Totaal aantal Berichten: 620
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb 2 jr geleden toen alles uit elkaar lag hoezen losgemaakt, oud vet eruit en met nieuw vet gevuld. Dus dat zal t probleem niet zijn vermoed ik.
Maar er is niets aan te repareren? Alleen vervangen?
Totaal aantal Berichten: 43233
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Trillen vanuit de aandrijfas wordt veroorzaakt door slijtage op de binnenste koppeling, de tripoide. Er komt ruimte op het tripoidekruis, de kogels en vooral op de glijbanen waarin de kogels in het tripoidehuis heen en weer glijden. Daar kunnen wij hobbybobs niets aan doen helaas. Het is mij de afgelopen jaren ook duidelijk geworden dat veel gereviseerde aandrijfassen op het punt van die binnenste (tripoide) koppeling ook niet goed zijn. Ja, vaak worden er nieuwe kogels gebruikt maar worden de banen waar die kogels in heen en weer moeten bewegen niet of niet goed bewerkt waardoor er nog steeds ruimte op zit. Dat blijft dus trillingen geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 620
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
dus: nieuw kopen?
Totaal aantal Berichten: 43233
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, bij voorkeur. En hier ontstaat een probleem: wat je in de vervangingsmarkt kunt kopen is in 99% van de gevallen niet nieuw maar revisie. Nieuw, dat is eigenlijk alleen origineel van Citroën, new old stock dus. En zie dat maar eens te vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 620
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Heb er 1 gevonden. Eerst ff kijken of t niet de versnellingsbaksteun is die los zit, maar zo lezend wat de verschijnselen van tripoid problemen zijn komt dat erg overeen.
Ik zag idd dat de assen bij misterauto met statiegeld werkten. Dat zal dus wel revisiespul zijn.
Dank voor de toelichting
Totaal aantal Berichten: 620
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 43233
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10179
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je wil weten of een tripoide inderdaad te ver heen is even met een vinger langs de banen in het huis. San kun je de deukjes voelen als hij speling heeft. Wat dan wel eens kan helpen is de huizen links en rechts verwisselen. Dan zitten de deukjes aan de kant die belast wordt bij achteruit rijden.
Ik weet. het is een beunoplossing. Maar als er niets te vinden is….
Bij mijn DS 32ie zaten kogels vastgebakken op de driepoot slechts 300 km nadat het trillen begon. Die waren gelagerd op een bronzen busje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.