Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Adri79 schreef:Vanmiddag heb ik de bovenste bevestigingspunten gevonden voor de driepuntgordels op de achterbank, door even het achterlicht los te halen. De onderste punten had ik ook al gevonden. Als ik het goed begrepen heb, is het op geen enkele manier mogelijk om op die plek een rolgordel te monteren. Klopt dat? Of zijn er creatieve oplossingen om het oprolmechanisme wel bovenop de kofferruimte te monteren?
Vanaf de allereerste GS’en zijn er bevestigingspunten voor driepuntsgordels achterin. Er is alleen geen rolgordel voorzien, daar is alleen bij de GSA een ruimte voor. Je zou een rolautomaat aan het bovenste bevestigingspunt moeten vastmaken. Die blijft dan in het zicht zitten, maar er is verder geen ruimte voor.
Wat betreft de olie, op zich voldoet 15W40 ook prima voor een 1015. Ik gebruik het in al mijn auto’s t/m de oude 1015’s. Nooit problemen ondervonden. Alleen bij de oude 1015 (met alu spruitstukken) oppassen voor te laag stationair, maar dat heeft te maken met de dubbele klepveren, en dat speelt bij de latere geen rol meer.
Even een update.
De gordels zitten er in. Gemakshalve heb ik voor de vaste gordels gekozen. Ook de hoofdsteunen die toevallig op marktplaats stonden zitten op hun plek.
Diverse uitlaatklemmen heb ik aangedraaid, waardoor het geluid en de lucht in het interieur een stuk verbeterd is. Afgelopen weekend mooi de kids mee kunnen nemen op de achterbank om een stukje te rijden.
Gisteren heb ik even de tijd genomen om het interieur wat schoon te maken en te poetsen. Heerlijk om de boel weer lekker fris te maken. De asbakken, waar de franse peuken nog in zaten, zijn weer schoon en het dashboard is weer mooi zwart.
Toen ik daar mee bezig was viel mijn oog op een zwarte vettige druppel op de rechter voorvelg. Als snel was duidelijk waar dit vandaan kwam:
Binnenkort dus weer aan de slag. Hoewel het natuurlijk een hobby-auto is, is dit niet het klusje waar ik het meest zin in heb. Gelukkig kan ik meteen een fuseekogel vervangen, die had aan die kant ook wat speling.
De geadviseerde lectuur ook al binnen, die komt nu mooi van pas.
De onderdelen zijn besteld en komen eind volgende week binnen.
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Lekker vette bende!!! Maar is binnen een uur weer opgelost. Kijk even op de Duitse site http://www.gs-gsa-ig.de. Hier staat een hele duidelijke werkwijze met foto’s. Zoek op de site in de linker kolom naar antriebswellen manchette. (Naar beneden scrollen). Vergeet vooral de klemtang niet om de as te borgen. Zelf zet ik de as nog extra vast aan de stabilisatorstang met stevige ty rips.
Bedankt voor de tip, en de moed gevende woorden
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Om de centrale asmoer los te krijgen kun je het beste het wiel op de grond laten staan. Met handrem stevig aangetrokken.
Deze moer kan onbedaarlijk vast zitten.
Passende dop op de moer (35???) met een kort verlengstuk en een wringijzer. Verlengstuk ondersteunen met een assteun of houtblokken o.i.d. Wringijzer verlengen met een stuk pijp. Slipt de handrem door, dan de starterkrans met een koudbeitel blokkeren, met de auto in een versnelling! Wil de asmoer niet los, rij dan naar een bereidwillige garage en laat de moer met een luchtsleutel los slaan. Voor de thuisreis de moer weer enigszins vastzetten, zodanig dat die thuis met een dopsleutel is los te draaien. Vastzetten kan met een normale dopsleutel met ratel.
Voor terugmonteren van de homokineet gebruik ik een ty rip en plaats die over het borgveertje heen. Eén kant van de sluiting van de ty rip maak ik dunner d.m.v. een vijl of schuurpapier. De dunne kant naar de wielkant over het veertje plaatsen. Dan schuif je de homokineet zo over de as en valt het borgveertje precies op z’n plaats. Succes met deze klus.
waterman schreef:Helemaal waar wat Dirk schreef: veel plezier van je mooie GS en als je 20w50 gaat gebruiken koop dan liefst een kwaliteitsolie met voldoende zinktoevoeging. Dat zorgt voor een lange levensduur van de nokkenassen. Dit bv:
Dat is best goedkoop!
Zou het net zo goed zijn als Valvoline VR1 racing? Die kost het dubbele ongeveer.
Voor die paar euri’s zou ik wel een kwaliteits olie kiezen…
Nog even als extra vraag: Zou je voor een latere GSA ook 20W50 adviseren?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Voor GSA wordt 15W40 voorgeschreven.
Maar daar zit geen ZDDP in…
Totaal aantal Berichten: 1334
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
https://www.usengineparts.nl/a-46761063/inloop-toevoeging-en-montagepasta/zddp-inloop-olietoevoeging-354-ml/#description
Zo zit er weer wel ZDDP in. Maar aan de andere kant adviseerde Citroen altijd met klem om geen toevoegingen in de olie en benzine te doen. De garantie vervalt dan
Mijn herinnering is dat de 1015 blokjes en een aantal 1300 (ECO?) blokjes gevoeliger waren voor nokkenas slijtage dan andere motortypes. Total of Castrol olie (die rode) had destijds een gunstige uitwerking. Maar die olie is natuurlijk nu heel anders dan 40-50 jaar geleden, onder andere door de komst van de Kat. Net als met de benzine, schraler dan nu was die nooit tevoren.ik gebruik Total mineraal 15W40 in mijn GSA 1130. Ik doe er niets bij. Behalve in de versnellingsbak (ook Total), die krijgt een tube MOS2.
Waterman adviseert een klassiekerolie waar in ieder geval ZDDP in zit. Dat is ook een plausibele overweging.
Ik denk dat liefdevolle behandeling (vermijd korte ritjes, auto rustig warm rijden, jaarlijks olie verversen met geen kattepisolie) de nokkenasjes de beste diensten bewijst.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Schijnt dat bepaalde additieven de werking van dat ZDDP ook weer kunnen verminderen…
Als ik dit documentje mag geloven, maar het klinkt wel aannemelijk…
https://www.tinustuning.nl/img/Tinustuning ZDDP.pdf
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
dirkvdmei schreef:Om de centrale asmoer los te krijgen kun je het beste het wiel op de grond laten staan. Met handrem stevig aangetrokken.
Deze moer kan onbedaarlijk vast zitten.Passende dop op de moer (35???) met een kort verlengstuk en een wringijzer. Verlengstuk ondersteunen met een assteun of houtblokken o.i.d. Wringijzer verlengen met een stuk pijp. Slipt de handrem door, dan de starterkrans met een koudbeitel blokkeren, met de auto in een versnelling! Wil de asmoer niet los, rij dan naar een bereidwillige garage en laat de moer met een luchtsleutel los slaan. Voor de thuisreis de moer weer enigszins vastzetten, zodanig dat die thuis met een dopsleutel is los te draaien. Vastzetten kan met een normale dopsleutel met ratel.
De maat van de dop is 32. Blokkeren gaat het beste met een betonklinker voor het wiel en verlengen met een stevige pijp (steigerpijp). Ik zou dit soort krachten liever niet via de aandrijflijn laten lopen. Je moet overigens wel de complete aandrijfas eronder uit halen. Homokineet eraf tikken gaat niet lukken met de as eronder.
Bij vastzetten van de as aan de bak Loctite 243 (blauw) borgmiddel gebruiken.
Bij het vastzetten van de centrale moer wel het moment wat in de Olyslager staat aanhouden (350Nm). De moer dient er n.l. ook voor om het voorwiellager onder voorspanning te zetten om daarmee de krachten in bochten op te kunnen vangen. Als de moer los zou zitten valt in feite het voorwiellager uit elkaar.
Bij het terugplaatsen van de homokineet het borgveertje op zijn plek te krijgen pas ik tegenwoordig gewoon de methode toe zoals in de Olyslager beschreven is. De methode met de ty-rap heeft me al een aantal borgveertjes gekost. Je zet de aandrijfas verticaal op de tripoidekoppeling, drukt de homokineet op de spiebaan en dan met een klein schroevendraaiertje de borgveer rondom naar binnen drukken, terwijl je intussen op de homokineet blijft duwen. Je zult merken dat de homkineet iets naar beneden zakt nu. Vervolgens nog een beheerste tik op de kop van de homokineet om deze op zijn plek te schuiven en de borgveer in de groef te laten klikken.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Aarnout, De homokineet lostikken met de as eronder gaat prima. Je maakt het moeilijker dan het is. Je moet alleen de as goed vastzetten aan de stabilisatorstang. Ik doe dat met dikke ty rips en een klemtang. De truc met de ty rips om het borgveertje werkt ook perfect. Je moet alleen één kant van de sluiting wat dunner maken met schuurpapier of vijl. Dan de sluiting zo plaatsen dat deze op de opening van het borgveertje valt. Je schuift de homokineet dan zo op de as. Geen gepriegel met een schroevendraaiertje en geen getik op het uiteinde van de as. Wel demonteer ik, om meer werkruimte te krijgen, de gehele fusee, 4 M7 boutjes. Ook heeft niet iedereen de beschikking over Ligarex band en de bijbehorende tang. Daarvoor zijn universele ashoesklemmen uitgevonden. Ook dat werkt perfect. Het hele karwei is op deze manier binnen het uur gereed. Twee maanden terug hetzelfde klusje nog gedaan op m’n Cottage.
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
ALs het lukt om de homokineet eraf te tikken me de as er nog op is dat natuurlijk ook goed.
Kijk dan wel goed uit dat de as niet te ver uit de tipoide-koppeling op de bak komt, anders valt deze koppeling uit elkaar en ben je pas echt ver van huis… Niet alleen alsnog de as eronderuit, maar ook de tripoide weer in elkaar zetten, waarbij je mag hopen dat je alle naaldjes van de kogels weer terugvindt in het vet.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Kijk eens op http://www.gs-gsa-ig.de. Daar staat duidelijk, met foto’s, hoe te handelen.
Het klusje is geklaard. Donderdag waren de onderdelen binnen en vrijdagmiddag had ik wel even tijd om aan de slag te gaan. Met de handleiding van GS-GSA-IG.de er bij was het prima te doen. Ik heb de as op zijn plek laten zitten en geborgd met een tie wrap en een griptang. De tripoide liet zich er gemakkelijk aftikken.
Bij de verkoop was mij verteld dat er speling op de de fusee zou zitten. Ik heb geen speling op de fusees gevonden, maar bij de bovenste fuseekogel was het rubber stuk. Omdat ik ‘m toch meteen mee besteld had, heb ik die ook meteen vervangen.
Het hele klusje verliep eigenlijk redelijk soepel. Alleen… toen ik alles weer op zijn plek had zitten, bleek het wiel muurvast te zitten. Helaas was het toen eind van de middag, begon het buiten donker te worden en werd het tijd om te zorgen dat de kinderen wat te eten kregen. Ik was al bang dat ik mijn wiellager naar de gloria had gedraaid, maar toen ik vanmorgen de boel weer losgehaald had bleek dat gelukkig mee te vallen. De nieuwe fuseekogel bleek de boosdoener te zijn. Ik had wel gezien dat hij niet helemaal identiek was, maar hij leek verder goed te passen. Alleen stak het schroefdraad er aan de bovenkant iets verder uit, waardoor hij klem zat tegen de velg:
(Ter info, ik had ‘m bij Mister Auto besteld, type FRAP F411).
Nadat de bovenkant een stukje ingekort is, was ook dit probleem opgelost.
De speling bleek overigens niet in de fusee te zitten, maar in de draagarmrubbers. Nu dus tijd om me daar eens in te verdiepen…
Citroën GSpecial 1977
Saab 9-5 2006