Heeft iemand nog T Fluid versnellingsbakolie voor een C matic?
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 31 januari 2021 02:51 PM

Ik ben bezig met een C matic uit zijn langdurige winterslaap te wekken. Heb hem inmiddels goed aan het lopen. Schakelt ook prima. Er zit alleen te weinig olie in de bak. Nou heb ik begrepen dat de originele olie niet meer voorhanden is.
Kan iemand mij een goed alternatief geven? Er is al wel wat over geschreven maar dat is al lang geleden.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 31 januari 2021 06:02 PM
  [ # 1 ]

https://www.chevronics.co.uk/product/total-t-fluid-2-ltrs-citroen-c-matic-tranmission-gsgsacx/?v=79cba1185463
Misschien hebben ze deze nog (ik heb daar verder niet naar gekeken maar ik kon het blik in de basket plaatsen).

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 31 januari 2021 06:11 PM
  [ # 2 ]

Ik hoor mensen klagen van hoge extra kosten als je onderdelen uit de UK laat komen .......

Zal morgen eens kijken , denk dat ik daar nog een bus van staan heb .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 31 januari 2021 08:05 PM
  [ # 3 ]

Dat zou mooi zijn.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 02 februari 2021 08:30 PM
  [ # 4 ]
Jeroen Simons schreef:

https://www.chevronics.co.uk/product/total-t-fluid-2-ltrs-citroen-c-matic-tranmission-gsgsacx/?v=79cba1185463
Misschien hebben ze deze nog (ik heb daar verder niet naar gekeken maar ik kon het blik in de basket plaatsen).

Dank je Jeroen. Ik heb even gekeken wat de verzendkosten zijn maar die bedragen ruim 65 pond. Dat , en de kans dat men het niet leveren kan maakt dat ik nog even verder kijk.
Walter, bedankt voor het kijken. Helaas heb je het niet meer. Dat houdt dus op.
Iemand die nog iets heeft staan?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 februari 2021 08:59 AM
  [ # 5 ]

Kijk eens op de Rotatif club Frankrijk website:
Iemand vroeg daar na bij Total, die vermeldde dat je Fluidematic SYN, een Dexron III-G kunt gebruiken.

Voor de convertisseur heb je een automaat olie nodig, gewone versnellingsbak olie wordt te heet en dan te dun en verouderd te snel. Maar voor de baksmering wil je een olie die goed synchroniseert. Bij een CX heb je geen klassiek kroonwiel-pignon met een Hypiod vertanding, daarom heb je geen EP ( extreme pressure) nodig zoals bij een GS. Die rechte vertanding kan goed gesmeerd worden met een ATF ( Automatic Transmission Fluid).
Neem geen “lifelong” versie of een ATf voor moderne bakken, die hebben “friction enhancers” ( wrijving verbeteraars) die speciaal voor moderne bakken zijn. Dexron III-F is een minerale olie, III-G is een syntheet, daarom III-G. Daarna zijn ze friction enhancers gaan toevoegen, die wil je weer niet. 

Ik zou hem wel helemaal vervangen, en niet mengen als het kan. . Als je een C-matic lang stil laat staan ( > 10 jaar) dan krijg je blijkbaar trap onderin de bak. Maar daarvoor moet ie er wel uit.
Als je de bak er niet uit wilt halen: 3 keer aftappen en vervangen denk ik zo.


To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 04 februari 2021 08:43 PM
  [ # 6 ]

Er zijn ook cx kenners die absoluut het gebruik van Dexron ATF afraden. Wat is wijsheid.
Op een Australische cx site schreef iemand uitstekende ervaringen te hebben met Castrol TQF. Dit is een ouderwetse olie voor oude automatische versnellingsbakken. Iemand hier ervaring mee?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 februari 2021 09:34 PM
  [ # 7 ]

Dexron ATF bestaat helaas niet: Er zijn sinds 1967 al 11 specs van Dexron, die helaas niet onderling uitwisselbaar zijn. De laatste jaren lijkt het er trouwens wel op dat iedere nieuwe automaat z’n eigen olie nodig heeft.
Ik las inderdaad ook dat er gebruikers zijn met een C-matic die vinden dat er te veel slip op treedt in de koppeling met Dexron, maar niet welke Dexron. Blijft je terechte vraag: Welke CX eigenaren gebruiken wat in hun C-matic ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 februari 2021 11:22 AM
  [ # 9 ]
Citroensmgz schreef:

Blijft je terechte vraag: Welke CX eigenaren gebruiken wat in hun C-matic ?

Misschien zijn er vrijwel geen C matics meer over omdat ze allemaal zijn omgebouwd naar handbak..

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 februari 2021 03:40 PM
  [ # 10 ]

Een beetje precisie kan ik wel waarderen:

Die Kroon is een Dexron II-D, staat er met grote letters op. ( ATF is automatic transmission fluid, dat is een algemene benaming). Dat is de Dexron spec uit 1975. Kroon vindt die geschikt voor een C-matic.

De Castrol TQF is speciaal gemaakt voor 2 FORD specs: Dat is dus geen Dexron.

cxj schreef:

https://www.kroon-oil.com/nl/productadvies/klassieke-autos/citroen/cx/cx-2400-prestige/85247/641529/#!/component:641529/
Hier staat toch echt ATF Dexron.


https://www.misteroil.nl/nl-nl/shop/product/42/castrol-classic-tqf

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 februari 2021 07:22 PM
  [ # 11 ]

Wat denk jij van die eerste en die tweede?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 februari 2021 07:57 PM
  [ # 12 ]

Ik zou de “Kroon” gebruiken: Dat komt overeen met wat ze in Frankrijk zeggen over wat Total aanbeveelt.

Die Castrol is speciaal gemaakt voor een paar typen oude Ford Automaten: Ik zie geen reden om die in een C-Matic te gebruiken.

Ik weet niet welke motor je hebt: Het enige wat ik gezien heb als commentaar bij het gebruik van Dexron met een 2500 motor was dat de vaste koppeling ( in de C-matic zit ook een “echte koppeling” in serie met de koppelomvormer ) leek te slippen bij grote belasting.
Maar ik kan me ook voorstellen dat bij te grote belasting de olie te heet en te dun wordt, dat heeft ook invloed op de koppelomvormer.
Dat ga je pas merken als je langdurig bergop rijdt of langdurig op vrijwel topsnelheid. Daarnaast “slijt” die vaste koppeling ook, die gaat denk ik wel heel lang mee, maar niet eeuwig.
Ik denk dat als je een 2000 of 2200 hebt je daar zeker geen last van zult hebben, maar je weet waar je op moet letten.
ATF heeft geen slechte invloed op je synchromesh ringen en is goed smerend voor je tandwielen en lagers, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

 

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 februari 2021 08:02 PM
  [ # 13 ]

Het is een 2400 carburateur.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 februari 2021 08:46 PM
  [ # 14 ]

5 liter kroon ATF is de helft goedkoper dan 2 liter fluide-T.
Ik zou het gewoon gebruiken, ik neem niet aan dat je er een “racer” van gaat maken of met een caravan de bergen in trekt.
Bevalt het niet dan kun je later altijd nog een keer 6 liter Fluide-T uit de Uk laten komen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook