Toch maar weer een Xsara Picasso gekocht. ET waarde velgen?
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 09 januari 2021 08:51 PM

Toch maar weer een Xsara Picasso gekocht. Ik zat te twijfelen tussen een Berlingo of een C3 Picasso maar een Xsara Picasso is minder zwaar en goedkoper in de wegenbelasting en de verzekering.
Ik heb er één kunnen vinden uit 2009 met 76.000 km op de teller en echt nog keurig netjes. Tot 2016 had de auto 7000 km gereden en niet veel onderhoud gehad ben ik bang. Daarna heeft een neef hem overgenomen en er tot eind 2020 70.000 km bij gestuurd.

Er zitten nieuwe Continental (waar ik maar mee moet leren leven:-)) winterbanden onder en achterin lagen vier licht metalen velgen van het merk IT Wheels. De banden zijn van het merk Nexen, bovendien zijn het drie verschillende typen, waarvan ik zoiets heb: zo snel mogelijk eraf!

De velgen hebben een ET waarde van 25, kan dit kwaad? De standaard velgen hebben een ET waarde van 18 (in elk geval tot 2006, na 2006 tot en met 2010 kan ik niet vinden). Als ik het goed begrijp komen de velgen 7 mm meer naar binnen maar hoorde ik ook weer dat licht metalen velgen altijd wat breder zijn.

Een Xsara Picasso is een zeer praktische auto met een zee van ruimte, er staan er hier nu twee voor de deur een diesel en een benzine.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 15 januari 2021 04:25 PM
  [ # 1 ]

Een ET waarde van 7 eenheden hoger zou ik niet aanraden. Bij mijn C4 Grand Picasso ging dat aanlopen ergens tegen de binnenkant. Echter bij de C5 Phase 2 geven ze een ET waarde af van 18 voor staal en hebben de lichtmetalen velgen allemaal standaaard 27, dat was dan weer geen probleem.

Je kunt het uitproberen en goed kijken/luisteren of het ergens aanloopt (maximale stuuruitslag, hoofd uit het raam, of nog beter op een brug.

Check dan na verloop van tijd zeker de binnenzijde van de banden of ze niet ergens inslijten want dat is levensgevaarlijk natuurlijk

Profiel  
 
MarcoS
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 22-03-2007

Gepost: 15 januari 2021 07:33 PM
  [ # 2 ]

Ik ga morgen andere stalen velgen halen, ik heb er vijf gekocht voor 25 euro met nog één hele goede Michelin.

Die licht metalen velgen, bijna nieuw, gaan op Marktplaats in het voorjaar. Nu verkoop je toch geen zomerbanden.

Ik wil ook niet op Nexen banden rijden, dat wil als Citrofiel gewoon niet. Smile

ET 25 hoort meer bij een C3. Het gaat er ook om dat het hart van de velg zo veel mogelijk in het hart zit van de wiellagers heb ik nu begrepen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook