Ik erger er mij enorm aan. 20” heb ik genomen omdat de uitstraling van de 19” totaal niet mijn ding is.
Enige optie zou andere banden kunnen zijn of andere auto:lol: want is eerste voertuig waarmee ik dit heb en heb er al veel gehad ook met laag profiel en zelfs runflats.
Dat ergeren begrijp ik goed.
Je hebt dus Goodyear F1 Eagle, 235/45-20 100Y XL ? . Die VW Amarok heeft een compleet andere wielophanging, dat is helaas appels en peren vergelijken.
Ik denk dat het een “design feature” is, d.w.z. het gevolg van hoe de voortrein ontworpen en gemaakt is.
Dat treed meer op bij sommige banden en ook bij grotere banden: Dan heb je meer “aanmaakoppervlakte” en dat wringt meer.
Wat kun je er aan doen:
- Bandenspanning verhogen of verlagen: Zeg maar met 0.3 bar of zo, dat moet je uitproberen. Die banden hebben een draagvermogen van 800 kg per stuk, terwijl de aflevering op 18inch velgen maar 690 kg per stuk draagvermogen heeft. De zwaarste versie ( 180HDI) heeft een maximum gewicht van 2135 kg, vandaar die “690kg” banden. Je draagvermogen is dus heel ruim, dan kom met je met een paar tiende bar verschil nooit in een kritiek zone. ( Tenzij je een E-tense hebt, die heeft minimaal 100 nodig).
- Ander merk banden monteren. Dat wringen is een samenspel tussen bandconstructie en voortrein.
Je zou verwachten dat een fabrikant zoiets wel test, maar meestal wordt er maar met 1 of 2 merken banden getest: Tijd, mankracht, middelen probleem. Ik heb wel eens met zo’n type Goodyears gereden: Dat leken me echte “zomerbanden”, dus vrij stug bij koud weermaar verder niks op aan te merken.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Ik zocht iets over sneeuwkettingen op 20” DS7 op het forum, maar zag tot mijn verrassing dit onderwerp.
Het genoemde kwaaltje van “wringen” in de krappe bochtjes (vooral parkeeracties) heb ik ook ervaren bij mijn laatste DS’en.
* 2012 DS5 op 18’
* 2015 DS5 Hybride op 19”
* 2020 DS7 E-tense 4x4 op 20”
Bij de eerste DS5 ben ik terug geweest naar de dealer. Het ontstond pas toen de banden al een eindje versleten waren. De bekende Michelin Sport Pilots. Die kregen dus ook direct de schuld. Kort daarna werden ze vervangen en duurde het inderdaad weer even tot het weer terug kwam. Daarna heb ik er minder aandacht aan gegeven.
De tweede DS5 stond op 235/45 R19 en ook die had er met dezelfde Michelins weer last van. Geen aandacht aan gegeven.
De huidige DS7 E-tense 4x4 heeft er op de zomerbanden (GoodYear) er ook weer last van. Het is allemaal iets minder extreem dan bij de DS5.
Van overmatige slijtage heb ik verder nog niet veel gemerkt bij zowel DS5 als DS7. Ook niet bij het immer aanwezige forse koppel van de E-tense..
Op de winterbanden (Michelin) ervaar ik het wringen juist zelden. Na bijna 10 jaar dit kwaaltje, ben ik tot acceptatie overgegaan. Het komt voor in de combinatie van parkeren, krappe bochtjes en banden met al enige slijtage. Hoewel het er echt wel is, heb ik er verder geen echt “last” van.
Nu nieuw onderwerp openen want ik ben op zoek naar “sneeuwketting oplossing” voor mijn 20”.
Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.
Ondertussen bijna 3 jaar gereden met rampzalige 20” goodyear eagle F1 banden. Contact opgenomen met DS maar kreeg als antwoord dat zij hier geen oplossing voor hebben en het vrij normaal is volgens hun.
Oplossing ligt blijkbaar bij de hand. Banden vervangen door goedkoop alternatief.
De Imperial all weather banden. Rijden super zacht en bij koud weer geen gelklop meer bij kort afdraaien of bij het van boordstenen af rijden.
Voor wie met 20” rijd zeker en vast een prima alternatief aan een lage prijs
Als ik het goed begrijp begon dat probleem met de Eagles pas na enige tijd.
En dus de vraag: hoeveel heb je nu gereden met deze budgetbanden?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Het begon niet na een tijdje met de goodyears. Dit was al sinds de eerste kilometers.
Verschillende keren aangekaart maar er werd niks ondernomen.
Met de goodyears heb ik 45oookm gereden wat op zich prima is maar van begin tot einde in geërgerd.
Nu de Imperials maakt mij niet uit hoeveel kilometers ik er mee doe. Comfort dat ik er nu van heb weegt niet op. Veel stiller en geen geklop meer.
Al doe ik er maar de helft aantal kilometers mee dan maak ik mij nog voordeel.
De Goodyears kosten gemonteerd minimum 280euro stuk
De Imperials kosten mij gemonteerd 120euro per stuk
Ik heb ooit een auto gekocht met een mij onbekend merk banden. Met name de gedragingen met nat weer lieten mijn schrikken en daarom ben ik snel weer op een goed merk overgestapt. Hoe zit dat met de Imperials? Zijn dat banden waar je een beetje op kan vertrouwen?
Eerlijk, ik vind deze zeer goed meevallen. Voel mij beter bij deze dan met de Goodyear.
De DS7 hdi 130pk is natuurlijk geen scheurijzer. Trouwens Imperial is belgisch autobanden merk
Ik gebruik op mijn C6 al jaren Petlas Velox Sport banden en die bevallen veel beter dan Michelin Primacy’s. Stiller, goede wegligging en zeer betaalbaar!
Totaal aantal Berichten: 43255
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zal best, maar het blijft een B-merk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
God ja, zijn deze dan slechter? Veel automerken geven zich ook uit als premium maar zijn het niet. sommige bandenmerken zullen dat ook wel doen.