2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
uitwisselen versnellingsbak
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 januari 2021 10:51 PM
  [ # 16 ]

De bak zal fysiek uitwisselbaar zijn. De bak verhoudingen zijn echter compleet anders, dus afhankelijk van je doelen, kan het resultaat wel of niet naar wens zijn. Als het je louter gaat om soepel schakelen, dan is het mogelijk. Echter, de bakverhoudingen zijn anders, dus dit gaat invloed hebben in hoe je je auto ervaart en hoe het rijdt.

Soort van samenvatting die ik nu uit m’n hoofd lepel:
- Er zijn kneiterveel verschillende uitvoeren van bakken. Afhankelijk van gewone of TRX banden, berline vs break, landspecifiek, etc.
- Tandwielen primaire as 1 t/m 4 zitten, vast, dus de tandwielen op je secundaire as liggen daarmee ook vast.
- 5e versnelling is in beperkte mate wel uitwisselbaar met andere modellen.
- secundaire as en eind reductie (differentieel) zijn verwisselbaar.
- Daarmee is dus tot op zekere hoogte een bak samen te stellen en kan de inhoud van een andere bak nuttig zijn of niet.

Verder:
- de afstelling van je bak ligt niet aan de stangen, maar ook aan de aanslaggen die in de bak zit.
- het is technisch mogelijk om alleen het binnenwerk te wisselen van de bak terwijl deze aan de motor vast zit, ín de auto. Zie WPH. Ik vond het al een leuke klus om het op de werkbank te doen: die tandwielen, dat lukt je wel, maar de achteruit met de hevel en de boutjes had ik al het gevoel een hand te kort te hebben, er zijn nog een paar momenten waar je op moet letten.
- Volgens mij zijn de synchromesh ringen per versnelling gewoon hetzelfde. Er is echter wel een uitzondering: de synchromesh hoek werd ergens in ‘79 uit m’n hoofd anders. zie technische bulletins. Als je een auto uit midden jaren ‘80 hebt en je donorbak ook uit die tijd, is de kans vrij groot dat dat goed gaat. Vergelijk en je zal het zien.

Echter:
- ik vermoed niet perse dat je synchro’s zijn versleten. Stroef schakelen is wat anders dan schakelen met gekraak. Welke versnellingen heb je het meest? Synchro 2 slijt het hardst dacht ik.
- Begin eens met verse olie. Castrol Syntrax.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook