Saxo geschikt als eerste auto ?
Rudmer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 29-12-2020

Gepost: 30 december 2020 05:17 PM

Ik ben mezelf aan het oriënteren voor een auto voor als ik mijn rijbewijs haal. Ik doe zelf een opleiding voor automonteur dus ik ben uiteraard een autoliefhebber en ik kan zelf ook een aantal dingen zelf maken.

Persoonlijk vind ik de Saxo één van de leukere uitziende hatchbacks. Klein maar toch sportief. Ik denk zelf dat ik voor een 1.6 ga als ik een Saxo koop, maar ik denk dat je met een 1.4 meer dan genoeg hebt sinds je toch maar 100 op de snelweg mag. al heb ik wat autokennis toch heb ik een paar vragen over de Saxo.
Mijn eerste vraag is: is de auto betrouwbaar genoeg dat ik niet opeens stilsta langs de weg als ik naar school moet ?
Als tweede vraag: wat zijn de meest voorkomende problemen bij een Saxo en waar moet je voor oppassen als je er één koopt?
En als laatste vraag: wat is het verschil tussen de 1.4 exclusive, 1.4 538 sport, 1.4 XS en de VTS ?

Al bedankt voor de moeite.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 december 2020 08:59 AM
  [ # 1 ]

Welkom hier

Ik heb zelf geen ervaring met Saxo’s, maar wel eens gelezen dat met name de achterbinnenschermen willen rotten.

Voor veel informatie over alle geleverde uitvoeringen, zie https://www.autoweek.nl/carbase/citroen/saxo/
Je kan zelfs maximaal 4 uitvoeringen onderling vergelijken.

Succes met de keuze.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Walon
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 31 december 2020 10:00 AM
  [ # 2 ]

De Saxo is een trouw werkpaard in onze familie. Zelf hebben we een diesel gehad (530.000 km, eerste en enige motor). En inderdaad, wat al geschreven is, de verbinding tussen binnenscherm en kofferbak vloer is een zwak punt. Die verbinding is afgekit en daarmee kan er vocht onder blijven zitten en dus wegrotten. Daar is die van ons uiteindelijk helaas ook aan heen gegaan.
Wat kan helpen als bestrijding is dat je regelmatig in de staande holle strip tegen het binnenscherm (hoe leg ik dat uit?) wat olie laat lopen.

Een ander aandachtspunt zijn de remklauwen voorzijde. Die hebben één cilinder. Zorg dat je de geleiders waarover de remklauw beweegt één per jaar bijvoorbeeld los haalt en goed in het vet zet. Anders kom je eens met vastzittende remmen langs de weg te staan. (Heb er zelf de Wegenwacht bij gehad, zo leer je dat…)

Momenteel hebben we nog een 1.1 rondrijden. Wat je zegt: met 100 km toegestaan is dat voldoende. Maar het zijn wagens van 20 jaar oud dus kun je het qua felheid niet vergelijken met modern spul, maar die mensen betalen teveel moet je maar denken.

Er is ook nog tijdje een VTS in de familie geweest. Dat is een heel andere tak van sport, opgevoerd model en stug geveerd etc. 90 pk op 900 kilo, dat zegt genoeg.Maar een feest om in te rijden!

Een ander dingetje is dat deze wagentjes ook geliefd zijn (of waren) bij de jeugd. Enerzijds dus mogelijk afgeragd, anderzijds hebben de verzekeringsmaatschappijen daar ook kennis aan en geven soms een sportieve premie af voor deze modellen.

Maar alles bij elkaar beslist geen reden om het niet te doen. Van harte aanbevolen, veel succes en rijplezier.  Een goedlopend 2021 toegewenst!

Profiel  
 
Rudmer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 29-12-2020

Gepost: 31 december 2020 11:23 AM
  [ # 3 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police
Bedankt voor de informatie, ik zal er op letten als ik één koop en een fijn 2021 toegewenst.

Profiel  
 
Rudmer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 29-12-2020

Gepost: 31 december 2020 11:28 AM
  [ # 4 ]
René Jongejan schreef:

Welkom hier

Ik heb zelf geen ervaring met Saxo’s, maar wel eens gelezen dat met name de achterbinnenschermen willen rotten.

Voor veel informatie over alle geleverde uitvoeringen, zie https://www.autoweek.nl/carbase/citroen/saxo/
Je kan zelfs maximaal 4 uitvoeringen onderling vergelijken.

Succes met de keuze.

Bedankt voor het linkje!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook