1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
De Franse tracteur van waterman
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2021 09:25 AM

Velen van jullie kennen mijn verhalen op dit forum, over de SM, soms over de DS. En nu vaker over de twee Mercedessen die mijn garage bewonen. Maar er is meer: een Frans voertuig, uit het jaar 1959. Verschil met de andere voertuigen hier op het Cifo is dat het een voertuig voor de boer is. Dit verhaal, dit topic, gaat over mijn Someca SOM 20D tractor.

Laat ik eens beginnen met een stukje geschiedenis, iets wat ik al eens opschreef voor een andere website.

Het Frankrijk van na de 2e Wereldoorlog was een land van de boeren. Ook al zien we op internet veelvuldig foto’s voorbij komen van Parijs,  Franse auto’s en prachtige toeristische plaatsen door de jaren heen, Frankrijk was een land dat hoofdzakelijk leefde van en voor de landbouw, met name tot circa 1960. Frankrijk kende in die naoorlogse periode veel kleine boeren met een bedrijf wat vaak niet meer dan 4 tot 10 hectare bewerkte, soms zelfs minder. Het paard was veelal de aandrijving van dergelijke bedrijven, simpelweg omdat er geen geld was voor een tractor. Halverwege de jaren ‘50 kwamen er echter meer mogelijkheden voor een boer om tot mechanisatie over te gaan, al dan niet door diverse vormen van financiering.  Maar er kwamen ook betaalbare en kleinere tractoren beschikbaar. Dit verhaal gaat over zo’n kleine, betaalbare tractor: de SOMECA SOM 20D.

SAFAF (Société Anonyme Française des Automobiles FIAT), de onderneming van waaruit het bedrijf SIMCA ontstond, begon al in 1935 met de import van tractoren en later met het bouwen van FIAT tractoren onder licentie, net zoals al gebeurde met enkele personenwagens.

In 1953 nam SIMCA het bedrijf MAP deels over en het gebruikte de aangekochte bedrijfsonderdelen vervolgens voor het vormen van SOMECA (Société de Mécanique de la Seine). SOMECA startte al snel met het produceren van de eerste echte SOMECA tractoren.

FIAT Italia was al in 1952 begonnen met de ontwikkeling van een kleine tractor, speciaal voor de kleine boer met een bedrijf tot maximaal 20 hectare. Met als gevolg dat in 1956 de FIAT 18, ‘La Piccola’ (het kleintje) het levenslicht zag. SOMECA France, als licentiepartner van FIAT, zag natuurlijk een grote markt voor deze kleine tractor. Na een jaar kwam het tot een licentieovereenkomst en ging in Frankrijk de productie van de SOM 20D en de SOM 20E van start. De 20D voorzien van een 1100 cc grote, 20 pk sterke tweecilinder diesel; de 20E, voorzien van een kleine 1200 cc viercilinder met een lage compressieverhouding.

De SOM 20D was een ruim inzetbare tractor. Zo is het mogelijk om de spoorbreedte aan zowel voor- als achterzijde eenvoudig aan te passen voor bijvoorbeeld het gebruik in boom- en wijngaarden. De standaard aftakas kan geschakeld worden aan zowel het motortoerental als de rijsnelheid. De versnellingsbak bestaat uit 3 versnellingen vooruit met schakelbare hoge of lage gearing. Dit alles met slechts één versnellingspook.  Verder is de SOM 20D uitgerust met een pedaal om het differentieel te blokkeren, mocht er aan één kant geen tractie meer zijn en is het mogelijk links en rechts onafhankelijk te remmen. Ideaal als er behoefte is aan een extreem korte draaicirkel. Ondanks de beperkte afmetingen is de 20D dus een volwaardige tractor, die net als grotere en duurdere tractoren volledig kon worden ingezet op het boerenbedrijf. De enige beperkingen zijn het motorvermogen en het relatief lage gewicht. De SOM 20D kent een aangenaam laag verbruik en een grote betrouwbaarheid. Een dieselmotor kent immer geen elektrische onderdelen zoals een ontsteking. Met name de lage verbruikskosten en de betrouwbaarheid maakten de SOM 20D tot een succes. Daarnaast waren er in die tijd maar weinig kleine dieseltractoren beschikbaar, die ook nog enigszins betaalbaar waren. Een in Frankrijk geproduceerde tractor was door het ontbreken van enige vorm van invoerbelasting ook nog eens voordeliger dan tractoren die uit het buitenland moesten worden ingevoerd.

Al het bovenstaande moet er ook voor hebben gezorgd dat monsieur Deglaire uit Mouzon in het departement Meuse in 1959 zijn SOM 20D bestelde.  Zijn 20D werd op bestelling ook nog eens voorzien van een hefinstallatie aan de achterzijde.  Jarenlang moet boer Deglaire plezier hebben gehad van zijn SOMECA. En hij zorgde er goed voor. Want toen ik zijn tractor in 2004 vond, ergens achter in een schuur, viel al snel op hoe goed het beestje geconserveerd was. Slechts de revisie van de startmotor, het schoonmaken van het brandstofsysteem en een verse accu waren voldoende om de boel weer aan de gang te krijgen. Twee nieuwe voorbandjes erop en rijden maar. Van 2004 tot 2013 bleef de SOM vervolgens in de schuur staan waar ik ‘m vond en toen de eigenaar van dat pand verhuisde kreeg ik de 20D eindelijk zelf in bezit als cadeau.

Ik ben de tractor samen met een vriend gaan ophalen en heb hem naar een andere vriend gebracht, in Belgie. Omdat ik in de stad woon en destijds helemaal geen garage had in de buurt was dat de handigste optie. Vervolgens ben ik samen met een paar goede vrienden begonnen met de eigenlijke ‘revisie’. Het hefsysteem was niet meer werkend door verroeste zuigerstangen, de hele hydraulische installatie zat vol vuil en de gelijkstroomdynamo deed ook niet veel meer.  Daarbij zat het brandstofsysteem weer helemaal vol met rotzooi, de koplampen ontbraken, heflatten en zwaailat waren weg, enz enz enz…

In dit topic ga ik jullie een beetje laten zien wat de technische restauratie van een “Tracteur dans son jus” met zich meebrengt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2021 09:34 AM
  [ # 1 ]

Goed, we zijn inmiddels ergens in 2012 aangekomen en de tracteur staat de parking en garage van forumlid wbogaerts te bevuilen:

Nadat we het apparaat lopend hebben gemaakt beginnen we als eerste met de hydrauliek. En andere forummer, werkzaam in de landbouwmechanisatie, maakt nieuwe zuigerstangen voor de hefcilinders. De oude waren niet meer te redden en afdichtingen waren ook niet te vinden:

Je ziet ook goed dat zo’n apparaat in de loop der jaren best wat heeft meegemaakt getuige deze boerenreparatie van het olietankje van de hydrauliek:

ook voorzien we de accu van verse kabels naar de startmotor. De oude waren compleet vergaan:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 570
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 11 januari 2021 10:11 AM
  [ # 2 ]

Fantastisch! Leuk trekkertje Waterman. Ik ken alleen de Roemeense Fiat-licentie UTB. Die rijden hier nog best veel rond en waren destijds veel geavanceerder dan de Deutz’en & Mc Cormicks waarmee ik heb leren rijden en sleutelen. Afgelopen zomer hebben we ook een Franse trekker onderhanden genomen: zuigers, bussen en lagers vervangen van het Renaultje 651 dat al jaren in familie rond tuft. Met de koppakkingen hebben we nog flink wat gezeik gehad voordat we de juiste combinatie van cilinderbussen en koppakkingen hadden gevonden. Bij de eerste set liep het koelwater direct tussen het blok en de koppen uit. Uiteindelijk is het goed gekomen.
Veel succes met je Simca-Fiat. Leuk draadje om te volgen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2021 10:13 AM
  [ # 3 ]

Wat een toffe Renault! Met een MwM motor?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 570
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 11 januari 2021 10:19 AM
  [ # 4 ]

Yes. MWM-motor, R12 koplampen en R4 knipperlichten. Fijn ding ook.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2021 10:24 AM
  [ # 5 ]

Na een lange logeerpartij in België ging de SOM weer terug naar Frankrijk. Een vriend had daar een boerderij gekocht en aangezien ik daar regelmatig kwam kon de SOM daar ook wel staan. Terug naar z’n vaderland dus.

Daar zijn we weer verder gegaan met knutselen, nu was o.a. de gelijkstroomdynamo aan de beurt. Dat ding zit in elkaar met onderdelen uit een oude Fiat 500, en die zijn makkelijk te vinden.

Ook hebben we daar een nette beugel voor de accu gemaakt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GS1970
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GSA Club
Gepost: 11 januari 2021 12:57 PM
  [ # 6 ]

Leuk! De Someca’s zie je nog veel in Frankijk, ze zijn vrijwel onverwoestbaar. Typisch Frans ook om het niet meer ingebruik zijnde materieel gewoon achter in de schuur te zetten en niet te verkopen. De boer waarmee wij bevriend zijn Frankrijk heeft inmiddels zodoende 6 tractoren waaronder ook een Someca 1300DT Super, een vierwiel aangedreven monster met 6 in lijn diesel en 150pk. Onverwoestbaar en machtig om te horen lopen. Z’n New Holland ligt door alle electronica voortdurend in panne. Gelukkig heeft hij nog een betrouwbare Finse Valtra. Geweldige stukken techniek!

Gewoon gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Je weilandje maaien wordt zo een eitje.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2021 01:03 PM
  [ # 7 ]
GS1970 schreef:

Gewoon gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Je weilandje maaien wordt zo een eitje.

ja, dat is nog wel een dingetje: ik heb geen eigen weiland. Om die reden heb ik de tractor nu op de boerderij van een maat staan, 10 km van huis. Dat is echt ideaal want daar is 60ha akkerbouwgrond om op te kloten Smile én een compleet uitgeruste constructiewerkplaats.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2021 01:11 PM
  [ # 8 ]

Nog een leuk verhaaltje: de SOM stond bij de boerderij van een kennis. Omdat die gast volledig aan de drank was geraakt werd het tijd om het trekkertje te verkassen, dus op naar een andere maat die 12 km verderop in Frankrijk zit. Die had wel plek en daar kon ie wel een tijd logeren. Zo gezegd, zo gedaan. Dus op een steenkoude winterdag in Februari de trekker opgehaald. Starten, lopen en op pad, helemaal binnendoor over de kleine landweggetjes. Nou je raad het al, ergens dans le rien en pleine kapt dat kreng er wederom mee. Brandstoftoevoer geblokkeerd.

Daar sta je dan. Ijskoud. Gelukkig was de volgwagen in de buurt, dus met een sleekabel de laatste 3 km..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
Gepost: 11 januari 2021 01:16 PM
  [ # 9 ]

hahaha, zul je altijd meemaken. Maar je zou eens geen back up plan hebben…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 11 januari 2021 06:47 PM
  [ # 10 ]

Het gedoe met het brandstofsysteem was dermate irritant dat er maar 1 oplossing was: alles nieuw, want het was een zooitje. De steun voor het brandstoffilterhuis was gebeund bv..

Ik heb bij toeval een aantal gebruikte onderdelen kunnen vinden en daar zat ook dat filterhuis bij. Ik mocht bij een vriend de straalkast gebruiken en heb de onderdelen na het stralen thuis in de achtertuin gespoten.

Toen ik weer in Frankrijk terug was een nieuw filter en nieuwe afdichtingen er in.

Ook de aanvoerleiding was gal en de retour ook. Dus ook nagemaakt:

Ik heb toen ook de brandstoftank gedemonteerd en gespoeld. Daar kwam een onmetelijke hoeveelheid troep uit natuurlijk.

Dan ook maar een nieuwe uitlaat. Niet helemaal zoals origineel, maar dat was niet leverbaar

Met deze nieuwe onderdelen had ik eindelijk een lekker lopend motortje.

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 11 januari 2021 07:03 PM
  [ # 11 ]

Gaaf trekkertje.
Als iemand interesse heeft, voor na de Corona: In Sonsbeck (tussen Nijmegen en Venlo de Duitse grens over) is er een leuk tractormuseum om te bezoeken. Zie: https://www.tractorfan.nl/album/998/groot/

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 12 januari 2021 12:06 PM
  [ # 12 ]

Hoewel deze tracteur bij het vinden de nodige onderdelen miste werd dat gemis weer goedgemaakt toen we via de burgemeester van het dorpje waar ie stond een vorige eigenaar wisten te achterhalen. En die trok uit zijn keukenlade een mapje met papier wat voor mij van onschatbare waarde bleek:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10198
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige
Gepost: 12 januari 2021 01:10 PM
  [ # 13 ]

Gelukkig zijn er ook mensen die nooit iets weggooien Cool Daar werd een registratie regelen bij de RDW ook niet moeilijker van denk ik?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40882
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 12 januari 2021 01:30 PM
  [ # 14 ]

De registratie is met ingang van 1 januari een verplichting. Heel 2021 is een overgangsjaar waarbij je bestaand materieel zonder RDW keuring gewoon kunt registreren, digitaal.

https://www.fehac.nl/kenteken-registratie-landbouwvoertuigen/

Met ingang van 1 januari krijg je dan een “modern” kenteken, TBB-00-B.

Voor 1 jan was het ook al mogelijk een trekker te laten registreren, namelijk met een zogenaamd “grensverkeer kenteken”, bedoeld voor boeren die land over de grens hadden liggen in landen waar en trekker verplicht een kentekenplaat moeten voeren. Die GV registratie kun je nu gedurende 1 jaar omzetten in een “echt” kenteken waarbij je het GV-nummer mag houden. Je krijgt dan geen nieuwe “moderne” trekker kenteken combinatie maar mag je ouwe GV blijven voeren.

Omdat zo’n nieuwe combinatie, ook al mag je hem bij een oldtimer trekker in het blauwe voeren, geen gezicht is, heb ik eind december op de valreep nog heel snel een GV registratie aangevraagd en gekregen. De laatste ooit volgens de RDW. Mijn 361-GV-4 is dus een mooie ouwe combi en die komt in het blauw op de trekker.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15163
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
Gepost: 12 januari 2021 01:37 PM
  [ # 15 ]

In principe is 361-GV-4 natuurlijk ook een moderne combi, maar zoals jij het op je kentekenplaatje hebt gespoten doet het wel heel Frans aan.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook