injectors C5 2004 “inleren”
Levv
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-03-2019

- C5 2.0 16V break
Gepost: 19 januari 2021 05:32 PM

Door de hele COVID-19 affaire heeft mijn auto lang stil gestaan, na een maand of drie ben ik weer is gaan rijden en dat was niet zonder problemen. De auto liep heel rot, schokkend, vaak in de paniek stand (storing katalysator en storing uitlaatgas op dashboard). met de OBD scanner gekeken en kreeg een storing P0300 en P0301, daarop de bougies vervangen en storing p03*** verdwenen maar nu storing P0201 Injector 1e cilinder. Ook alle 4 de injectoren vervangen door aftermarket units (MaxGear via Winparts) en nu ook P0201 verdwenen.
Ook het service lampje en het motor lampje niet meer aan op het dashboard, de melding storing uitlaatgas en storing katalysator verdwenen. de motor loopt ook weer als een zonnetje, geen problemen meer met haperen, schokken ed. Op de snelweg kan ik ook gewoon weer door accelereren.

Je zou zeggen mooi toch? Ja en nee, een probleem blijft en dat is dat als de motor koud is hij heel slecht stationair draait, alsof hij nauwelijks of geen benzine krijgt, boven de 1000RPM loopt ie gewoon prima maar bij optrekken als ik maar snel genoeg mijn gaspedaal indruk sterft de motor gelijk en slaat ie af. Als de motor warm is loopt hij wel netjes stationair maar bij optrekken tussen de 900-1000RPM houd hij in. Snel accelereren slaat ie af, beetje gas dat hij boven de 1000RPM komt gaat het goed.

Mijn vraag is dat ik wel eens heb gehoord dat sommige injectoren opnieuw dienen te worden “ingeleerd” kan iemand dat bevestigen?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 januari 2021 01:39 PM
  [ # 1 ]

Ja dat klopt. Kan een wereld van verschil maken met koude motor. Moet met een lexia en koude motor gebeuren. Is dan een paar minuutjes werk.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 22 januari 2021 02:33 PM
  [ # 2 ]

Nee, het klopt niet. Aan de injectoren valt niets in te leren. Die worden gewoon een bepaald aantal milliseconden geopend en dan weer afgesloten.
Met behulp van de Lexia/Diagbox is het wel mogelijk om de adaptiewaarden van het inspuitsysteem te resetten. De ingeleerde LTF wordt dan gereset. Hiervoor moet je de koude motor tijdens deze procedure net zolang warm laten draaien totdat de radiateurfan(s) aanslaan, dan nog een keer flink gasgeven tot een 5000 rpm en dan is de procedure afgesloten. Tijdens de procedure worden ook de aanslagen van het gasklephuis opnieuw ingeleerd.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 januari 2021 04:15 PM
  [ # 3 ]

Dat was wat ik bedoelde. En door de LTF te resetten doe je dus wel iets met de hoeveelheid benzine die ingespoten wordt. Het warmdraaien was ik even kwijt. Hoe dan ook, het kan wel degelijk helpen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook