1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Zwarte CX GTi Turbo 2
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 24 januari 2021 08:54 AM

Na de nodige omtrekkende bewegingen is het dan toch zover dat de gtit2, die al jarenlang in de schuur stond, weer naar buiten mocht en de weg op kan. Dat dat niet zonder slag of stoot ging moge duidelijk zijn. De basis blijkt echter goed, er zit geen roest van betekenis aan, gelukkig. Wel heeft ie een schuifdak, maar daar lijkt het ook flink mee te vallen.
Er zijn nog de nodige aandachtspuntjes en schoonheidsfoutjes om aan te pakken. Maar de eerste horde is genomen: Er zit 2 jaar apk op. Deze cx zal mij de komende jaren dagelijks gaan vervoeren. Dit topic is om eea een beetje bij te houden kwa onderhoud en eventuele modificaties.

Het gaat om een vrij basic GTI T2 uit 86.
Geen airco, geen cruise control, geen ABS, geen leren interieur. Alleen bovengenoemd schuifdak dus…
Nouja, wat er niet op zit kan niet kapot zullen we maar denken Wink

Ik heb ‘t rijden in een CX wel gemist de laatste jaren, maar dat gaat nu helemaal goed komen.


CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 januari 2021 01:27 PM
  [ # 1 ]

Geniet er van - en hou vooral de afwatering van het schuifdak in de gaten. Heb je al een fotootje?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 27 januari 2021 08:02 AM
  [ # 2 ]

Dank voor de waarschuwing, is een bekend aandachtspunt inderdaad. Als het beter weer is wil ik het hemeltje laten zakken en het schuifdak demonteren om de randen goed te kunnen behandelen. Dat geldt overigens voor de hele auto, er staat een voorraadje vette produkten klaar voor een behandeling.

Daarnaast staat oa op het lijstje:
-de versnellingsbak, soms wat moeilijk schakelen en er zingt een lager. Misschien inbouw van een TD2 bak
-betere audio, de originele speakertjes zitten er nog in maar doen het deels niet en de geluidskwaliteit is om te huilen.
-16 inch velgen, misschien een nieuw Turbo setje.
-schok rond 2000 toeren proberen te verminderen, liefst te laten verdwijnen. Is vrij hinderlijk tijdens rijden met constante snelheid.
-rijhoogte afstellen, lijkt achter te hoog te staan.

Fotootje is bijgevoegd. Smile

Afbeelding Bijlagen
cx_gtit.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 10 februari 2021 10:39 AM
  [ # 3 ]

De speakers in de voorportieren zijn inmiddels vervangen door goede tweeters en midtoners. Al een hele verbetering. Nu nog wat aan het laag doen. Ik twijfel nog over een versterker met grotere speakers in een behuizing op de hoedenplank, of een underseat subwoofer.

In een poging wat aan het bokken rond 2000 toeren en de algehele rijbeleving te doen is een instelbare brandstofdrukregelaar/rising rate brandstofdrukregelaar geplaatst. Deze verhoogt de druk bij snel gasgeven kortdurend, met een halve bar, wat de acceleratie ten goede komt.
Daarnaast de oude Bosch recirculatieklep vervangen door een aftermarket unit van Forge, die naar de buitenlucht afblaast. Deze werkt wel itt de plastic Bosch versie. Bijkomende feature is dat bij elke keer dat de gasklep sluit onder enige boost de auto een “niesgeluid” laat horen. Wel grappig opzich.
Het bokken is nog niet minder maar de auto “hangt beter aan het gas”. The saga continues….

Afbeelding Bijlagen
3.jpg6.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 10 februari 2021 12:00 PM
  [ # 4 ]

Leuk dat je er weer mee gaat rijden Evan en ook leuk dat je de traditie van het modificeren van de T2’s voortzet.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 11 februari 2021 04:06 PM
  [ # 5 ]

Dank je, Lucas!

Vandaag een grote stap op weg naar een “bok"vrije motorloop. Omdat ik even tijd had, gauw de NGK BR9HIX bougies erin geschroefd, die al een tijdje klaar lagen. Eerst even de elektrode afstand goed gezet natuurlijk. Eruit kwamen champions waar de elektrode afstand niet ruim genoeg bleek te staan. Het verschil is zodanig dat er nu echt prettig mee te rijden is. Het bokken is niet geheel weg maar vrijwel. Ik heb nu niet meer de neiging om het toerengebeid van 1800 tot 2200 te vermijden onder deellast, wat regelmatig best lastig bleek te zijn. Ook onderin het toerengebied loopt de motor nu nog fijner. Er is nu ook mee te rijden als een oude ongeblazen CX diesel. En dat is best handig met besneeuwde wegen…. 

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 februari 2021 05:31 PM
  [ # 6 ]

Zo moet het ook zijn, toch? Comfortabel en soepel cruisen, met de optie om als de brandweer te gaan. Of andersom, al naargelang je rijstijl Wink Mijn vorige Turbo raakte het bokken kwijt na een stel nieuwe bougiekabels. Het blijft soms een beetje raden waar je moet zoeken.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 11 februari 2021 10:59 PM
  [ # 7 ]

hikken, bij GTI was dat ook vaak de bobines.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 19 februari 2021 11:35 AM
  [ # 8 ]

Het bokken/hikken is zo goed als verdwenen. De versnellingsbak schakelt ook steeds soepeler. Is nu alles naar wens? Helaas of moet ik zeggen natuurlijk niet Wink Er zit speling in de aandrijftrein, maar dat is ook een beetje een cx kwaaltje en zal hieronder nog wel een keer terugkomen als eea geoptimaliseerd gaat worden. Verder valt op dat de dumpvalve mn rond 3000 toeren vrij makkelijk lucht kwijt raakt bij met als gevolg dat motor tijdelijk rijk loopt en dan wel weer gebok. Mogelijk is niet de juiste veer voor deze motor geinstalleerd dus die wil ik uitwisselen om te kijken hoe het dan gaat.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2021 11:59 AM
  [ # 9 ]

Dat mag die klep toch alleen doen als je het gas loslaat en er enorm vaccuum achter de gasklep ontstaat?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 februari 2021 12:06 PM
  [ # 10 ]

Nee, juist andersom.

De drukgolf van de turbo dumpen.

https://turbonews.th-group.eu/faq-wat-doet-een-dumpvalve-op-een-turbo/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 februari 2021 12:52 PM
  [ # 11 ]

Ik wist niet eens dat m’n auto zo’n klep heeft. Weer wat geleerd. Smile

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 februari 2021 12:56 PM
  [ # 12 ]

Die zit er standaard niet op.

Wel een waste-gate, dat is een klep om het turbinewiel van de turbo heen, waarmee de maximale turbodruk geregeld wordt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25353
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2021 01:01 PM
  [ # 13 ]
René Jongejan schreef:

Nee, juist andersom.

De drukgolf van de turbo dumpen.

https://turbonews.th-group.eu/faq-wat-doet-een-dumpvalve-op-een-turbo/

we bedoelen het zelfde. Gas los is geen flow = turbo van toeren. Als je dus die klep opent blijft de turbo op toeren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 17 mei 2021 10:20 AM
  [ # 14 ]

Nav de opmerking van break23m: klopt inderdaad, standaard is de GtiT2 voorzien van een plastic Bosch recirculatie dumpvalve.  Die sneuvelen vaak en omdat hij in je inlaatkanaal dumpt merkt je t niet als ie defect is.
Zo’n 2 kleps dumpvalve zoals die nu gemonteerd is kan wel lekken bij deellast als de juiste veer niet gemonteerd is (3 extra veren meegeleverd) Mijn auto is erg gevoelig daarvoor omdat ie (veel) te rijk staat, loopt nu 1:6…. Nog geen tijd gehad om met de LMM aan de gang te gaan. 

Iig niet verder met de dumpvalve en de afstelling gespeeld omdat de auto af en toe kuren kreeg: brandstof druk die wegviel. Maar na even stilstaan weer goed was. Totdat dat natuurlijk op een bepaald moment niet meer opging Wink. Auto aan de kant, niet meer willen starten. Dan maar lekker fietsen…. dit de afgelopen maand gedaan en bevalt ook prima overigens.
Gisteren tank open gemaakt en ja hoor: totaal aangekoekt met vuil en roest. De wagen heeft natuurlijk jaaaaren stilgestaan met een half lege brandstoftank. Na verwijderen van het aanzuigfilter bleken daar brokstukken in te zitten die waarschijnlijk soms als een klep werkten waardoor geen brandstof meer aangezogen kon worden. Tank leeg en eronder uit gehaald.
Andere tank van een diesel ligt al klaar, mooi schoon van binnen.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 17 mei 2021 01:28 PM
  [ # 15 ]

Zat die troep in het filter tussen tank en pomp? Qua locatie ook weer heerlijk handig om ‘even’ te controleren ... Mijn auto begon pas te horten en toen heb ik de pomp vervangen. Maar het filter kan dus ook de boosdoener zijn. Hm. Ik heb er een dieseltank onder liggen als het goed is.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook