3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Ervaringen 1.6 VTI
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 september 2023 09:08 AM
  [ # 31 ]

Olie koperkleurig: Recent vervangen door de eigenaar.
Melkachtig: De Total die vaak gebruikt wordt is enigszins transparant als hij nieuw is. Melkachtig kan inderdaad duiden op koelvloeistof, maar gewoon troebel is het eerste teken van veroudering. Je moet al iets “wits” in de olie zien om te concluderen dat er KVS in zit, op de foto zie ik dit niet.
Heeft de eigenaar vermeld dat er recent nog onderhoud gedaan is ( wordt vaak als verkoopargument gebruikt, “recent onderhoud, alles in orde”). Zo niet dat kan het zijn dat er iets te verbergen valt. Een VTI is geen TU, koppakking problemen zijn niet algemeen, lekkende waterpomp of thermostaathuis komt wel voor.

De allereerste VTI’s hadden wel ooit (heel zeldzaam) last van een loslatende afdichtplug in de motor waardoor je al de olie en de koelvloeistof in no time mengde met catastrofale motorschade als gevolg, maar dat was meestal al voor 50.000 km. Als je dat ziet ben je te laat en zoals gezegd, dat zou al lang gebeurt moeten zijn dus lijkt me hier zeker niet aan de hand.

Wat heeft het aangrijpen van de koppeling met optrekken te maken ? Voelden de 2 motoren hetzelfde aan ? Een VTI moet soepel optrekken van laag in de toeren tot hoog in de toeren en je moet merken dat er bij meer toeren meer vermogen vrijkomt.
De koppling is “hydraulisch”, kan best zijn dat die bij een auto wat “dieper” staat dan bij de ander” Kun je bijregelen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Phil12
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-2023

Gepost: 12 september 2023 06:39 PM
  [ # 32 ]

Thx voor laatste reageerder. Ach, verschillen zullen er altijd zijn tussen hoe auto’s aanvoelen.

Overigens, een opmerking terzijde. Het valt me op dat 95% van de dealers gewoon hun auto’s adverteren met de kentekenplaat duidelijk zichtbaar. Eén dealer zegt dat uitdrukkelijk niet te doen omdat er mee gefraudeerd kan worden. Ik heb laten weten dat ik niet ruim 120 km ga rijden om bij hem pas de antecdenten van de auto (of misschien ook wel niet…!!!) te kunnen inzien.

Hoe denken jullie erover?
Sommigen beweren dat het juist hun bedoeling is dat mensen niet vooraf dingen gaan nazoeken via kentekencheck.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook