1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hardnekkige emissiestoring
Beucken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-12-2020

- ID/DS 21 Pallas
Gepost: 21 december 2020 08:29 PM

Beste forumleden,

Vandaag heb ik voor de derde keer binnen drie weken mijn C6 opgehaald bij mijn Citroen dealer. Drie weken geleden kreeg ik onderweg de melding emissiestoring met bijbehorende piep en een brandend motorlampje. Aangezien ik in de buurt van mijn garage was heb ik hem aldaar binnengebracht waar receptionist Paul er direct werk van heeft laten maken. Een half uur later ontving ik van Paul het antwoord. Foutcode uitgelezen, geen bijzonderheden te ontdekken. Ook gaf hij aan dat de cruise control niet werkte en dat dit lag aan de remlichtschakelaar.
Nu wist ik wel dat de cruis control van mijn auto wel eens kuren heeft, de ene keer functioneerde het wel, de andere keer weer niet. Ik besloot dus om de remlichtschakelaar te laten vervangen zodra deze binnen was.

Tijdens een langere rit op de zondag daarop van circa 530km, ontving ik op de terugweg de melding emissiestoring, uiteraard met het vriendelijke piepsignaal. Aangezien dit de tweede keer binnen een week was, moest er dus echt iets aan de hand zijn. Aangezien de motor normaal bleef functioneren ben ik rustig aan doorgereden. Op maandagmorgen de auto naar de Citroën dealer gebracht waarop Paul er opnieuw werk van zou maken. Kort later een telefoontje, luchtmassameter moet vervangen worden.

Vandaag tijdens een rit jawel hoor Piep, emissiestoring.
De kosten van de (achterste) luchtmassameter a 300 en Euro misschien voor niets geweest?
Na het vervangen van de remlichtschakelaar werkte de cruise control zoals altijd, de ene keer wel en de andere keer niet.

Ik heb in het forum een aantal keren iets over emissiestoring gelezen, iemand heeft het dan over het vervangen van het dieselfilter, iemand anders over een gecorrodeerde stekkerverbinding in de linker wielkast.
Het dieselfilter is op 23 oktober vervangen tijdens de grote beurt.

Ik wil graag voorkomen dat het probleem aan mijn auto een blijven probleem gaat worden.
Ik weet niet welke foutcodes er tijdens het uitlezen naar voren zijn gekomen, weet ook niet of ik deze kan oproepen via het display in de auto.
Heeft iemand van de forumleden wellicht meer ervaring op dit gebied die dit met mij zou willen delen.

Alvast dank voor de eventuele hulp.

Vriendelijke groet,
Jo

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 december 2020 12:34 AM
  [ # 1 ]

Als je aangeeft waar je woont is er misschien een forumlid in de buurt met diagbox/lexia op de laptop.
Daar is meer mee te vinden dan “emissiestoring”.
De dealer heeft dat programma ook, maar de meldingen interpreteren is ook een kunst.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Beucken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-12-2020

- ID/DS 21 Pallas
Gepost: 22 december 2020 08:08 AM
  [ # 2 ]

Beste forumlid,

Dank voor de reactie.
Ik ben als Nederlander woonachtig in Maasmechelen, net over de grens van Nederland maar ben graag bereidt om naar een forumlid toe te rijden die in het bezit is van een diagbox/lexia. Indien er kosten verbonden zijn aan het uitlezen wil ik deze uiteraard betalen, bij de dealer heb ik dat immers ook altijd gedaan.
alvast bedankt voor jullie hulp.

Vriendelijke groet,
Jo

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 december 2020 08:10 AM
  [ # 3 ]

Ik zou in jouw geval direct naar DE C6-specialist van geheel West-Europa gaan, namelijk Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep.

Is bij jouw C6 de EGR al afgedopt?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Beucken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-12-2020

- ID/DS 21 Pallas
Gepost: 22 december 2020 08:58 PM
  [ # 4 ]

Wanneer de garage van Johan bij mij in de buurt zou liggen, dan had ik zeker van de gelegenheid gebruik gemaakt, helaas is dit niet het geval.
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met de EGR al afgedopt, kun je dat toelichten?

Vriendelijke groet,
Jo

 

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 december 2020 10:03 PM
  [ # 5 ]

Jo, er komen zelfs vanuit Spanje en Italië C6-bezitters naar Johan vanwege zijn deskundigheid.

Dan is het vanuit Maasmechelen slechts een kippenstukkie.

Wat de EGR afdoppen betreft, een paar pagina’s leesvoer.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226357/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Beucken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-12-2020

- ID/DS 21 Pallas
Gepost: 22 december 2020 11:48 PM
  [ # 6 ]

Hoi René,

Dank je voor de wijze les, weer iets geleerd. Ik weet echter niet of dit iets voor mij zou zijn, probeer mijn auto zo goed mogelijk te laten onderhouden door de dealer. Gaat er iets stuk dan wordt het vervangen.

Mijn C6 heeft er nu 215.000 km opzitten en natuurlijk heb ook ik zaken meegemaakt die in dit forum vermeld worden, zoals een gescheurd thermostaathuis ergens in de nacht bij Lyon of de motor die te warm wordt door koelvloeistof verlies. Iedere auto heeft zijn eigen problematiek zullen we maar zeggen, het is voor mij nooit een reden geweest om naar een ander merk over te stappen. Wel ben ik een aantal keren overgestapt van Citroendealer, gewoon omdat ik er geen vertrouwen meer in had. Dacht dat ik nu een goede had gevonden in Maastricht, helaas bekruipt mij weer dat onbehagelijke gevoel op dit moment dat het toch niet goed zit.
Ik weet niet wat exact de oorzaak is maar ik mis een beetje het analytisch denken bij de technisch specialist van mijn dealer. Er wordt naar mijn mening te veel geëxperimenteerd met het vervangen van onderdelen als mogelijke boosdoener, de diagnose klopt gewoon niet. Na het vervangen van soms dure onderdelen blijkt het probleem niet verholpen te zijn maar je hebt wel de rekening voldaan, dat is een beetje zuur.

Ik begrijp ook best dat de materie niet altijd even eenvoudig is voor een technici maar ben wel van mening dat je je grens van je kunnen moet blijven bewaken. Ik heb de dealer voorgesteld om er een diagnose specialist bij te halen, uiteraard geheel op mijn kosten, maar daar willen ze niet aan, jammer.
Daarom ben ik nu op zoek gegaan bij dit forum om informatie te krijgen zodat dit probleem opgelost kan worden.

Vriendelijke groet,
Jo

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 december 2020 07:33 AM
  [ # 7 ]

Jouw verhaal zo lezend zou ik afscheid nemen van de partij waar je nu nog zaken mee doet.

Neem gewoon de moeite om richting Nieuw-Vennep te gaan, ze komen van heinde en ver daar naar toe.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 23 december 2020 02:23 PM
  [ # 8 ]

Toen mijn pa net zijn nieuwe (tweedehands) c6 2.7 diesel had, mocht ik er ook eens in rijden. Flinke peut gas en emissiestoring schoot aan. Precies zelfde verhaal. Met de C6 (uit Frankrijk overigens) naar oldenhage en daar heeft (toen nog Bryan) de egr klep afgesloten. Het plaatje waar hij dat mee deed had trouwens GJO erin gestanst.

Met andere woorden, lijkt een bekende en makkelijk op te lossen kwaal zijn.

Ik heb trouwens een C3 gehad die ook om de haverklap emissie storing gaf, maar dan in combinatie met slecht werkende catalysator. Dat had weer als effect dat de cruise control zichzelf uit voorzorg uitschakelde. Heeft hier niets mee te maken, maar wilde ik even kwijt Smile

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
fred8
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013

- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Gepost: 24 december 2020 10:20 AM
  [ # 9 ]

Ik heb ook een emissie regeling storing gehad afgelopen zomer. Heel vervelend omdat de auto ook inhoudt als beveiliging. Ik ben hiervoor ook naar Johan Oldenhage gegaan in Nieuw-Vennep. Daar is het verholpen, ik weet alleen even niet uit m’n hoofd waar het nou aan lag.
Maar wat hiervoor ook al gezegd wordt, het is de rit zeker waard. Ook omdat er bij Oldenhage een hoop onderdelen op voorraad zijn.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 24 december 2020 10:53 AM
  [ # 10 ]
Beucken schreef:

Dacht dat ik nu een goede had gevonden in Maastricht, helaas bekruipt mij weer dat onbehagelijke gevoel op dit moment dat het toch niet goed zit.
Ik weet niet wat exact de oorzaak is maar ik mis een beetje het analytisch denken bij de technisch specialist van mijn dealer. Er wordt naar mijn mening te veel geëxperimenteerd met het vervangen van onderdelen als mogelijke boosdoener, de diagnose klopt gewoon niet. Na het vervangen van soms dure onderdelen blijkt het probleem niet verholpen te zijn maar je hebt wel de rekening voldaan, dat is een beetje zuur.

Dat ligt niet zo zeer aan de dealer waar je heen gaat, maar aan je auto. Er zijn gewoon niet heel veel C6’en verkocht, veel dealers hebben dan ook nog nooit zo’n auto onder handen gehad of ze zien er 1 of 2 per jaar, niet voldoende om degelijke ervaring op te doen met het model.

Ga er mee naar Johan, die heeft zich gespecialiseerd op de C6.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 11 februari 2021 08:06 PM
  [ # 11 ]
Beucken schreef:

Wanneer de garage van Johan bij mij in de buurt zou liggen, dan had ik zeker van de gelegenheid gebruik gemaakt, helaas is dit niet het geval.

Van jou naar Oldenhage is 225 km. Die rit heb je er in één keer uit.
Bij Oldenhage elimineren ze je emissieprobleem definitief voor verrassend weinig geld.
Je zit met jouw kilometrage tegen de “midlife beurt” aan.
Ik weet niet of je automaat al gespoeld is, als het aan je dealer ligt waarschijnlijk niet. Zou ik meteen afspreken.

Terwijl je daar op wacht kan je met Johan om de tafel om een “midlife beurt” plan te maken.
Je moet dan al gauw denken aan € 2000+.

Verder zou ik dit maar eens helemaal doorlezen: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226357/

En deze kan ook erg helpen https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1998218/

En dan hebben we het nog niet gehad over de goed roestende koelwaterleiding boven het linkervoorwiel.

Allemaal zaken, die bij Oldenhage tot het dagelijkse menu horen. Hij kan je tot op de euro een offerte geven, en dan ben je voorlopig weer van de nodige problemen af.

Wil je dat allemaal niet, dan adviseer ik je het ding in te ruilen voor een Lexus.

 

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 februari 2021 12:52 PM
  [ # 12 ]

Best benieuwd of er intussen iets gebeurd is!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 februari 2021 08:16 PM
  [ # 13 ]

Wat denk je zelf, Jan?

Er is van meerdere zijden hetzelfde geadviseerd, maar ik heb niet de indruk dat Jo daar al een gevolg aan gegeven heeft.

Van Maasmechelen naar Nieuw-Vennep is blijkbaar een voor een C6 niet te overbruggen afstand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 maart 2021 09:34 AM
  [ # 14 ]

Ik was eigenlijk nieuwsgierig of het intussen een Lexus is geworden. Rolling Eyes

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 maart 2021 11:53 AM
  [ # 15 ]

Ik zag dat Jo al bijna 2 maanden niet meer hier gekeken heeft, zijn laatste bezoek aan dit forum was op 03-01-2021.

Waarschijnlijk heeft hij al een Lexus gescoord en de C6 ingeruild, hopelijk heeft die nu een eigenaar die wel de benodigde aandacht er aan besteedt/laat besteden. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook