De feestdagen gingen voorbij en had eindelijk de tijd gevonden om weer naar haar te kijken. Na heel veel gefrummel in de buurt van de accu en wat carburateurreiniger in de luchtinlaat lukte het! De CX start met koud weer binnen een paar seconden en komt mooi omhoog.

Helaas nog wel last van veel horten en stoten tijdens het rijden. Ook valt de CX uit bij choke volledig open. Verder nog een sterke brandstoflucht in de auto. Iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen (afstellen?)?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 januari 2021 03:28 PM
  [ # 33 ]

Zijn je benzineslangen nog wel heel? Anders komt er veel te weinig benzine bij de carburateur terecht en heb je bovendien het risico op brand Exclamation

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 januari 2021 03:29 PM
  [ # 34 ]
DonRico schreef:

Helaas nog wel last van veel horten en stoten tijdens het rijden. Ook valt de CX uit bij choke volledig open. Verder nog een sterke brandstoflucht in de auto. Iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen (afstellen?)?


- benzinelucht: controleer je brandstofslangen, de vulhals van de tank en de aansluiting van de aanzuigunit op de tank. Je hebt een serie 2, volgens mij heeft die dus in de kofferbakbodem een klepje om bij de aanzuigunit aansluiting te komen. Rubber kan uitgedroogd zijn, of de aanzuigunit is gescheurd.
- Choke en vol open: de mijne loopt ook voor geen meter met choke open. Starten op choke open, direct daarna half dicht, en na paar minuten rijden duw ik m’n choke dicht.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 januari 2021 03:34 PM
  [ # 35 ]

En vooral: de hele carburateur eens goed (laten?) schoonmaken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 04 januari 2021 05:04 PM
  [ # 36 ]

Plaats ook meteen een vers benzinefilter. Ondanks dat 22 TRS een kunststof benzine tank heeft dacht ik, kan het geen kwaad een benzine filter te plaatsen tegen troep.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 05 januari 2021 07:30 PM
  [ # 37 ]

Mijn 22 TRS verzoop bij startpogingen met choke vol open. Deed ik altijd maar half open, perfect starten en dan snel nog iets verder terug duwen, tot ‘ie koud stationair zo 1200-1400 rpm liep. Vol choke is echt voor pooltemperaturen denk ik.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 06 januari 2021 07:41 AM
  [ # 38 ]

Juist bij lage temperaturen moet je oppassen met teveel choke, de benzine slaat nog enthousiaster neer bij deze temperaturen, dus meer choke laat de motor binnen de kortste keren verzuipen.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 06 januari 2021 09:11 AM
  [ # 39 ]
waterman schreef:

En vooral: de hele carburateur eens goed (laten?) schoonmaken.

Yep. Heb mijn toenmalige 22 TRS één keer een winter laten slapen, keurig met volle tank V-Power erin. Helaas daarna toch na paar km in ene uiterst brak lopen. Hele carb zat vol vergomde benzine. Volgens Shell kon dat uiteraard echt niet aan de 3 maanden oude V-Power liggen, ik denk dat ik zelf de gom expres in de tank gemikt had cool mad
Na reinigen van de carb reed de auto weer als een zonnetje, zo’n 22 TRS is gewoon een hele fijne combinatie (ruim 100kg lichter dan de 2500-versies en dat merk je echt!).

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
DonRico
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 06 januari 2021 09:14 AM
  [ # 40 ]

Zijn je benzineslangen nog wel heel? Anders komt er veel te weinig benzine bij de carburateur terecht en heb je bovendien het risico op brand Exclamation

Hoe kan ik zien of ze nog “heel” zijn. Heb geen lekken gezien op het eerste oog.

- benzinelucht: controleer je brandstofslangen, de vulhals van de tank en de aansluiting van de aanzuigunit op de tank. Je hebt een serie 2, volgens mij heeft die dus in de kofferbakbodem een klepje om bij de aanzuigunit aansluiting te komen. Rubber kan uitgedroogd zijn, of de aanzuigunit is gescheurd.
- Choke en vol open: de mijne loopt ook voor geen meter met choke open. Starten op choke open, direct daarna half dicht, en na paar minuten rijden duw ik m’n choke dicht.

- Zal ik controleren. Is het preventief vervangen van dat rubbertje aan te raden?
- Haha dat verklaart een hoop! Zal ik vanaf nu toepassen bij het starten Smile

En vooral: de hele carburateur eens goed (laten?) schoonmaken.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is hier een artikel/uitleg ergens van te vinden voor de weber carb van mijn 22 TRS?

Is dit ook hoe ik dat horten en stoten kan verhelpen? Of is het een kwestie van afstellen of iets dergelijks?

Plaats ook meteen een vers benzinefilter. Ondanks dat 22 TRS een kunststof benzine tank heeft dacht ik, kan het geen kwaad een benzine filter te plaatsen tegen troep.

Het huidige benzinefilter vlakbij de carb leek redelijk nieuw. Misschien een setje van 10 inkopen? Geen idee hoelang die brandstoffilters het volhouden namelijk.

Mijn 22 TRS verzoop bij startpogingen met choke vol open. Deed ik altijd maar half open, perfect starten en dan snel nog iets verder terug duwen, tot ‘ie koud stationair zo 1200-1400 rpm liep. Vol choke is echt voor pooltemperaturen denk ik.

Check

Dat gefrummel met de kabels heb ik overigens een paar keer moeten doen voor de startmotor aansloeg. Alleen weet ik nu niet welke kabel van de startmotor is haha. Welke kleur heeft deze en waar komt die samen? Bedankt jongens!

Video met lopende motor: https://drive.google.com/file/d/1u_7rJDGMPKqDZvMnMqxkEM_l7qObi_M-/view?usp=sharing

Profiel  
 
DonRico
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 22 mei 2021 09:03 AM
  [ # 41 ]

Ook maar eens tijd om een update te plaatsen over mijn CX 22TRS!

Een aantal maanden en een aardige smak met geld verder en er zit weer een nieuwe APK op.

Helaas rijd ze daarmee nog niet goed. Slecht zelfs…

Ik heb het heft in eigen handen genomen om de carburateur te demonteren zonder enige voorkennis hierover. Eenmaal de carb gedemonteerd was het tijd voor een grondige reiniging. En met grondig bedoel ik dan ook echt grondig…

Een ultrasoonbad (wel 2 keer zelfs) hebben er voor gezorgd dat 30 jaar Franse wegen uit de carburateur werden “getrild”.

Het resultaat spreekt voor zichzelf en samen met nieuwe pakkingen van Di Michele (DE) kreeg ik het gevoel dat er eindelijk verandering ging komen, maar tevergeefs. Na alles (ik geloof goed) terug te hebben gemonteerd loopt ze stationair +/- 1500 toeren. Veels te veel…


Ook maar even het gehele luchtfilterhuis gedemonteerd en schoongemaakt (en de clips gespoten met chromelak).

Bij het terugdraaien van het stationair blijft het voor de motor niet mogelijk om fatsoenlijk stationair te draaien zonder daarna direct uit te vallen. Bij het stilstaan grijp ik snel naar de choke, omdat ik anders weer bang ben dat ze weer uitvalt..

Nu is de vraag… hoe stel ik dit goed af samen met de choke en andere mengsels of is hier iets compleet anders aan de hand? Daarnaast speelt de koppeling ook nog een rol in dit verhaal. Na 150.000km is deze ook toe aan vervanging, maar durf ik dit zonder brug en garage niet zelf aan. Ik hoor graag van jullie! Smile

 

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 mei 2021 10:13 AM
  [ # 42 ]

Is de stationairsproeier (geval met rode draad eraan) wel goed? Moet een tik geven als je er 12 volt op zet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 mei 2021 08:10 PM
  [ # 43 ]

Is het probleem alleen bij stationair, en loopt de motor boven de 1500 toeren wel gewoon prima? Hoe is dat ding de apk doogekomen? Want daar wordt toch bij stationairloop je CO gemeten?

Ik zou gewoon het standaard riedeltje nog eens controleren:
- contactpunten (of had je nou al electrische ontsteking?)
- op tijd zetten
- bougies goed?
- bougiekabels
- carbu effe controleren op valse lucht
- stationair sproeier schoonmaken / vervangen.
- solenoid controleren
- vlotterhoogte controleren
- C0 afstellen

Gezien het feit dat je de carbu helemaal uit elkaar hebt gehaald en gereinigd hebt, verwacht ik niet dat vuil het probleem is. Ik eigenlijk meteen even controleren op valse lucht.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 mei 2021 08:17 PM
  [ # 44 ]
DonRico schreef:

Daarnaast speelt de koppeling ook nog een rol in dit verhaal. Na 150.000km is deze ook toe aan vervanging, maar durf ik dit zonder brug en garage niet zelf aan. Ik hoor graag van jullie! Smile

Vind ik eigenlijk wel heel erg snel. Heb je de koppeling al geprobeerd af te stellen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
DonRico
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-12-2020

Gepost: 08 juni 2021 06:39 PM
  [ # 45 ]
2d schreef:

Is de stationairsproeier (geval met rode draad eraan) wel goed? Moet een tik geven als je er 12 volt op zet.

Ja, de stationairsproeier geeft een tik met contact aan. Ik kom er maar niet achter wat het nou kan zijn :/

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook