1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ami 8 en 2cv: verschil in schokbrekers?
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 03 januari 2021 10:14 PM

Beste A-type-kenners

Mijn Ami 8 uit 1969 met batteurs werd onlangs afgekeurd omwille van een kapotte schokbreker rechts achteraan.
Ik wil die kapotte schokbreker gaan vervangen en was van plan om het dan maar zowel links als rechts te doen.
Is dit een klus die voor een amateursleutelaar is te doen?

En dan nog een vraag: ik zie bij De Graaf en bij Citroparts dat de schokbrekers achteraan voor een 2CV en een AMI 8 een andere nummercode hebben. Is er inderdaad een verschil? Waarin zit dat verschil precies? En kan het kwaad schokdempers van een 2CV op een Ami 8 te zetten? (Kwestie dat ik me niets verkeerds laat verkopen)

En dan nog een vraagje: kan de batteur van de Ami ook kapot zijn? Hoe kan ik testen of de schokbreker dan wel de batteur kapot is?

Alvast dankjewel!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 januari 2021 06:41 AM
  [ # 1 ]

Het is al een tijd geleden dat ik een A-type heb gereden, maar een schokdemper is makkelijk te vervangen, er staat geen spanning op.
Het beste is beide kanten tegelijk vervangen, dan kan je er weer even tegen.
Vaak is het rubber in de ogen ook verteerd.
Ook nieuwe borgmoeren zijn aan te raden.

Als er een ander nummer voor de Ami in de catalogus staat zou ik me wel aan dat advies houden. Ik denk dat de demping iets steviger is bij een Ami. De ogen hebben dacht ik wel dezelfde diameter, alleen bij de Ami super zijn ze groter

Een batteur is denk ik niet zo te testen, daar kan ook weinig aan kapot.
De frotteur kan wel verslijten, is wel af te stellen als de voering nog goed is.
https://techniek.armisoft.nl/2cv-vering/
Er staat in dat er speciaal gereedschap nodig is om de frictie af te stellen, ik deed dat vroeger op de gok…

Ik moet wel zeggen dat hydraulische schokdempers het beter doen dat dit bijzondere systeem…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25372
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 januari 2021 07:57 AM
  [ # 2 ]

De batteurs gaan zeker wel kapot. De olie kan eruit lekken en er kan water in komen en dan gaan ze vast zitten.

Testen kan alleen als je ze eraf haalt. Je laat de losse batteur dan op de werkbank stuiteren en als ie een stukje omhoog springt is hij nog los.
Dan zou ik de olie ervan verversen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 04 januari 2021 10:28 AM
  [ # 3 ]

Die zijn als het goed is anders inderdaad. eend is 12mm ami meen ik 14.
Maar als je 69 hebt met batteur dan is het mischien zoiezo afwijkend. Dat is erg zeldzaam.
Wel je laatste apk!

Je kan ff foto plaatsen.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25372
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 januari 2021 11:59 AM
  [ # 4 ]

afhankelijk van het bouwjaar moet er 70, 75, 80 of 85 ml olie in. De meeste bronnen zeggen motorolie. Ik heb 80 ml 20w50 genomen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
marcopr69
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 04 januari 2021 04:02 PM
  [ # 5 ]

Motorolie is prima, in oude beschrijvingen kom je ook Ricinusolie tegen. Dat is naaimachine olie.
Maar omdat een moderne motorolie prima voldoet zal je dat advies in moderne teksten niet meer tegenkomen.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 januari 2021 04:13 PM
  [ # 6 ]

Ricinus olie is plantaardig en naaimachineolie/motorolie is mineraal. Ik weet niet wat het resultaat is als je die soorten mengt maar ideaal zal het niet zijn.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25372
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 januari 2021 04:17 PM
  [ # 7 ]

ricinus niet tegen gekomen. Wel parafine olie…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 januari 2021 04:25 PM
  [ # 8 ]

Ik meen me te herinneren dat piepende en krakende veerpotten ook gesmeerd moesten worden met ricinus olie (oftewel wonderolie). Ik kan me voorstellen dat de afdeling ‘veren’ maar 1 type olie gebruikte.
Paraffine is aardolie, een broertje dus van de naaimachine-en motorolie.
Iemand zal er nog wel documentatie hebben waaruit blijkt welke olie je moet gebruiken. (EEEC?)

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 januari 2021 04:43 PM
  [ # 9 ]

http://dobrilla.free.fr/temp/batteurs.pdf

Pagina 52. In vrije vertaling: welke olie? Doe maar wat!

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 04 januari 2021 06:15 PM
  [ # 10 ]

Ik spoot gewoon Tectyl in de veerpotten, roest ie ook niet.
Waterman , was het niet zo dat als de batteur stuiterde, dat hij vast zat en als hij dood viel dat hij goed was?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
marcopr69
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 04 januari 2021 07:35 PM
  [ # 11 ]

Ricinus of naaimachine en parafine olie zijn drie woorden voor dezelfde soort olie.
Als geen goed gevoel hebt bij motorolie bestel dan ricinus of naaimachine of parafine-olie via het www.
Het kan geen kwaad om de batteur leeg te gieten of leeg te zuigen. Er zit vaak na al die jaren weinig olie meer in waar de kwaliteit inmiddels ook van verminderd is. Let wel op als je hem omkeert dat er een hol messing buisje inzit met gaatjes op verschillende hoogte. Deze moet in dezelfde stand teruggezet worden.

Je merkt het goed dat er weer voldoende olie inzit.

Altijd links en rechts doen!

Profiel  
 
Zitrön
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2008

Gepost: 04 januari 2021 08:22 PM
  [ # 12 ]

Dag allen

Dankjewel alvast voor de waardevolle tips. Ik ga de schokbrekers sowieso vervangen, ze zijn besteld. Maar voor de batteurs twijfel ik wel een beetje… Zo vreemd dat Citroën daar geen specifieke olie voor voorschrijft… Wat moet er dan in…? Ik las ook in wat documentatie die ik hier thuis heb dat je moet schudden met een losse batteur en als je een gewicht heen en weer voelt gaan, dat hij dan in orde is, maar als je niets voelt verschuiven, dat hij dan vast zit… Allemaal wel wat vaag, het verhaal van die batteurs…

Vriendelijke groeten en nogmaals dank!

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 januari 2021 09:21 PM
  [ # 13 ]

@marcopr69. Hetzelfde soort olie? Neem de proef: komende drie weken steeds een slokje verschillende olie en kijk in de Wc wat er gebeurt. ik zou beginnen met de biologische wonderolie: veel poepen maar nog geen echte darmschade. Andersom kom je niet aan het einde van de test.
Maar goed, ik verlaat deze discussie en ik wens jullie veel wijsheid. Ps. Ik ben niet boos maar ik volg de verhaallijn niet meer.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Pablo Fanque
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 15-03-2018

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 04 januari 2021 10:09 PM
  [ # 14 ]

Ik zag laatst bij het programma Wheeler Dealers dat ze die dingen met LHM vulden op een jaren ‘50-eend, zijn daar bezwaren tegen?

EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25372
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 januari 2021 08:02 AM
  [ # 15 ]
jakkerma schreef:

Waterman , was het niet zo dat als de batteur stuiterde, dat hij vast zat en als hij dood viel dat hij goed was?

nee. juist niet. Het gewicht schiet door in de veer en komt wer omhoog. dat geeft het sprongetje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook