1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
1984 GSA Break 1300 vraagt aandacht
Currus ambulance ID20f
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-04-2008

Gepost: 15 februari 2021 04:46 PM

Wie heeft er ervaring met het waterdicht maken van het schuim dat tussen kinnebak/bumperbalk en kunststof voorbumper bij de GSA zit ? Dit deel is oud, houdt vocht vast. Liefst zet ik er een laag epoxy op, maar los je daar bij het epoxy spuiten niet de schuimlaag mee op ? Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van een grondlaag op dergelijk schuim ?

1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 15 februari 2021 05:44 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij kan je er gewoon epoxy op spuiten.
Het trekt er wel in, dus eerst een dun laagje op spuiten en laten uitharden.
Daarna nog een laag, uitharden en eventueel nog een laag.
Wel eerst het schuim goed drogen!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 februari 2021 05:54 PM
  [ # 2 ]

Ik neem aan dat je het schuim wilt coaten om roestvorming aan de kinnebak te voorkomen.
Je kan ook een dikke laag vet op de kinnebak smeren, op de plek waar het schuim de kinnebak raakt.
Dan heb je ook geen roestvorming.

Profiel  
 
Currus ambulance ID20f
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-04-2008

Gepost: 15 februari 2021 08:54 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de antwoorden.

Goede tip dat het schuim goed droog moet zijn, de auto staat al jaren binnen en ik rij met slecht weer weinig of niet, dus dat lijkt me prima.
De aanname van Dirk klopt: de reden om het schuim waterdicht te maken is dat deze roestversterkend werkt als het schuim vocht vasthoudt. Vet sluit ook ook af maar epoxy is een meer permanente oplossing. Dun spuiten kan inderdaad maar “schroeien” van het schuim kun je waarschijnlijk niet voorkomen.
Ik zat te denken aan een watergedragen grondlaag en daarna een epoxy. Die zijn er: heeft iemand ervaring met:
- Dupli Color Aqua Lackspray is een decoratieve verf in spuitbus op waterbasis
- Gesso spuitbus op waterbasis (wordt vaak gebruikt door kunstschilders als grondlaag voor hun linnen doek)

1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 februari 2021 09:04 PM
  [ # 4 ]

Ben ik niet helemaal met je eens, dat kunststof vergaat niet. Hoef je dus ook niet te beschermen. Als je dat schuimelement behandelt, kan er nog steeds vocht tussen kinnebak en schuimelement kruipen. Dat vocht kan geen kant uit en doet daar dan z’n vernietigende werk. Beter kun je het metaal goed beschermen tegen vocht. Gewoon lagervet o.i.d. voldoet daarvoor perfect. Eigen ervaring. Beter geen tectyl gebruiken, dat verliest in de loop der tijd z’n flexibiliteit en vormt dan scheuren in de hoeken en op lasnaden. Met alle kwalijke gevolgen van dien. Als je het helemaal goed wil doen smeer je de achterkant van het schuimelement ook in met vet.

Profiel  
 
Currus ambulance ID20f
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-04-2008

Gepost: 15 februari 2021 10:06 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor je meedenken. Tectyl wilde ik inderdaad niet gebruiken. Sorry ik was onvolledig: de kinnebak is inmiddels een nieuwe en die wil ik daarom ook in de epoxy zetten. Als er dan vocht tussen schuim en kinnebak komt dan zit het tussen 2 waterdichte epoxy lagen en zal het op termijn (auto staat 99% van de tijd binnen) gewoon weer verdampen of wegsijpelen naar benee. Eens ?

1970 ID20f Currus rehaussé ambulance.
1984 GsA break Club

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 februari 2021 11:03 PM
  [ # 6 ]

Nee, niet helemaal. De nieuwe kinnebak in de epoxy spuiten is zeker niet verkeerd. Maar kijk eens hoe de kinnebak in elkaar geflanst is. Dat verdient zeker niet de schoonheidsprijs. Met de eerste de beste regenbui kruipt er water tussen schuim en metaal. Je kunt beter zorgen dat er geen water tussen kan komen. Vandaar de dikke laag vet. Ook dat verdient niet de schoonheidsprijs, maar is wel afdoende gebleken. Ook de holle delen moet je goed tegen roest beschermen. Kinnebakken zijn zeer roestgevoelig en uitermate zeldzaam.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 18 februari 2021 09:05 AM
  [ # 7 ]

Het spuiten zal niet helpen tegen roestvorming. De laag zal altijd ergens barsten, hoe minuscuul ook.
Het enige wat helpt tegen roest is een holle ruimte was of vet. Dit blijft zacht en herstelt zichzelf. De puntlasnaden daarmee goed behandelen, ook van binnenuit. Behandel ook de 2 lengtebalken. Deze roesten van binnenuit. Deze zitten vol schuim en ventileren niet.
Vocht komt er hoe dan ook onder de bumper. Belangrijk is een holle ruimte product te gebruiken dat zacht blijft, op vet of was basis (ML hardt uit). In de zomer kan het zich dan herstellen door de warmte.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 18 februari 2021 09:45 AM
  [ # 8 ]

ik heb een vraag, bedoel je het schuim tussen de plastic bumper en de kinnebak of het schuim die in de balk van de kinnebak zit? Het schuim dat in de balk zit is echt naar spul, beste is om dit eruit te halen en daarna de hele kinnenbak van binnen en buiten met vet te behandelen. Epoxy klinkt leuk maar denk niet dat het de oplossing is. Vaak worden houten boten ook met epoxy behandeld en dat wordt ook wel de doodskist genoemd, rotten gaat gewoon door

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 februari 2021 10:01 AM
  [ # 9 ]

Volgens mij zit er IN de kinnebak van een GSA geen schuim.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 18 februari 2021 12:18 PM
  [ # 10 ]

Dat klopt, de langsbalken van de GSA-kinnebak zijn anders gevormd en van dikker staal, hierdoor is het schuim niet meer nodig voor het opnemen van botsenergie.

De meeste GS-en hebben schuim in deze balken, ik vermoed dat ze ergens aan het eind van het decennium ermee zijn gestopt want mijn ‘79 heeft géén schuim daar.

Qua behandelen van de GSA-bumper, ik denk dat je wilt voorkomen dat er capilair water tussen het staal en het schuim kan blijven zitten. Impregnatie zorgt voor minder water, maar ik denk dat vooral wat geventileerde ruimte ertussen veel gaat helpen.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 februari 2021 03:40 PM
  [ # 11 ]

Je kan het schuim natuurlijk ook gewoon weg laten. Ik vraag me toch af hoeveel zo’n brosse schuimstrip bijdraagt aan het opvangen van een klap.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 18 februari 2021 03:57 PM
  [ # 12 ]

Omdat de klap verdeeld wordt door de bumper kan zo’n schuimblok nog aardig wat energie opnemen zonder in elkaar gedrukt te worden. Maar simpel weglaten kan niet, want dan wordt de bumper bij het minste of geringste in elkaar gedrukt en krijgt de kinnebak gelijk de klap op te vangen. Het blok verdeelt de klap nog enigszins.

Bij de eerste GSA zitten er een blokken van PVC-achtig materiaal achter de bumper, die inderdaad geen vocht kunnen opzuigen, maar het roest er niet minder om. Dus een goed middel voor holle ruimte behandeling gebruiken.

Het was me nog niet opgevallen dat de langsbalken van de GSA geen schuimvulling meer hebben, maar evengoed wat Maarten zegt behandelen. Bij hout is het nog erger, want dan sluit je met de epoxy het vocht juist op, daar moet je ook voor uitkijken, daarom ben ik ook geen fan van dikke coatings.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 februari 2021 06:03 PM
  [ # 13 ]

Hier verschillen we duidelijk van mening. Waarschijnlijk door de leeftijd is het schuim dermate bros en breekbaar dat dat naar mijn mening weinig meer doet. Bij het minste of geringste breekt er een stuk uit of breekt het blok. De constructie met de PVC pijpjes is, denk ik een betere optie. Alleen…...waar haal je zoiets nog?

Profiel  
 
gs et gsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 01-03-2006

Gepost: 19 februari 2021 08:51 AM
  [ # 14 ]

Je maakt er werk van de details voor een auto die 99% van de tijd binnen staat!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 februari 2021 11:37 AM
  [ # 15 ]

@Dirk. Bij de bouwmarkt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook